2016-02-14, 11:13
Medlem
Koettbullens avatar
Goddagens! Jag hoppas någon kunnig kan besvara ett frågetecken jag har.

Läser andra terminen på högskolan, på ett femårigt program. Det jag undrar är om det är möjligt att ta hela nästa termin "ledigt" från ordinarie studier, och helt ägna sig åt att komplettera kurser man sabbade föregående terminer? Jag har några kurser där jag inte gjorde mitt bästa ifrån mig, på grund av motivation. Det jag skulle behöva göra är att sätta mig ned med dessa kurser och verkligen få dem gjorda innan jag går vidare till termin tre.

CSN blir säkerligen inte glada (kommer nog inte uppnå 45hp för dessa två terminer) men det är inget problem. Det är det praktiska i min plan jag är nyfiken på, inte det ekonomiska. Jag vill alltså gå in i termin 3 av ordinarie studier med samtliga rester avbockade, och ägna den kommande hösten till komplettering (omtentor, läsa om någon kurs etc).

Vad säger ni?
Senast redigerad av Koettbullen 2016-02-14 kl. 11:15.
Citera
2016-02-14, 11:56
Medlem
IRMEs avatar
När jag pluggade till civ ing var det då inga problem utan snarare uppmuntrat att man tog igen delar man missat. Du ska nog dock prata med din studievägledare så hjälper dem dig med det administrativa för du kanske måste söka studieuppehåll på programmet eller något?
Citera
2016-02-14, 12:03
Medlem
Koettbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
När jag pluggade till civ ing var det då inga problem utan snarare uppmuntrat att man tog igen delar man missat. Du ska nog dock prata med din studievägledare så hjälper dem dig med det administrativa för du kanske måste söka studieuppehåll på programmet eller något?

Jag har kontaktat min studievägledare, men denna var bortrest för tillfället, därav vände jag mig först till Flashback.

Men rent praktiskt är det alltså möjligt att ta ett studieuppehåll från programmet för att ägna en termin åt att göra omtentor, läsa om kurser som gick sådär osv?

I mitt hyreskontrakt (jag bor i en studentlägenhet) står det att endast aktiva studenter får bo hos dem. Räknas jag fortfarande som en aktiv student under denna period? Denna fråga bör jag dock rikta åt min hyresvärd, men om någon vet svaret, delge gärna.
Citera
2016-02-14, 12:20
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Jag har kontaktat min studievägledare, men denna var bortrest för tillfället, därav vände jag mig först till Flashback.

Men rent praktiskt är det alltså möjligt att ta ett studieuppehåll från programmet för att ägna en termin åt att göra omtentor, läsa om kurser som gick sådär osv?

I mitt hyreskontrakt (jag bor i en studentlägenhet) står det att endast aktiva studenter får bo hos dem. Räknas jag fortfarande som en aktiv student under denna period? Denna fråga bör jag dock rikta åt min hyresvärd, men om någon vet svaret, delge gärna.

Studievägledarna är alltid borta eller på semester :P Kolla om det finns något sätt att boka en tid online eller något med honom/henne så att du är säker på att du får en tid.

Åtminstone på UU är dem väldigt generösa med studenter som vill ta igen så vitt jag vet så det bör inte vara några jättebekymmer. Kanske om det är så att du går något program som är väldigt populärt att det är annat? Jag har omregistrerat mig för en kurs tidigare och det var inga problem på UU (TekNat).

Tror att för hyresvärdens del bör du vara omregistrerad på kurserna, men även dem har nog någon slags gräns på hur många poäng du måste klara per termin (jag hade att man ska vara registrerad minst heltid 30hp och klara 15hp för att ha kvar lägenheten). Du kan givetvis också söka studieuppehåll från hyresvärden i vissa fall men troligen kan du nog bara bli omregistrerad om det inte är så att kurserna har sjukt söktryck(?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in