2016-02-13, 22:27
Medlem
Siilverstjernas avatar
Hej!

Jag drog ut en visdomstand i vänster underkäke i torsdags. Jag har tidigare dragit ut båda visdomständerna i övre käke och det har varit smärtfritt och jag har kunnat jobba och leva normalt samma dag som utdragningen.

Underkäken är en annan historia...jag har hört att det är mer avancerat och en svårare läkeprocess med nedre visdomständer på grund av nervtrådar osv som sitter där.

Nu till min situation; I torsdags var jag på en klinik för att dra operera ut tanden, vilket gick bra. Därefter fick jag feber och svullnade samt att jag fick ta antibiotika Kåvepenin. Jag blev dock väldigt svullen i kinden, ont i svaljet när jag skulle äta och svälja allmänt. Vilket som jag har förstått det är helt normalt. Men jag tittade in i munnen igår för att se stygnen då jag tyckte det kändes konstigt och då såg det ut såhär (se bildlänk). Sytråden är fäst två tänder framför där visdomstanden är sydd och den är dessutom halv fäst i min kind, som numera är svullen och hård som en hockeypuck. Jag är även svullen i vänster sida av halsen och en del av struphuvudet. Svullnaden i svalget har dock försvunnig, men jag har sedan operationen inte kunna öppna min mun mer än 40% då det tar emot (vilket jag misstänker är sytråden?).

Kan någon med erfarenhet eller om någon tandläkare kan uttala sig om mina stygn är korrekta eller om tandläkaren har gjort helt fel?

Bildlänk - http://i.imgur.com/s34qIV0.png
Citera
2016-02-13, 22:31
Medlem
Jag måste också dra ut mina visdomständer i underkäken, och har ingen aning om svaret på din fråga, men, om jag får fråga, så undrar jag vad du fick betala? Misstänker att jag måste operera ut mina.
Citera
2016-02-13, 22:37
Medlem
Siilverstjernas avatar
Jag gjorde det i Stockholm på en klinik jag aldrig varit innan, så jag fick pröjsa dryg 800 för röntgen och undersökning. Men jag tror att utdragning + röntgen + undersökning gick på 4200. Jag tror att utdragningen stod för 3300 av den summan?
Citera
2016-02-13, 22:39
Medlem
Inte superfarligt, men med en studentkassa kommer det att svida till. Hoppas du får svar på din fråga.
Citera
2016-02-14, 02:14
Medlem
Kan bara svara på en liten del av det du undrar. ..
Ibland kan det vara så, särskilt med tänder som inte ligger fritt, och som har fler än två rötter ich är lite trixiga att få ut - att man skär upp lite av tandköttet runt omkring för att få med både krona och rötter, och därefter förstås sy det man skurit upp.

Tycker du ska höra av dig till mottagningen du gjorde detta på om du inte upplever att det blivit bättre tills måndag.

Mvh
Citera
2016-02-14, 12:11
Moderator
ofays avatar
Det är korrekt, man lägger ett avlastningssnitt och det är tråden från det du ser.
Citera
2016-02-14, 14:16
Medlem
Stess avatar
Jag drog en visdomstand i nederkäken och fick också nåt stygn i kinden. Precis som du säger blev det lite svårare att öppna munnen.
Var så i ungefär en vecka har jag för mig.
Citera
2016-03-04, 15:16
Medlem
Heja tandläkaren
Citera
2016-03-04, 19:54
Medlem
Jag både är tandläkare och fått bortopererat alla mina visdomständer och kan säga att det är fullt normalt. Så länge du inte blir allmänåverkad (feber osv) och svullen på insidan mer mot munbotten är det lugna puckar.
Svullen blir man alltid av benläkning efter operation och gapsvårigheter hade iaf jag båda gångerna.
Det tar typ en vecka innan man känner sig bättre, två veckor innan man känner sig "bra" och typ 3-4 veckor innan man inte märker av att det fastnar mat i hålet eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in