Citat:
Ursprungligen postat av
jagharingenfantasi
om det tar väldigt lång tid (typ över en vecka) kan det vara värt att kolla upp.
En vecka är inget när det kommer till en sträckning, vilket egentligen är en grad 1 (mild) bristning (<5% av fibrerna har översträckts eller gått sönder).
Efter en vecka så har den första fasen precis lagt sig, vilket är inflammation och ev blödning, under denna så är det viktigt att man använder sig av PRICE metoden för att skynda på läkningen.
Efter denna fasen så går man in i fas 2 (reparationsfasen) där ärrvävnad produceras, sen remodelleringsfasen där ärrvävnaden ersätts med en mer hållbar och elastisk vävnad och sist mognadsfasen där den nya vävnaden "mognas" för att bli tillräckligt stark för att klara av full belastning igen.
Normalt så tar det ett halvår innan man är helt återställd, man blir dock symptomfri och det går att träna muskeln betydligt mycket tidigare, man bör dock avstå väldigt tung belastning under dessa månaderna för att inte slita upp det igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
jagharingenfantasi
För mig tar det oftast bara någon dag, absolut max en vecka, för en sträckning att försvinna.
Det måste vara en ENORMT liten sträckning för att det ska gå över på en vecka, knappt symptomgivande, och en dag är omöjligt.
Får man en bristning i ett ben, ljumske eller höft som TS, så är läketiden oftast något längre då dessa muskler används hela tiden när vi går.
Jag har själv haft 2 grad 1 (milda) bristningar, styrkan har alltså funnits kvar, jag har inte fått något blåmärke, men det har känts tight/stelt och gjort ont att stretcha samt använda muskeln, och samtliga har krävt 4-6 veckor innan jag successivt har kunnat börja stegra upp vikterna i gymmet.
Den ena, som var i min högra triceps långa huvud, kände jag av i över 5 månader när jag tränade den, men jag kunde köra liggande tricepsextension runt huvudet med en ~10RM vikt igen efter 8 veckor.
Man kan också förvänta sig en brutal träningsvärk i den nya vävnaden ett tag efter att man har tränat, efter mitt första "tunga" press pass så var träningsvärken så stark så jag trodde faktiskt att den hade gått upp och blivit en större bristning än innan, jag kan säga att jag blev väldigt lättad när den lade sig efter 3 dagar haha