2016-02-14, 16:46
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Finns det någon möjlighet för mig att sätta upp en stiftelse eller liknande vars enda syfte är att skydda pengarna och dela ut avkastningen till mig och min familj?

Det finns inget stort kapital eller liknande från början utan är tänkt att på sikt byggas upp men genom att investera i aktier med hög direktavkastning som skall delas ut till mig och min familj
Citera
2016-02-14, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Finns det någon möjlighet för mig att sätta upp en stiftelse eller liknande vars enda syfte är att skydda pengarna och dela ut avkastningen till mig och min familj?

Det finns inget stort kapital eller liknande från början utan är tänkt att på sikt byggas upp men genom att investera i aktier med hög direktavkastning som skall delas ut till mig och min familj
Skydda från vad?
Citera
2016-02-14, 16:51
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Skydda från vad?

Stämningar, mig själv, kronofogden, shopinggalna frugor, barn osv.
Citera
2016-02-14, 18:39
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Om det inte ens finns något stort kapital varför ens tänka i dessa banor?

Stiftelser måste förvaltas av människor. Är dessa av usel sort kan de berika sig själva och det sker ofta.
Citera
2016-02-15, 08:49
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck

Inte så insatt i det än men har faktiskt liknande planer framöver inför min egen bortgång för att säkra rikedom åt efterlevande släktingar.
Har tittat på hur de gör i utlandet dvs Storbritannien och USA.
Och visst går det i Sverige med titta bara på Wallenbergs stiftelse...doch delar den inte ut till familjen utan till forskning i Sverige.

Oavsett storleken på stiftelsens innehav är nyckeln till rikedom att spendera mindre än vad du får in!
Tex 50% av avkastningen efter diverse avgifter ska återinvesteras medans 50% delas ut till familjen på så sätt växer utdelningen hela tiden.
Ta siffrorna med en nypa salt själv hoppas jag på en stiftelse som återinvesterar 75%
Citera
2016-02-15, 10:52
Medlem
Stiftelse funkar inte eftersom man inte får dela ut pengar från stiftelsen till närstående. Skydda från fogden är svårt, det skulle väl vara om du har ett konto i något obskyrt land som fogden saknar maktmedel att agera i. Det bästa vore väl att du öppnar fondkonto till dessa personer och varje månad sätter in pengar där, då är dom skyddade från fogden i varje fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in