Citat:
Ursprungligen postat av
skrattaihjalmig
jag kommer ihåg en gång när jag var liten.
jag var kanske 10år och de visade "Aristocats", ni vet den där tecknade Disney filmen och den visades på den lokala biografen. Detta var en söndag i hålan där vi bodde(mitten av landet).
Grejen var att priset var bara 10kr för att få se den och jag ville gå och min syster och pappa tyckte jag kunde "gå" själv.
Så min pappa skjutsade ned mig....bilfärden tog 20minuter dit så ni kan räkna ut bensin kostnaden fram och tillbax för att hämta mig.
Var det fel av min far? liknande scenario som hänt på busfabriken anser jag!
Hmm... Jag såg inte att det handlade om ett så pass gammalt barn. Ja, när jag själv var i 8-9 årsåldern, så brukade jag redan röra mig fritt både i min stockholmsförort och även använda kollektivtrafiken (inte minst t-banan) för att ta mig in till stan på egen hand. Jag avskydde att tvingas gå till fritids efter skolan och tyckte väldigt mycket om att ströva omkring på egen hand. Inne i stan brukade jag ströva i skivbutiker och sedan gå på någon hamburgerrestaurang.
Men det är klart, även om jag bodde i en förort som ansågs vara en av de mest problemfyllda i Sverige, så brukade det inte ske överfalls- och gruppvåldtäkter, barn, pensionärer och handikappade brukade inte bli rånade, det brukade inte vina kulor överallt från maskingevär, bomber brukade inte explodera, kollektivtrafiken blev aldrig beskjuten och än mindre attackerade man bussar och tvingade ut busschauffören och passagerarna med våld, de boende tuttade aldrig eld på containrar, bilar, hus m.m. och brukade inte heller angripa polis, ambulanspersonal och brandmän o.s.v. Det var ju på den tiden då Sverige var "fattigt", som Sahlin uttryckte det, eller "tråkigt", som Reinfeldt uttryckte det.