Citat:
Ursprungligen postat av
turbokicken
Är ju inte så insatt i vilka fonder man ska köpa och så.. Jag vill ju inte bli av med mina pengar liksom 😀 men kanske är värt o försöka läsa på och köra på fonder?
Tanken med att skaffa ett sparkonto är att då får man ju "lite" pengar varje år på ett säkert sätt iallafall 😊
Den räntan är så liten som sagt så sluta tänk på den... Det är ju ingenting.
Avkasting är en peng...Som du tjänar när du hämtar hem vinsten.
Du kan ju öppna ett konto på avanza på studs.. Det är helt gratis 0 kronor. Får hem lite papper om ett par dagar att fylla i och skicka tillbaka och det är allt. Starta ett ISK sen är du igång.
Du kan alltid sätta över hälften av pengarna. Kanske köper du en fond för runt 10 för att sprida ut det lite.
Sen ser du skillnaden på dessa två bägare.
"säkert sätt" Ett säkert sätt att förvalta dina pengar är inte att ha dom i madrassen eller på ett konto. Alla pengar blir mindre och mindre värda hela tiden och den minskningen är större än den där fjuttiga räntan. Det är inte att agera på ett säkert sätt.
Man agerar då säkert genom att använda en säker fond!!!
Jag tycker att detta är någon man gör om man är nybörjare och inte vill hålla på och bevaka och kolla aktierna varje dag eller en gång i veckan eller en gång i månaden-
Fonder kan så klart gå ner 10% eller mer på en period... men om tre år har du fan så mycket mer än den där räntan som är inget.
och ja just nu är ju börsen jävligt sur så ha inte så jävla bråttom... kan lugnt kanske vänta en månad eller två... men när det väl vänder så går det jävligt kvickt.