2016-02-11, 20:56
Medlem
vilken är bättre? Lider av social fobi och depression.. Vill mest bara bli av med min social fobi vilken av dom 2 är bättre för social fobi?
Senast redigerad av ForumsHack 2016-02-11 kl. 21:02.
Citera
2016-02-11, 21:07
Bannlyst
Parnate är betydligt lindrigare biverkningsmässigt sett. I övrigt är det ingen större skillnad.
Citera
2016-02-11, 21:10
Medlem
mrangests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
vilken är bättre? Lider av social fobi och depression.. Vill mest bara bli av med min social fobi vilken av dom 2 är bättre?

skulle rekommendera aurorix isf. Ska vara bra mot socialfobi och har inte så många biverkningar som Nardil och Parnate. Aurorix är selekti MAO hämmare vilket gör att du inte behöver avstå från ost bönor helt.

Ser att du skrivit en tråd om att du känt dig trött och att du misstänker kortisolbrist. Har du testat dina hormonvärde, järn&blodvärde, D-vitamin? Kan vara orsaken till din sociala ångest.
Citera
2016-02-11, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrangest
skulle rekommendera aurorix isf. Ska vara bra mot socialfobi och har inte så många biverkningar som Nardil och Parnate. Aurorix är selekti MAO hämmare vilket gör att du inte behöver avstå från ost bönor helt.

Parnate har väldigt vänlig biverkningsprofil och är mycket mer effektiv än Aurorix. Ang. ost så är det en myt. Ost behöver man inte avstå helt så länge man inte känner för att mosa i sig 1 kg lagrad ost om dagen.

Dietrestriktionerna är överdrivna och inte de minsta svåra att följa.
Senast redigerad av SilencedBanana 2016-02-11 kl. 21:26.
Citera
2016-02-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Parnate har väldigt vänlig biverkningsprofil och är mycket mer effektiv än Aurorix. Ang. ost så är det en myt. Ost behöver man inte avstå helt så länge man inte känner för att mosa i sig 1 kg lagrad ost om dagen.
så Nardil är vad jag ska fråga min läkare om? har testat några ssri och benzo eller fan de heter funka ej men har hört att Nardil är den mest kraftfulla som finns..

för mig så spelar biverkningar ingen roll är så depresserad så jag bryr mig inte
Citera
2016-02-11, 21:28
Bannlyst
Citat:
så Nardil är vad jag ska fråga min läkare om? har testat några ssri och benzo eller fan de heter funka ej men har hört att Nardil är den mest kraftfulla som finns..

för mig så spelar biverkningar ingen roll är så depresserad så jag bryr mig inte

Nej Parnate!
Tråkigt att du mår så dåligt. Du ska väl ändå inte utsätta dig för ökad biverkningsrisk bara för att du mår dåligt. Känns lite självdestruktivt. Ryck upp dig! GL
Citera
2016-02-11, 21:37
Medlem
Om någon har erfarenhet av dessa 2 kan ni berätta hur lång tid det tog för det att funka och hur ni kände er etc?
Citera
2016-02-11, 22:05
Medlem
mrangests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Nej Parnate!
Tråkigt att du mår så dåligt. Du ska väl ändå inte utsätta dig för ökad biverkningsrisk bara för att du mår dåligt. Känns lite självdestruktivt. Ryck upp dig! GL

Du verkar ha ändrat din inställning. Låter bra!
Citera
2016-02-11, 22:46
Medlem
Ninjor1987s avatar
Om du nu verkligen bestämt dig för att ta en MAO-hämmare så instämmer jag med SilencedBanana att Parnate är den bättre av de två.

Personligen så menar jag att andra behandlingsmetoder är att föredra.

Citat:
så Nardil är vad jag ska fråga min läkare om? har testat några ssri och benzo eller fan de heter funka ej men har hört att Nardil är den mest kraftfulla som finns.

Vilka mediciner har du provat? Och i vilka doser?

Är du förresten diagnosticerad med någon neuropsykiatrisk sjukdom eller annan psykiatrisk diagnos, utöver depression och Social Fobi?

Eller misstänker du själv något sådant?

Exempel på vad jag menar med andra diagnoser:

Autism, Schizotyp störning, Bipolär sjukdom, ADHD, Fobisk/undvikande personlighetsstörning.

Det bör nämnas att det som anses hjälpa bäst mot klassisk social fobi är inte ens medicinering, utan KBT. Har du genomgått eller genomgår någon form av beteendeterapi? DBT, KBT, etc, etc...

Tycker du bör överväga att börja med något sådant, för då ser enligt litteraturen i vart fall, din prognos mycket bättre ut.

Dock så vet jag att det kan vara fan så svårt att börja med något sådant utan något extra för att ta bort det värsta av udden, så man faktiskt orkar med det.

Rekommenderar *E*scitalopram och låg dos bupropion för det.

Resistant social anxiety disorder response to Escitalopram
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1769378/

An open pilot study of the combination of escitalopram and bupropion-SR for outpatients with major depressive disorder.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18832958

Electrophysiological effects of the co-administration of escitalopram and bupropion on rat serotonin and norepinephrine neurons

http://jop.sagepub.com/content/24/1/39.abstract
Senast redigerad av Ninjor1987 2016-02-11 kl. 22:48.
Citera
2016-02-12, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Om du nu verkligen bestämt dig för att ta en MAO-hämmare så instämmer jag med SilencedBanana att Parnate är den bättre av de två.

Personligen så menar jag att andra behandlingsmetoder är att föredra.

Vilka mediciner har du provat? Och i vilka doser?

Är du förresten diagnosticerad med någon neuropsykiatrisk sjukdom eller annan psykiatrisk diagnos, utöver depression och Social Fobi?

Eller misstänker du själv något sådant?

Exempel på vad jag menar med andra diagnoser:

Autism, Schizotyp störning, Bipolär sjukdom, ADHD, Fobisk/undvikande personlighetsstörning.

Det bör nämnas att det som anses hjälpa bäst mot klassisk social fobi är inte ens medicinering, utan KBT. Har du genomgått eller genomgår någon form av beteendeterapi? DBT, KBT, etc, etc...

Tycker du bör överväga att börja med något sådant, för då ser enligt litteraturen i vart fall, din prognos mycket bättre ut.

Dock så vet jag att det kan vara fan så svårt att börja med något sådant utan något extra för att ta bort det värsta av udden, så man faktiskt orkar med det.

Rekommenderar *E*scitalopram och låg dos bupropion för det.

Resistant social anxiety disorder response to Escitalopram
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1769378/

An open pilot study of the combination of escitalopram and bupropion-SR for outpatients with major depressive disorder.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18832958

Electrophysiological effects of the co-administration of escitalopram and bupropion on rat serotonin and norepinephrine neurons

http://jop.sagepub.com/content/24/1/39.abstract
prövat venlafaxin, sertralin, ecitalopraom högsta doserna kommer inte på någon mer just nu har till och med prövat sertralin 1000mg ingen skämt jag köpte det online för doktorn kommer ju inte låta mig ta det men 1000mg funka inte heller .. hoppa ner till 600mg och tog det i 2 veckor+ utan resultat. jag tror inte på therapy och såna där behandlingar, man kan inte fixa någon som är genetiskt med therapy eller kbt.... så medicin är det ända riktiga .. jag har ocd fast vet inte om det var det du mena.. vet att det är konstigt men jag vill hellre bli av med social fobi än depression , ja jag vill också bli av med depression men social fobi är det jag siktar på.. Vet att parnate har mindre biverkningar men jag har läst att Nardil för social fobi är bättre så jag kommer nog ta Nardil.
Citera
2016-02-12, 09:34
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
prövat venlafaxin, sertralin, ecitalopraom högsta doserna kommer inte på någon mer just nu har till och med prövat sertralin 1000mg ingen skämt jag köpte det online för doktorn kommer ju inte låta mig ta det men 1000mg funka inte heller .. hoppa ner till 600mg och tog det i 2 veckor+ utan resultat. jag tror inte på therapy och såna där behandlingar, man kan inte fixa någon som är genetiskt med therapy eller kbt.... så medicin är det ända riktiga .. jag har ocd fast vet inte om det var det du mena.. vet att det är konstigt men jag vill hellre bli av med social fobi än depression , ja jag vill också bli av med depression men social fobi är det jag siktar på.. Vet att parnate har mindre biverkningar men jag har läst att Nardil för social fobi är bättre så jag kommer nog ta Nardil.

1000 mg...! Vansinnig dos. Hur klarade din kropp detta? För redan vid 150 mg så fick jag, och många andra, magkatarr som varade i några dagar. Det riktigt brände i kistan. Kan bara föreställa mig hur det måste vara vid 1 gram.

Nå, tycker ändå du ska prova någon sorts kombinationsterapi av dom här mer nyare och ovanligare preparaten än MAO-hämmare. =)

En annan ny variant för treatment-resistant depression är en kombination av

Sen tror jag du har missuppfattat att din sociala fobi skulle vara helt genetiskt betingat - finns inget som tyder på det i nuläget.
Utan det är snarare att man föds med sårbarhet för sjukdomen, men den kommer inte bryta ut utan vissa yttre faktorer - dom allra flesta som har dom genetiska egenskaperna man kunnat vaska fram hittills får det inte, t ex. Dessutom förefaller det snarare vara generella sårbarheter - som inte är unika för social fobi, utan dom överlappar med depression, ångest, OCD, och i princip alla "nervösa" mentala sjukdomar.

Anledningen varför jag frågade efter sjukdomarna i förra posten är för att dom flesta av dom är neuropsykiatriska och kroniska sjukdomar - i DOM fallen så är det nästan helt genetiskt och biokemiskt betingat varför man har problem - och då kan man ofta hamna i ett svårbehandlat fack, eftersom man redan från början har en hjärnkemi som skiljer sig från majoriteten, och medicineringen måste då anpassas därefter.

En annan av mina favoriter mot behandlingsresistant depression (jag vet att det inte är samma som social fobi, men det kan ge en fingervisning i vart fall) är en annan polyfarmakologisk lösning:

Combination of agomelatine and bupropion for treatment-resistant depression: results from a chart review study including a matched control group
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4356843/

Voxra och Valdoxan tillsammans, det du!
Citera
2016-02-12, 10:38
Bannlyst
Citat:
Vet att parnate har mindre biverkningar men jag har läst att Nardil för social fobi är bättre så jag kommer nog ta Nardil.

Nja det är individuellt men rent generellt är Parnate bättre även vid social fobi. Den är även mer stimulerande och energigivande än Nardil.
Nardil har ganska hög tendens till viktuppgång och har även negativ inverkan på levervärden.
Nardil är i princip enbart att föredra om man lider av svåra sömnproblem.

Har din läkare nämnt något att licensansökan för dessa kan bli aktuell? Det är tyvärr ganska svårt att få dessa MAOIs utskrivna idag, mest pga myterna kring dieten. Antar att det är dyrt också.
Parnate är det bästa man kan få för dina problem. Ser ingen anledning att titta på skräpmediciner som valdoxan och voxra i kombination.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in