Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Men hallå....
trådens upplägg är ju en frågeställning av typen "varför kan inte statsministern sluta slå sin fru?" (dvs "varför är empatilösa kräk just empatilösa kräk?").
Mitt svar är då att jag inte uppfattade personerna i hans exempel som empatilösa kräk. Men då går jag tydligen off topic.
F ö har jag aldrig svarat vare sig i den tråden eller i andra liknande.
Nåja.
Gjorde du verkligen det?
I ditt första inlägg i den här tråden:
Citat:
Oj. Efter att ha skummat den refererade tråden vill jag bara räcka upp handen och anmäla avvikande åsikt.
Cred till Lukester som vågade svära i kyrkan.
Edit: kollade tråden igen, helt underbar... den kan bli en ny Lammern
Så diskuterade du ett av exemplen.
Sedan menade du att du inte höll med mej.
Citat:
Visst har jag läst det fetade. Och jag fattar vad topic är.
Min poäng var liksom att jag inte höll med dig. Eller är man off topic om man inte gör det?

Sedan tog du ett exempel från Sex & Samlevnad:
Citat:
Man skall behålla lite sund misstänksamhet mot overifierbara problem beskrivna och postade på ett internetforum.
Kolla t ex in här, hur den underbare Dr_Ntaba får (nästan) hela fårskocken att bräka:
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=152628&highlight=v%E4ninna
Därefter tog du återigen upp den som skapat en av exempeltrådarna:
Citat:
Noterar att offret, mellan schitzofreniattackerna får man förmoda, just nu tittade in på feminismforumet och hjälpte Hallonplutten att håna en seriös debattör. Nä vänta... nu är hon på litteratur... nä vänta..politik (!)...oj nu kommer skitofrenin igen.... nä jag hänger inte med i tempot
Vissa av oss är oempatiska. Internet är tyvärr till för oss också

Därefter blev du nog lite stött och skrev:
Citat:
Just det. Ibland stakar vi dem rakt i mål.
Usch vad pretto den här tråden håller på att bli.... som en väderspänd fisballong far den mot skyn,
för att snart brista under spänningen av sina metaforer och dimpa ner i papperskorgen.
Cheerio!
Alltså.
Nej, jag anklagar inte dej för att tillhöra dessa som jag vill ta upp i den här tråden.
Jag anser inte heller att alla behöver nödvändigtvis tro på vad de tre exemplens trådskapare skriver, inte ens här.
Men, antingen så är det så att trådskaparna i exemplen bara skojar, luras eller tramsar - och då är det ju trist visserligen, men inte ens då finns det väl egentligen skäl att gå in med en trist attityd eller skriva eviga "WORD" efter varje inlägg som attackerar trådskaparna.
Eller så är det så att de som skapat de här trådarna HAR verkliga problem, vill diskutera något som är viktigt eller t o m existensiellt viktigt för dem själva. Och då är det ju rent av skamligt att gå in med dessa "lustiga" kommentarer.
Vad jag vill påstå är att OAVSETT vad man tycker om de som skapat de här tre exemplens trådar - och hur de betett sej förut på forumet - så finns det inget skäl alls att klampa in och bete sej som kräk.
Och det jag vill diskutera i den HÄR tråden är alltså, varför tycker en del att de har den rätten att göra detta.
Hur vågar en del ta på sej ansvaret att eventuellt ställa till det ännu mer för någon som genomgår en kris?
Jag läser i det här forumet ibland, men det är väldigt sällan som jag ens vågar skriva någon uppmuntran - eftersom klumpiga ord i fel tillfälle kan ställa till det så förbannat för andra människor.
Så, ja, jag anser att det är off topic om du inte anser att de som skrivit dessa kommentarer är okänsliga. För de är fortfarande bara EXEMPEL på ett fenomen.
Säkert kan vi nog hitta betydligt flera exempel i det här forumet, eller i andra forum.
Det är lite tröttsamt att behöva förklara gång på gång att detta är EXEMPEL på ett fenomen.
För ingen som vistats på internet under en längre tid kan väl neka till att sånt här förekommer - OAVSETT om de tre exempel som jag listade är relevanta för diskussionen. OAVSETT om de tre trådarna som jag valde ÄR exempel på hur okänsliga kräk går in i en annan människas kriser och börjar flabba.
Är jag tillräckligt klar nu?
Så - återigen - topic:
VARFÖR förekommer det att människor tar på sej ett så pass stort ansvar när de går in och börjar håna någon som är i kris?