Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-11, 18:13
  #1
Medlem
Var hos en hudläkare idag och kommer att få Isotretinoin för min akne. Har dock läst runt lite på nätet och är nu sjukt paranoid över alla biverkningar man kan drabbas av. Speciellt över att hyn ska åldras i förväg eller att jag kommer tappa mitt hår

Någon som har egna erfarenheter att dela med sig av? eller kan tipsa om något annat för att bli av med aknen? Har inte bölder, utan bara otroligt mycket knotter över hela ansiktet, säkert 500-600 småfinnar över hela ansiktet som blir värre och värre för varje dag. Är 25 år och har aldrig haft akne förut under tonåren, utan det kom från ingenstans för 5 år sedan.
Citera
2016-02-11, 18:20
  #2
Medlem
Borde kanske nämna att jag testat massor av dyra hudvårdsprodukter redan. Testat Tetralysal som inte gjort något alls med min hy. Testat receptbelagda krämer/salvor. Gått på ett 20-tal hudvårdsbehandlingar, ändrat min kost och slutat äta/dricka mejeriprodukter, överdoserat vitamin b5, slutat sminka mig i 5 månader. Testat hälsokost som tillexempel jättenattljusolja (om det är hormonellt), zink, msm, kolloidalt silver. Även testat att tvätta ansiktet med mjällschampoo (fungoral) om det är någon slags hudsvamp. Inget har fungerat
Citera
2016-02-11, 19:27
  #3
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Var hos en hudläkare idag och kommer att få Isotretinoin för min akne. Har dock läst runt lite på nätet och är nu sjukt paranoid över alla biverkningar man kan drabbas av. Speciellt över att hyn ska åldras i förväg eller att jag kommer tappa mitt hår

Någon som har egna erfarenheter att dela med sig av? eller kan tipsa om något annat för att bli av med aknen? Har inte bölder, utan bara otroligt mycket knotter över hela ansiktet, säkert 500-600 småfinnar över hela ansiktet som blir värre och värre för varje dag. Är 25 år och har aldrig haft akne förut under tonåren, utan det kom från ingenstans för 5 år sedan.

Du tror inte du kan ha Rosacea? Googla på bilderna. Förväxlas ibland med Vuxenakne.

Har själv skiten och det gör livet otroligt svårt då det blir sämre och sämre för mig...

Finns lite grejer man kan testa o köpa på apotek o så.
Citera
2016-02-11, 19:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987
Du tror inte du kan ha Rosacea? Googla på bilderna. Förväxlas ibland med Vuxenakne.

Har själv skiten och det gör livet otroligt svårt då det blir sämre och sämre för mig...

Finns lite grejer man kan testa o köpa på apotek o så.
Hm nej tror inte det. Är inte alls röd i ansiktet, allt knotter är hudfärgat liksom, förutom när de blir irriterade och omvandlas till finnar. Kan man ha rosacea utan att vara det minsta röd?
Citera
2016-02-11, 22:36
  #5
Medlem
Din hud kommer definitivt inte åldras i förväg. Googla "isotretinoin+photoaging" så kommer du få fram flera studier där isotretinoin används för att ge huden ett yngre utseende.

Jag förstår att du är oroad över biverkningarna. Själv tappade jag massa hår under tiden jag tog isotretinoin.
Citera
2016-02-12, 00:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Din hud kommer definitivt inte åldras i förväg. Googla "isotretinoin+photoaging" så kommer du få fram flera studier där isotretinoin används för att ge huden ett yngre utseende.

Jag förstår att du är oroad över biverkningarna. Själv tappade jag massa hår under tiden jag tog isotretinoin.
Det kanske beror på dosen man tar? Kanske man slipper biverkningar på låg dos? Hur mycket tog du?
Citera
2016-02-12, 00:32
  #7
Medlem
Någon som testat Acnatac? Kanske värt att provs innan roaccutan? Läkaren verkade dock så säker på sin sak att det är det enda som kommer hjälpa på mig :/
Citera
2016-02-12, 00:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Det kanske beror på dosen man tar? Kanske man slipper biverkningar på låg dos? Hur mycket tog du?
Ja, en högre dos innebär en högre risk att drabbas av de olika biverkningarna. Jag tog 70 mg och vägde 65 kg. Märker du att du får en massa biverkningar du inte vill ha kan du antingen sluta ta isotretinoin helt eller minska dosen, svårare än så är det inte. De flesta och de vanligaste biverkningarna är inte permanenta.
Citera
2016-02-12, 00:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Någon som testat Acnatac? Kanske värt att provs innan roaccutan? Läkaren verkade dock så säker på sin sak att det är det enda som kommer hjälpa på mig :/
Fråga din läkare! Det är definitivt värt att pröva innan isotretinoin. Är du inte bekväm med isotretinoin är Acnatac värt ett försök, och om inte det fungerar kan du ju ta isotretinoin senare.
Citera
2016-02-12, 00:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Ja, en högre dos innebär en högre risk att drabbas av de olika biverkningarna. Jag tog 70 mg och vägde 65 kg. Märker du att du får en massa biverkningar du inte vill ha kan du antingen sluta ta isotretinoin helt eller minska dosen, svårare än så är det inte. De flesta och de vanligaste biverkningarna är inte permanenta.
Varför läser man överallt om folk som inte får tillbaka sitt hår och liknande då, får ju panik och funderar på att inte gå och ta blodprov imorgon och bara försöka vänja mig vid den här skiten istället
Citera
2016-02-12, 10:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
Varför läser man överallt om folk som inte får tillbaka sitt hår och liknande då, får ju panik och funderar på att inte gå och ta blodprov imorgon och bara försöka vänja mig vid den här skiten istället
Vissa får inte sitt hår tillbaka. Pröva Acnatac.
Citera
2016-02-13, 11:04
  #12
Medlem
En till fråga. Jag har rätt torr hud både på kroppen och i ansiktet och likaså läpparna. Om jag börjar med Roaccutan, kommer jag då att bli helt extremt torr jämfört med någon som har väldigt oljig hy?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback