• 1
  • 2
2016-02-13, 22:17
Medlem
Defensivistas avatar
Vänder på frågan, varför blir folk kränkta? Sluta bry er om vad annat folk säger, problem solved.
Citera
2016-02-13, 22:43
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Som ovan skrev. Om folk bara kunde sluta vara så jävla lättkränkta hela tiden.
Citera
2016-02-13, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
Det stämmer nog att jag är lättkränkt om men vissa inte drar sig för att försöka fejka, luras, och vara allmänna elakmaskiner så kanske det underlättar.
Citera
2016-02-14, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
There are only two types of people in this world, hammers and nails. Det går inte att vara neutral, antingen väljer man att trycka ner andra eller så väljer man att låta andra trycka ner en.
Fast nu bevisade du att det du skriver är fel genom att inte trycka ner någon när du skrev det. Man måste alltså inte trycka ner eller kränka någon i en konversation. Det tillhör hövlighet att han håller en god ton i ett samtal. Man skall göra det också när man är ilsken.

Om vi vänder på problematiken och säger att vi alltid skall kränka varandra i diskussioner då kommer det att sluta med ett gäng likar som kränker på av bara farten och inte får gjort något annat, dvs utvecklingen till något bättre stannar av.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
om folk skulle frångå normaliteten och inte låta sig kränkas så lätt skulle det resultera i apatiska kränkare som kränker ännu mer. Vad jag menar är att själva reaktionen, eller tänkta reaktionen, av en kränkning är det som skapar den euforiska känsla hos kränkaren som gör att kränkaren kränker. Utan belöningssystemet skulle det helt enkelt inte vara intressant att kränka.
Senast redigerad av Ackeson 2016-02-14 kl. 00:40.
Citera
2016-02-14, 00:44
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ackeson
Fast nu bevisade du att det du skriver är fel genom att inte trycka ner någon när du skrev det. Man måste alltså inte trycka ner eller kränka någon i en konversation. Det tillhör hövlighet att han håller en god ton i ett samtal. Man skall göra det också när man är ilsken.
Jag pratade om livet ur ett större perspektiv. Det går inte att vara neutral, vilket jag gärna hade varit, för är man det kommer folk att utnyttja det för att i det långa loppet använda en, och då blir man en nail.

Självklart ska man hålla en god ton.
Citera
2016-02-14, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jag pratade om livet ur ett större perspektiv. Det går inte att vara neutral, vilket jag gärna hade varit, för är man det kommer folk att utnyttja det för att i det långa loppet använda en, och då blir man en nail.

Självklart ska man hålla en god ton.
Jo, naturligtvis skall man tåla själva diskussionen även om det går emot sig egen sak. Har man valt att stega in i en diskussion får man dra på sig skyddsvästen, självklart är det så.
Jag var inne på själva den riktade kränkningen för att "slå ut" motståndaren oavsett eller helt enkelt för att man tycker om att kränka alternativt oprovocerat kränker en medmänniska som inte är med i diskussionen. Det tillhör inte god sed var man än befinner sig.
Citera
2016-02-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Ett exempel: Jag eldar upp en koran och då blir jag stenad och bränd.
Nej det blir du inte. Denna ateistiska egyptier som fick avslag på sin asylansökan i Sverige brände en koran på Youtube i januari. Nu har Migrationsverket tagit upp hans ärende igen och det ser ut som om han får stanna... Egyptiern lever och har hälsan - men han har KRÄNKT många troende muslimer, pga att islam är Fredens religion som vi alla "vet":

https://www.youtube.com/watch?v=-2cjYaXC1sg
Citera
2016-02-15, 19:34
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Nej det blir du inte. Denna ateistiska egyptier som fick avslag på sin asylansökan i Sverige brände en koran på Youtube i januari. Nu har Migrationsverket tagit upp hans ärende igen och det ser ut som om han får stanna... Egyptiern lever och har hälsan - men han har KRÄNKT många troende muslimer, pga att islam är Fredens religion som vi alla "vet":

https://www.youtube.com/watch?v=-2cjYaXC1sg
Detta fall fick ju en del uppmärksamhet i media för inte så längesen.

http://mobile.nytimes.com/2015/12/27...?referer=&_r=0
Citera
2016-02-16, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det sägs ha att göra med dålig självkänsla, va? Ingen som är trygg i sig själv känner ett behov av att kärnka eller håna någon annan.

Att man har låg självkänsla behöver självklart inte betyda att man känner ett behov av att klanka ner på folk, även om det kan vara så. Jag tycker man kan se det från andra hållet också. Att man kan finna det enklare att se ner på andra om man är framgångsrik, självgod med väldigt bra självkänsla.

Personligen tror jag det handlar om en blanding mellan härmat beteende och behovet av att vilja framstå som bättre och starkare än andra (alfahanne).
Citera
2025-05-06, 10:21
Medlem
Jag vet inte varför vissa kvinnor gillar att trycka ner, förlöjliga och håna män. Och hycklar.
Jag har aldrig gjort så mot kvinnor. Skulle inte kunna säga såna saker till en kvinna. Det skulle kännas fel.
Citera
2025-05-06, 11:52
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag har varit ganska snar att kränka och/ eller håna folk i perioder då jag känt att livet varit skit och varit ensam med dåligt mående, men allt som oftast har personen jag riktat udden mot varit den som börjat genom att själv vara elak och hånfull. Har aldrig haft mage att vara elak eller hånfull mot människor som är snälla.

Tror det finns ett tydligt samband mellan psykis ohälsa, eller ett dåligt mående som man försöker dölja för sin omgivning, ensamhet, en känsla av övergivenhet och stark frustration, och att man vill "straffa" andra för sitt mående och sin livssituation, ofta på nätet och under anonymitet där det är mer riskfritt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in