I bibeln står det bara om Jesus från ålder 0-12 samt 30-33.
18 år som inte nämns! Här är min teori kring vad han gjorde under dessa år, samt hans liv i stort.
Ska hålla mig kort! Läs och kom hemskt gärna med synpunkter. Har jag absolut fel? Varför? Håller ni med? Vad tyder i så fall på att jag har rätt? Etc.
-
Vad tror ni om min tes?
Det svåra för mig är om han verkligen hade magiska krafter eller ej. Eller om han var illusionist. Eller kanske inte gjorde något märkligt alls? - Varesig illusioner eller magi.
Vet inte hur jag ska tyda uppgifterna om att han som barn dödade och sen istället helade och t.o.m. väckte döda åter...
Kanske är det bara bildligt berättat - att han letade efter sig själv, begick misstag, men sen kom underfund med vem han var och att vara god var det bästa?
Har svårt att tro på övernaturliga krafter... T.ex. tror jag absolut inte att han gick på vatten o.s.v. I så fall som illusionist.
Återigen: Vad säger ni? Är min korta och enkla berättelse om Jesu liv möjlig/trovärdig?
18 år som inte nämns! Här är min teori kring vad han gjorde under dessa år, samt hans liv i stort.
Ska hålla mig kort! Läs och kom hemskt gärna med synpunkter. Har jag absolut fel? Varför? Håller ni med? Vad tyder i så fall på att jag har rätt? Etc.
-
- Jesus föds. Han "kommer ifrån" Nazareth men föds i Betlehem. (I ett stall eller grotta eller annat har jag ingen tanke om och det är oväsentligt. Ö.h.t allt oväsentligt hoppar jag över.)
- Som litet barn var han en "busunge". Han upptäcker att han har krafter, men vet inte hur han ska hantera dessa.
- Som barn har han dåligt temperament och hans krafter gör honom besvärlig. T.ex. hämnas han på folk genom att döda dom/deras barn med sina krafter.
- Ö.h.t. "leker han runt" med sina krafter.
- Vid ett tillfälle faller Jesus vän från ett tak. Jesus blir anklagad p.g.a. tidigare händelser, men Jesus väcker honom till liv och vännen berättar sanningen - han föll.
- Det är en vändpunkt och Jesus förstår att han kan använda sina krafter för goda handlingar.
- Han gick i tempel och allmänt fann sig själv och sitt syfte på jorden. Han börjar predika.
- När han är tonåring drar han till Kashmir och studerar med munkar. Detta är "de förlorade åren".
- Han återvänder hem och fortsätter predika om kärlek, förlåtelse, acceptans, en Gud, himmelriket o.s.v.
- Av någon anledning korsfästs han.
- Tack vare sin lära hos munkarna kan han framstå som avliden genom att sänka hjärtrytm samt "lämna kroppen".
- Han uppfattas som död.
- Han läggs i en grotta. Givetvis vaknar han upp.
- Tidigare (Kanske sista nattvarden?) har han talat om för Maria Magdalena vad som kommer att ske. Hon är därför med honom när han vaknar upp.
- Oönskad i området beger han sig antingen ensam eller med M.M. (Beroende på relation, vilket är oklart förutom att de stod varann mycket nära) åter till Kashmir.
- På ålderns höst dör han i Kashmir (Eller närområde)
Vad tror ni om min tes?
Det svåra för mig är om han verkligen hade magiska krafter eller ej. Eller om han var illusionist. Eller kanske inte gjorde något märkligt alls? - Varesig illusioner eller magi.
Vet inte hur jag ska tyda uppgifterna om att han som barn dödade och sen istället helade och t.o.m. väckte döda åter...
Kanske är det bara bildligt berättat - att han letade efter sig själv, begick misstag, men sen kom underfund med vem han var och att vara god var det bästa?
Har svårt att tro på övernaturliga krafter... T.ex. tror jag absolut inte att han gick på vatten o.s.v. I så fall som illusionist.
Återigen: Vad säger ni? Är min korta och enkla berättelse om Jesu liv möjlig/trovärdig?