Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-13, 15:46
Medlem
Tror jag sträckte min ljumske under ett pass i början av veckan. Kände ingen särskilt när det hände, inget som högg eller något, men har en känsla i ljumsken hela tiden sedan det passet och det hugger till när jag tar maxlöpningar. Jogga fungerar.

Är detta en sträckning? Hur behandlar jag den? Vad är OK att göra och inte? Tabletter?

Mvh
Citera
2016-02-13, 21:55
Medlem
Fick du något blåmärke i området? Hur som helst, vila det tills smärtan är helt borta och öka sedan successivt din träning.
Jag har själv haft flera bristningar och inga av dom gjorde ont vid just skadetillfället, vid en så kände jag att det "klickade" till, smärtan och stelheten kom dock senare när jag använde muskeln.
Citera
2016-02-15, 06:54
Medlem
Testat att stretcha? Jag får ofta ont efter löpning om jag inte har stretchat efteråt.
Citera
2016-02-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murvar
Testat att stretcha? Jag får ofta ont efter löpning om jag inte har stretchat efteråt.

Om det är en muskelbristning han har, vilket det med största sannolikhet är, så ska han absolut inte stretcha den skadade muskeln i början.
Citera
2016-02-16, 20:16
Medlem
jagharingenfantasis avatar
Från en som sträcker sig stup i kvarten: vila tills det är borta, och om det tar väldigt lång tid (typ över en vecka) kan det vara värt att kolla upp. För mig tar det oftast bara någon dag, absolut max en vecka, för en sträckning att försvinna. Och tänk på att värma upp ordentligt i fortsättningen.
Citera
2016-02-22, 22:08
Medlem
Tack för alla svar!

Kan ge en liten update, sträckte ju mig den 13:e, har vilat helt från löpning osv sedan dess och ätit ipren, körde i dag första träningspasset, fortfarande samma känsla. Har varken blåmärke eller ont, men bara en konstig känsla. Att jogga fungerar utmärkt, men när jag tar en maxlöpning eller gör en tempoökning så kommer känslan. Är det en sträckning? Brukar de göra ont? Råda mig! Blir galen av detta
Citera
2016-02-24, 21:13
Medlem
När jag sträckte ljumsken så högg det till som fan om jag förde benet utåt. Upp med knät och vrid utåt, skriker du till så har du nog sträckt den

Ännu värre om du gör det liggande på rygg. FY fan...
Citera
2016-03-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Tack för alla svar!

Kan ge en liten update, sträckte ju mig den 13:e, har vilat helt från löpning osv sedan dess och ätit ipren, körde i dag första träningspasset, fortfarande samma känsla. Har varken blåmärke eller ont, men bara en konstig känsla. Att jogga fungerar utmärkt, men när jag tar en maxlöpning eller gör en tempoökning så kommer känslan. Är det en sträckning? Brukar de göra ont? Råda mig! Blir galen av detta

Är ingen expert inom området men en gång för några år sedan hade jag smärta i vadmuskeln som jag först trodde var träningsvärk eller sträckning (minns inte riktigt). Men det blev inte bättre efter en hel vecka så jag gick till skolsystern, och hon sa att det var blödning i muskelfästet eller något sånt. Jag bara vilade tills det försvann, tror det är vad man ska göra med alla "skador" i musklerna. Men din kanske redan är borta?
Citera
2016-03-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingenfantasi
om det tar väldigt lång tid (typ över en vecka) kan det vara värt att kolla upp.

En vecka är inget när det kommer till en sträckning, vilket egentligen är en grad 1 (mild) bristning (<5% av fibrerna har översträckts eller gått sönder).
Efter en vecka så har den första fasen precis lagt sig, vilket är inflammation och ev blödning, under denna så är det viktigt att man använder sig av PRICE metoden för att skynda på läkningen.
Efter denna fasen så går man in i fas 2 (reparationsfasen) där ärrvävnad produceras, sen remodelleringsfasen där ärrvävnaden ersätts med en mer hållbar och elastisk vävnad och sist mognadsfasen där den nya vävnaden "mognas" för att bli tillräckligt stark för att klara av full belastning igen.
Normalt så tar det ett halvår innan man är helt återställd, man blir dock symptomfri och det går att träna muskeln betydligt mycket tidigare, man bör dock avstå väldigt tung belastning under dessa månaderna för att inte slita upp det igen.

Citat:
För mig tar det oftast bara någon dag, absolut max en vecka, för en sträckning att försvinna.

Det måste vara en ENORMT liten sträckning för att det ska gå över på en vecka, knappt symptomgivande, och en dag är omöjligt.
Får man en bristning i ett ben, ljumske eller höft som TS, så är läketiden oftast något längre då dessa muskler används hela tiden när vi går.

Jag har själv haft 2 grad 1 (milda) bristningar, styrkan har alltså funnits kvar, jag har inte fått något blåmärke, men det har känts tight/stelt och gjort ont att stretcha samt använda muskeln, och samtliga har krävt 4-6 veckor innan jag successivt har kunnat börja stegra upp vikterna i gymmet.
Den ena, som var i min högra triceps långa huvud, kände jag av i över 5 månader när jag tränade den, men jag kunde köra liggande tricepsextension runt huvudet med en ~10RM vikt igen efter 8 veckor.

Man kan också förvänta sig en brutal träningsvärk i den nya vävnaden ett tag efter att man har tränat, efter mitt första "tunga" press pass så var träningsvärken så stark så jag trodde faktiskt att den hade gått upp och blivit en större bristning än innan, jag kan säga att jag blev väldigt lättad när den lade sig efter 3 dagar haha
Senast redigerad av Plopp123 2016-03-06 kl. 22:21.
Citera
2016-03-08, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Det måste vara en ENORMT liten sträckning för att det ska gå över på en vecka, knappt symptomgivande, och en dag är omöjligt.

Det är mycket möjligt att de är små. Men tillräckligt illa för att jag inte ska kunna fortsätta spela min sport (det är alltid under dessa träningar det händer). Ibland är det mini-varianter som går över efter ett par dagar men inte alltid. Brukar ha svårt att gå i trappor eftersom det nästan alltid är lår, ljumske eller rumpa, ibland går det inte alls. Men de försvinner alltid inom en vecka.
Citera
2016-03-08, 19:11
Medlem
Citat:
Det är mycket möjligt att de är små. Men tillräckligt illa för att jag inte ska kunna fortsätta spela min sport (det är alltid under dessa träningar det händer). Ibland är det mini-varianter som går över efter ett par dagar men inte alltid. Brukar ha svårt att gå i trappor eftersom det nästan alltid är lår, ljumske eller rumpa, ibland går det inte alls. Men de försvinner alltid inom en vecka.

Det låter som att du inte gav dessa tillräckligt med tid att läka när dom först uppstod, det tar som sagt tid för kroppen att läka en bristning i en muskel och betydligt mycket längre om det är i en sena.
Dom flesta sjukgymnaster brukar rekommendera 3-6 veckors vila med sjukgymnastik (lätt motståndsträning) för en grad 1 bristning innan man successivt går på sin sport igen, just för att minska ärrvävnaden chansen för att det ska gå upp igen.

Jag fick själv en grad 1 i min hamstring (semimembranosus, nära knät) i augusti 2014, så jag vilade den i 4½ vecka (utan sjukgymnastik) och några månader senare så gick den upp igen, då vilade jag den ungefär lika länge och i mitt första set lårcurl så gick den upp ännu en gång.
Så den tredje gången så fick jag vila den i 3 månader med sjukgymnastik och nu så har den inte gått upp sedans dess, jag känner dock av att det är felläkt och mycket ärrvävnad, något som jag kommer att få göra resten av mitt liv (stelhet och svidande efter promenader och träning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in