Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2005-11-15, 20:43
Medlem
ReNus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
...

Jag undrar varför man tycker att det är ens uppgift att försöka få personer som KANSKE mår dåligt, att må ännu sämre?

OK, jag vet inte. Jag skulle aldrig göra det.

.
2005-11-15, 20:46
Medlem
urughos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReNu
Tycker allt detta är väldigt märkligt. Tycker du, Ruskigbuss, att man inte ska få tåla lite putslustiga kommentarer oavsett ämne?

Tyvärr får man nog lov att tåla det om man häger på ett internetforum, då jag tror folk har en tendens att bli betydligt frispårkigare här än IRL! Men visst, det finns ju personer som är känsliga också, som tar illa upp om man skriver något " klumpigt ", och det är ju inte så lätt att upptäcka sådant, om man sagt något dumt, då man inte talar med folk öga mot öga sas!
2005-11-15, 21:02
Medlem
462s avatar
jag tror att det är för att det sjukt oatraktivt att vara deppig, sjuk eller liknande. tabu, if you will. och det är alltid svårt att hantera tabun för människan. antingen tar man det till sig och erbjuder en tanke för att själv må bättre av att ha hjälpt någon, eller så vill man ta tillfället i akt att själv dela med sig av sina negativa erfarenhet då någon annan tagit första steget. eller så, som du pratar om, skjuter man det ifrån sig och häcklar.

man förhåller sig till tabun på olika sätt beroende på känslomässig begåvning och dessas grund; tidigare erfarenheter.
2005-11-15, 22:50
Bannlyst
Empatilöst?

Men vafan är det med folk? Ena dan så ska vi starta bokcirklar och ena dan startar vi en tråd om att vi ska in på KJS och nästa dag starar vi en träningstråd för att klara mönstringen till KJS. Dan efter det är vi Schizo/paranoida och behöver sjukhusvård.

Finns det fan ingen som helst rationell och sund urskillning bland folket här längre? Vad i helvete är det frågan om??
2005-11-15, 22:54
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Empatilöst?

Men vafan är det med folk? Ena dan så ska vi starta bokcirklar och ena dan startar vi en tråd om att vi ska in på KJS och nästa dag starar vi en träningstråd för att klara mönstringen till KJS. Dan efter det är vi Schizo/paranoida och behöver sjukhusvård.

Finns det fan ingen som helst rationell och sund urskillning bland folket här längre? Vad i helvete är det frågan om??

En till som inte läst tråden?
2005-11-15, 23:01
Bannlyst
Är det inte att skjuta sig själv i foten, förlåt, att trampa på en mina, att välja en av de personer som oavbrutet skriker varg och retar gallfeber på allt och alla som ett exempel när man vill prata om varför människor beter sig empatilöst?

Är det verkligen empatilöst att säga ifrån?
Är det empatilöst att fler personer blir rasande och säger ifrån?
Är det empatilöst att i strömmen av skräp inte kunna se vilka inlägg som är seriöst menade?

Jag och de flesta andra förstår exakt vad du menar Ruskigbuss och hade du valt att skippa ett av dina exempel hade du sluppit traggla dig igenom dessa ändlösa diskussioner med meningslösheter som denna typ av människa genererar.

On topic:
För att vi är djur. När vi är i en grupp med våra egna känner vi oss säkra.
Vi döljer vår osäkerhet genom att invänta att någon annan säger något i vår egen menings håll och sedan är det så otroligt mycket lättare att avfyra innan vi själva hamnar i skottgluggen.

Jag undrar ruskigbuss, är detta verkligen empati?
Är det inte snarare självbevaresedrift?
Det här har vi ju fått ingnuggade i oss sedan dagis och grundskola, sedan gymnasium och de första arbetsplatserna.
Jag ser det oempatiska men du ska nog ha klart för dig att dessa männsikor inte bara hakar på och sparkar på den som ligger utan de har detta i skallen och genom att någon redan sag sitt så kan man lättare släppa ut det som man funderat på.

Naturligtvis inte i alla fall (mobbarens polare hönger ju alltid med) men ofta.

Edit: Gick knappt att läsa innan edit, lite bättre nu i alla fall. Meningsbyggnad och stavningar fixade.
2005-11-15, 23:03
Medlem
ReNus avatar
Citat:

Men Ruskigbuss, alla inser att denna tråd handlar om en annan tråd.
Det spelar ingen roll hur mycket du vrider in dig i påståenden om att du klockan 0500 inatt av en slump fann det intressant att diskutera påhopp på psykisk sjuka på internet.

.
2005-11-15, 23:08
Bannlyst
Citat:

I det här ärendet fungerar inte ett sånt enkelt avfärdande. Tyvärr, käre Ruskigbuss. Du får nog lov att komma med nåt som åtminstone liknar substans.

Börja med att läsa det EvilN skriver tycker jag.
2005-11-15, 23:09
Medlem
Aephirs avatar
kan tycka att det är ganska många idiotiska utryck från trollen i dom trådar och exempel som dragits fram. ser ingen anledning varför man ska hoppa på en person som mår dåligt(eller påstår sig må dåligt) ni som anser att det är helt okej att göra får göra förklara varför. visst att kalla nån pucko eller idiotförklara nån i en debatt tycker jag är helt okej, men när någon söker "hjälp" och vill ta i tu eller söka anledningar till sina problem, det anser jag inte behöver debatteras utan i stället kan man ge goda råd/rekomendationer. och har man inget vettigt att säga kan man hålla käften, hävdar väl lite grann på att det är folkvett. tror fan inte ni troll säger åt era arbetskompisar/skolkompisar/polare att dom ljuger eller att ni hånar deras problem när dom öppnar sig å berättar om det, så ser ingen anledning till att ni måste göra det här. anser nog också lite grann att psyk-forumet borde vara lite "fridlyst"(iaf vissa saker som skrivs, sen att diskutera vilken metod att ta till är ju en helt annan sak) även om det strider lite mot mina principer......
2005-11-15, 23:58
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReNu
Men Ruskigbuss, alla inser att denna tråd handlar om en annan tråd.
Det spelar ingen roll hur mycket du vrider in dig i påståenden om att du klockan 0500 inatt av en slump fann det intressant att diskutera påhopp på psykisk sjuka på internet.

Citat:
I det här ärendet fungerar inte ett sånt enkelt avfärdande. Tyvärr, käre Ruskigbuss. Du får nog lov att komma med nåt som åtminstone liknar substans.
Har ni som tycker att topic är ett annat än topic läst och tagit ställning till inlägg 59?

http://www.flashback.org/showpost.php?p=3221360&postcount=59
2005-11-16, 00:15
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Empatilöst?

Vari exakt föreligger motsägelsen här? Att litteraturintresserade inte drabbas av psykoser? Att starta bokcirklar är väl ett ganska lovvärt initiativ eller? Att ta sig in på KJS kan väl tyckas äventyrligt, visst, men värst vad det sticker i ögonen. Lär ju inte skada någon liksom

Jag har ingen aning om upphovskvinnans mentala hälsotillstånd, jag betvivlar dock ytterst att det inte ligger åtminstone något bakom det hela om man startar en sådan tråd. Sedan tror jag att allting eskalerade i och med att folk ifrågasatte hennes syften, med påföljd att hon kände sig tvungen att "bevisa" att hon var sjuk. Men jag vet inte. Det kan hända att serotoninet sprutar ur öronen på henne. Då kanske det är läge att hålla sig lite ödmjuk, och inte komma med rakt igenom illvilliga och ondsinta kommentarer typ tips hur man tar livet av sig el dyl. Det är rentav ynkligt att inte kunna hålla inne med sådana impulser. Man får faktiskt känna av vad det är för tråd man svarar i.
2005-11-16, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Vari exakt föreligger motsägelsen här? Att litteraturintresserade inte drabbas av psykoser? Att starta bokcirklar är väl ett ganska lovvärt initiativ eller? Att ta sig in på KJS kan väl tyckas äventyrligt, visst, men värst vad det sticker i ögonen. Lär ju inte skada någon liksom

Jag har ingen aning om upphovskvinnans mentala hälsotillstånd, jag betvivlar dock ytterst att det inte ligger åtminstone något bakom det hela om man startar en sådan tråd. Sedan tror jag att allting eskalerade i och med att folk ifrågasatte hennes syften, med påföljd att hon kände sig tvungen att "bevisa" att hon var sjuk. Men jag vet inte. Det kan hända att serotoninet sprutar ur öronen på henne. Då kanske det är läge att hålla sig lite ödmjuk, och inte komma med rakt igenom illvilliga och ondsinta kommentarer typ tips hur man tar livet av sig el dyl. Det är rentav ynkligt att inte kunna hålla inne med sådana impulser. Man får faktiskt känna av vad det är för tråd man svarar i.

Ja du har säkert rätt. Jag vet fan inte men det känns som att stå bredvid Picasso och måla streckgubbar med fingerfärg när man läser sånt här. Jag må vara hårdhudad men jag kan fan inte vara ensam om att se detta för det det är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in