Citat:
Ursprungligen postat av ReNu
Men kära Ruskigbuss, är inte detta ett forum för debatt?
Du sitter inte och läser dagböcker, du tjuvlyssnar inte på ett samtal mellan psykiatriker och patient. Du deltat i ett debattforum!
Här ska det debatteras, här ska det ifrågasättas.
.
Men vem har sagt att personliga påhopp, spydigheter, ironi och elakheter hör hemma i en debatt? Eller i ett ifrågasättande?
Jag håller fullt och fast med dig, ReNu, i din åsikt om att man ska debattera och ifrågasätta. Däremot tror jag våra åsikter skiljer sig när det kommer till vad "debatt" och "ifrågasättande" betyder.
En duktig retoriker täpper till truten på kontrahenten med ovedesägliga fakta eller får den andre att finta bort sig själv. Att behöva sänka sig till lekskolenivå eller mobbingnivå är en retorisk förlust för den som framför det.
Det handlar inte ett dugg om att aldrig säga emot eller aldrig ifrågasätta eller att behandla folk med silkesvantar, utan om att föra upp diskussionerna i psykologiforumet på en aningens högre nivå så att debatterna kan kallas för just debatter och inte för pajkastning, personliga påhopp eller mobbing.
Det hindrar inte någon från att säga sitt hjärtas mening, men kanske får inläggen att stiga över fjortisnivån?
Sedan så tycker jag att psykologi- och medicinforat i många fall är mer rådgivande forum än debattforum, även om fb som helhet är ett debattforum.