2016-02-13, 21:15
Medlem
Någon som vet närmare hur detta med korttidskontrakt funkar via Bostadsförmedlingen i Stockholm? Vissa annonseringar menar att kontrakten gäller i 3 månader, sedan 1 månads ''ömsesidig'' förlängning i taget. Vad menas med detta?

Är dessa korttidskontrakt i själva verket vanliga hyreskontrakt, som annonseras ut på detta vis för att färre skall söka? Ibland står det att korttidskontraktet avser för fastighetens kommande stambyte eller renovering. Men de lägenheter som inte skall renoveras men ändå hyrs ut korttid, varför gör hyresvärden så? Tjänar de mer pengar på det?

Och vad tjänar man på som bostadssökande att bo korttid som längst 3 månader? Man hinner knappt packa upp sina grejjer på den tiden.

Berätta mer om ni vet!
Citera
2016-02-13, 21:38
Medlem
Broken Tusks avatar
Det man tjänar på det är att man har tak över huvudet och får ett kontrakt som är tidsbegränsat men man behåller sin ordinarie köplats.
Citera
2016-02-14, 00:04
Medlem
Jo, jag har förstått att somliga hyresgäster tjänar på att stå kvar i bostadskön medan de tar ett korttidskontrakt. Men vad exakt tjänar hyresvärdarna på detta? Det är mer det som jag undrar. Dessutom är det inte en självklarhet för alla att ta ett korttidskontrakt i 3 månader, riskera bli avhysad för att sedan inte kunna hitta ett annat boende lika snabbt.
Citera
2016-02-14, 00:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broken Tusk
Det man tjänar på det är att man har tak över huvudet och får ett kontrakt som är tidsbegränsat men man behåller sin ordinarie köplats.

Men hur länge kan man bo kvar då normalt? Låter ju orimligt att köpoängen ska hinna ticka särskilt långt innan man är utsparkad. Eller menar du att man hoppar från lya till lya tills man har fått ihop sina 20 år eller vad som nu krävs för att få ett förstahandskontrakt innanför tullarna?

Det jag kan se som en fördel är om man helt enkelt inte har kötid nog för att få boende alls, för då är det ett billigare alternativ att hoppa mellan tillfälliga förstahandskontrakt än tillfälliga svartboenden med ockerhyror. Eller?
Citera
2016-02-14, 01:36
Medlem
Broken Tusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Men hur länge kan man bo kvar då normalt? Låter ju orimligt att köpoängen ska hinna ticka särskilt långt innan man är utsparkad. Eller menar du att man hoppar från lya till lya tills man har fått ihop sina 20 år eller vad som nu krävs för att få ett förstahandskontrakt innanför tullarna?

Det jag kan se som en fördel är om man helt enkelt inte har kötid nog för att få boende alls, för då är det ett billigare alternativ att hoppa mellan tillfälliga förstahandskontrakt än tillfälliga svartboenden med ockerhyror. Eller?

Det varierar från fall till fall, men allt från några månader till ett par år beroende på situationen. Dessa kontrakt är ofta "rivningskontrakt", vilket betyder att fastigheten ska stambytas/renoveras och hyresvärden inte kan erbjuda tillvidarekontrakt eftersom fastigheten på sikt måste tömmas helt, så när en lägenhet blir ledig får person som tar den ett korttidskontrakt. Och det kan ju ta några år i vissa fall. Med korttidskontrakt har man heller inte någon bytesrätt.
Citera
2016-02-14, 10:35
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broken Tusk
Det varierar från fall till fall, men allt från några månader till ett par år beroende på situationen. Dessa kontrakt är ofta "rivningskontrakt", vilket betyder att fastigheten ska stambytas/renoveras och hyresvärden inte kan erbjuda tillvidarekontrakt eftersom fastigheten på sikt måste tömmas helt, så när en lägenhet blir ledig får person som tar den ett korttidskontrakt. Och det kan ju ta några år i vissa fall. Med korttidskontrakt har man heller inte någon bytesrätt.

När jag bodde på rivningskontrakt kunde jag bo där i maximalt två år, oavsett när renoveringen faktiskt blev av. Jag bodde i drygt ett år den gången. Problemet var väl att jag hade en månads uppsägningstid, men å andra sidan var det inte som att byggarna stod och väntade utanför lägenheten en dag utan hyresvärden informerade om hur planerna gick (det var ju väldigt relevant för alla som hade ett vanligt kontrakt).

För mig som inte hade någon bostad var det väldigt bra att kunna få det där korttidskontraktet. Att det var kortare tid och mer osäkert var en risk jag var villig att ta, att få ett vanligt förstahandskontrakt hade inte gått med så kort varsel som jag behövde.
Citera
2016-02-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
Någon som vet närmare hur detta med korttidskontrakt funkar via Bostadsförmedlingen i Stockholm? Vissa annonseringar menar att kontrakten gäller i 3 månader, sedan 1 månads ''ömsesidig'' förlängning i taget. Vad menas med detta?

Är dessa korttidskontrakt i själva verket vanliga hyreskontrakt, som annonseras ut på detta vis för att färre skall söka? Ibland står det att korttidskontraktet avser för fastighetens kommande stambyte eller renovering. Men de lägenheter som inte skall renoveras men ändå hyrs ut korttid, varför gör hyresvärden så? Tjänar de mer pengar på det?

Och vad tjänar man på som bostadssökande att bo korttid som längst 3 månader? Man hinner knappt packa upp sina grejjer på den tiden.

Berätta mer om ni vet!

Vad menar du att hyresvärdar skulle tjäna på att färre personer söker? Nu är du ute och cyklar någonstans.

Ömsesidig förlängning innebär att värden frågar dig om du vill bo kvar en månad till, om detta är möjligt för hyresvärden, efter att den estimerade kontraktstiden är slut. Säger du då "ja" så förlängs kontraktet en månad, och så rullar det på tills hyresvärden de facto behöver evakuera lägenheten, eller du själv väljer att flytta/hittar ett annat boende.

Alla lägenheter som hyrs ut på korttid är rivnings- eller renoveringskontrakt. Det är inte så att värden själv kan välja att bara hyra ut på korttid, utan hen måste ha en skälig anledning.

Jag har aldrig hört talas om ett korttidskontrakt med förlängningsklausul som INTE blivit förlängt, men det inträffar säkert ibland. Det beror ju väldigt mycket på om det är externa faktorer inblandade, typ att en väg ska byggas (vilket kan fastna hos kommunen i åratal), eller om det bara är att värden ska stambyta/helrenovera (vilket man ändå kan ha dräglig kontroll över).
Citera
2016-02-14, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
När jag bodde på rivningskontrakt kunde jag bo där i maximalt två år, oavsett när renoveringen faktiskt blev av. Jag bodde i drygt ett år den gången. Problemet var väl att jag hade en månads uppsägningstid, men å andra sidan var det inte som att byggarna stod och väntade utanför lägenheten en dag utan hyresvärden informerade om hur planerna gick (det var ju väldigt relevant för alla som hade ett vanligt kontrakt).

För mig som inte hade någon bostad var det väldigt bra att kunna få det där korttidskontraktet. Att det var kortare tid och mer osäkert var en risk jag var villig att ta, att få ett vanligt förstahandskontrakt hade inte gått med så kort varsel som jag behövde.

Jag skulle inte bli förvånad om det finns något som stipulerar att ett korttidskontrakt får vara i max 2 år, just för att det inte ska kunna missbrukas (och att man bor i ett decennium i ett osäkert boende).
Citera
2016-02-14, 16:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Jag skulle inte bli förvånad om det finns något som stipulerar att ett korttidskontrakt får vara i max 2 år, just för att det inte ska kunna missbrukas (och att man bor i ett decennium i ett osäkert boende).

Så är det förmodligen. Vilket jag i och för sig kan tycka är hyfsat vettigt, rör det sig om ett perspektiv längre än två år torde det vara hyfsat säkert att hyra ut längre än en månad i taget (som det rörde sig om i mitt fall). Men det är väl lite som med anställningar, risken finns väl förstås att en del personer tvingas flytta utan att det egentligen finns något annat skäl till det än att det inte går att hyra ut längre till dem, motsvarigheten att får sparken på grund av LAS.
Citera
2016-02-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clocking
Jo, jag har förstått att somliga hyresgäster tjänar på att stå kvar i bostadskön medan de tar ett korttidskontrakt. Men vad exakt tjänar hyresvärdarna på detta?
Vad tjänar värden på att ha nån som betalar hyra jämfört med att lägenheten står tom och inte drar in hyra? Nej det vet jag faktiskt inte, nån annan som kan gissa?
Citera
2016-02-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Jag tror det är 4 år. Sen kan det tecknas om för 4 år till, men det måste godkännas av hyresnämnden för att vara giltigt som korttidskontrakt.
Och kortaste period man kan hyra ut på är 3 månader, det är därför alla har 3 månader, fast de vet att kontraktet troligen kommer löpa på något år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in