2016-04-11, 10:15
Bannlyst
Inga nyheter för oss som är från Turkiet, han ses som en hjälte bland många miljoner. Även "sekulära" och "islamister" AKP/CHP/MHP. Fienden är alltid armenier och kurder. Jag tycker att såna människor förtjänar en avrättning och MHP (Gråa Vargarna bör terror stämplas).

(FB) Tråden om PKK (Sammanfogad)
Citera
2016-04-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackOwl
Låt mig förtydliga;

Du skrev
Jag bad om en källa som skulle bevisa att ditt påstående i citatet ovan var sann - du misslyckades med det.
Sedan erkänner du att du inte menade att Gråa Vargarna har starka kopplingar till IS, samtidigt som du påstår att "många" medlemmar av Gråa Vargar även är med i IS;
Vad du faktiskt försöker påstå är en gåta och jag är osäker på om du själv ens är medveten om det till fullo. Vad man däremot faktiskt kan göra sig ganska säker på vid detta lag, är att du har svårigheter i att framföra bakomliggande källa som du baserat dina vaga påståenden på. Vill du göra ett nytt försök?

No problemos amigo

Det jag försöker säga är att sympatisörer/medlemmar till grå vargarna är islamister och en hel del av dessa är med i islamistiska grupperna i Syrien samt i IS.

Här är ännu ett väldigt färskt klipp med sympatisörer till grå vargarna som skanderar allahu akbar och annat islamistisk trams i hjärtat av München.

https://www.facebook.com/lacause/videos/1142912449065940/
Citera
2016-04-11, 10:54
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkiye1453
Inga nyheter för oss som är från Turkiet, han ses som en hjälte bland många miljoner. Även "sekulära" och "islamister" AKP/CHP/MHP. Fienden är alltid armenier och kurder. Jag tycker att såna människor förtjänar en avrättning och MHP (Gråa Vargarna bör terror stämplas).

(FB) Tråden om PKK (Sammanfogad)

Du vill alltså, likt MHP, återinföra dödstraff då menar du?
MHP terrorstämplas? Bör SD och SDU också terrorstämplas tycker du?

PKK bör lamslås med tanke på vilka dåd de utför. Lika så IS.

Aydin ville kriga för IS, inte för MHP eller Grå Vargarna så jag vet inte riktigt hur du kan dra upp det här. Hans fienden var inte utpekade "kurder och armenier". Han ville ta livet av sig i en folkmassa likt många andra idioter som drar oskyldiga liv med sig in i döden.
Citera
2016-04-11, 11:22
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Monas kommittésekreterare gjorde ju tappra försök att stötta föräldrarna och snacka med Aydin. So far so good. Detta var dock sommaren 2015, han hade inte börjat bygga bomben än. De hade inte så mycket brottsligt att gå på. Mamman oroades av att sonen hade fixat ett nytt pass och köpt kamouflagebyxor. Aydin hade försökt åka till Turkiet två gånger samma månad. Båda gångerna genom att köpa enkelbiljetter, vilket är misstänkt jihadbeteende men det var inte olagligt 2015.
(I april fick vi tack och lov några nya paragrafer mott terroresor i lag 2010:299)

Det förvånar mig dock att Monas gäng skickade ett par unga salafister från Husby/Tensta (rekommenderade av Fryshuset) för att snacka med Aydin. Anledningen var att han hade isolerat sig i lägenheten och vägrade tala med vanliga kafir. Det verkar inte som om Monas gäng kände dessa salafister alls, utan litade helt på Fryskusets rekommendationer. Det verkar som om Monas kommittésekreterare bara var med vid deras första möte, och jag misstänker att Aydin kan ha träffat de båda salafisterna fler gånger, enskilt. Skicka hem salafister till Aydin borde vara som att hälla bensin på elden. Men vad vet jag, det kanske finns moderata salafister.

Ett par veckor senare, i slutet av juli 2015, blir Aydin förbannad på mamman som har tagit hans pass och slår sönder saker i lägenheten. I oktober tar Järvapsykiatrin över fallet från Mona-gänget.

Sen verkar allt vara frid och fröjd fram till 16 januari då Aydin berättar om bombplanerna och att han inte vill leva för föräldrarna.

Jag vet inte om den nya lagparagraferna räcker för att stoppa sådana här galningar. Det är en vådlig kombination: psyksik sjukdom, isolering, islamism.
Självmord är haram. Men det är halal om man samtidigt dödar ett gäng okända kafir. Som belöning får man ligga med de där 72 tjejerna man alltid drömt om. Det nuvarande livet har ingen som helst betydelse, men kan gott skita i sina föräldrar, sina barn och sin fru. Allt är bara en förberedelse inför nästa liv.

Precis.

Det här säger väldigt mycket om samhällets oförmåga att agera.

Citat:
Amir kontaktade Säkerhetspolisen och berättade om Aydin. Amir tror att det var ett möte den
27 juli på Sollentuna kommun då Amir, två representanter från Säkerhetspolisen, en eller två
representanter från Norrortspolisen, socialtjänsten, säkerhetschefen och öppenpsykiatrin. Alla
var överens om att Aydin behövde psykologisk hjälp. Säkerhetspolisen pratade om att Aydin
hade en dold kapacitet, han kanske hade avsikt men ingen förmåga. Aydin hade inte gjort
något konkret så de kunde inte agera. Psykiatrin gjorde klart att de inte går Säkerhetspolisens
ärenden. Det tragiska var att trots alla samhällets resurser så var de ganska
handlingsförlamade. I första hand ville de att han skulle få hjälp. Amir kontaktade personer
inom rättspsykiatrin och rådgjorde. Alla var överens om att det inte fanns tillräckligt mycket
för att få en handräckning av Aydin men han behövde hjälp. De fick kontakt med mobila
akutteamet. Även där fanns en stor oro att agera för att Aydin, "en terrorist". De förberedde
en dag då erfaren personal skulle finnas på plats på kommunhuset i Sollentuna och de skulle
försöka övertala Aydin att komma. Öppna polisen skulle hjälpa till. Det blev inget möte
eftersom ingen var beredd att besöka Aydin i bostaden och få honom till mötet. De var
tillbaka på ruta ett. Det var sedan ytterligare ett möte på kommunen. Alla sa att de inte kunde
göra något mer.
Sidan 188 i protokollet.

Även detta:
Citat:
När personerna från Fryshuset träffade honom var det de enda gångerna han sken upp enligt
föräldrarna. Han var stolt.
Amir tror att Aydin tappade stoltheten när han fick veta att
personerna fick pengar för att komma till honom.
---
Har någon annan av dem som har träffat Aydin mer information om honom än vad du har?
Det tror Amir säkert att de har eftersom de träffat Aydin fler gånger än vad Amir gjort. Sedan
handlar det om intresset att delta i utredningar. Man kan inte alltid dela med sig av
informationen för då rubbar man förtroendet för sitt uppdrag.
Gissar att han talar om salafisterna från Fryshuset. Vems uppdrag går de egentligen?
Sida 190.
Senast redigerad av Siegfrid 2016-04-11 kl. 11:29.
Citera
2016-04-11, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Precis.

Det här säger väldigt mycket om samhällets oförmåga att agera.
---

.

Med den nya terrorlagen som trädde i kraft 1/4, borde det inte varit något problem att sy in Sevigin:

Citat:
LAGÄNDRINGEN I KORTHET

• Att ta emot utbildning avseende bland annat terroristbrott ska kunna ge fängelse i högst två år. Om brottet anses grovt fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

• Att resa eller påbörja en resa till ett annat land än det land där man är medborgare, om avsikten är att begå, förbereda eller att ge eller ta emot utbildning avseende bland annat terroristbrott. Straffet är fängelse upp till två år.

• Att finansiera en sådan så kallad terrorismresa ska kunna ge fängelse i upp till två år.

• Att finansiera en person eller en sammanslutning av personer som begår terroristbrott ska – oavsett syftet till finansieringen – kunna ge fängelse i högst två år eller, om brottet är grovt, fängelse i lägst sex månader och högst sex år.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-forbjuds-terrorresor

Även om lagen är svagare än resten av västvärldens terrorlagar, är det ett steg i rätt riktning.
Citera
2016-04-11, 11:51
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Med den nya terrorlagen som trädde i kraft 1/4, borde det inte varit något problem att sy in Sevigin:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-forbjuds-terrorresor

Även om lagen är svagare än resten av västvärldens terrorlagar, är det ett steg i rätt riktning.

Men hur tillämpas den? Jag menar, han gjorde försök att ta sig in i Turkiet 2 ggr men det var ju innan lagen trädde i kraft. Kan dom då tillämpa den lagstiftningen i det fallet undrar jag?
Citera
2016-04-11, 11:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Men hur tillämpas den? Jag menar, han gjorde försök att ta sig in i Turkiet 2 ggr men det var ju innan lagen trädde i kraft. Kan dom då tillämpa den lagstiftningen i det fallet undrar jag?
Nej, går inte att tillämpa retroaktivt. Hans försök att resa var ju nästan tio månader innan lagen trädde i kraft.
Dessutom finns ett undantag för land man är medborgare i, och det skulle inte förvåna om han är turkisk medborgare i och med att båda föräldrarna kommer från Turkiet.
Så det skulle mycket väl kunna vara så att hans resor till Turkiet inte skulle strida mot lagen. Om man inte kunde bevisa att han skulle till Syrien.
Citera
2016-04-11, 12:54
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nej, går inte att tillämpa retroaktivt. Hans försök att resa var ju nästan tio månader innan lagen trädde i kraft.
Dessutom finns ett undantag för land man är medborgare i, och det skulle inte förvåna om han är turkisk medborgare i och med att båda föräldrarna kommer från Turkiet.
Så det skulle mycket väl kunna vara så att hans resor till Turkiet inte skulle strida mot lagen. Om man inte kunde bevisa att han skulle till Syrien.

Nej han är född i Sverige så jag tror inte att han är Turkisk medborgare mer än jag som är född i Sverige som svensk medborgare.

Nej jag misstänkte att det var så att man inte kan tillämpa den i detta fall. Dock var det ju Istanbul som nekade honom inträde och det ställer jag mig lite fundersam till vad orsaken kan vara. Förutom att de misstänkte vad han skulle göra.
Var båda föräldrarna från Turkiet? Har för mig att den ena var det bara. Kan såklart ha fel
Citera
2016-04-11, 13:08
Medlem
Citat:
Citat:
Har någon annan av dem som har träffat Aydin mer information om honom än vad du har?
Det tror Amir säkert att de har eftersom de träffat Aydin fler gånger än vad Amir gjort. Sedan handlar det om intresset att delta i utredningar. Man kan inte alltid dela med sig av informationen för då rubbar man förtroendet för sitt uppdrag.
Gissar att han talar om salafisterna från Fryshuset. Vems uppdrag går de egentligen?
Sida 190.
Ja det borde vara salafisterna som åsyftas. Snacka om att leka med elden. Hade nog varit bättre att skicka två killar från någon fotbollsklubb eller vad som helst.

Förutom militant islamism går även chaufförsyrken som en röd tråd genon FUP:en.
Ganska stort avstånd att han först gick fyra månader på lärarlinjen våren 2015, och sedan bestämde sig för att bli bussförare. Farbrodern berättar att Aydin precis hade börjat bussförarlinjen under förhöret 2016-02-10. Bussförare är visserligen ett vanligt yrke bland invandrare, däremot inte bland svenskafödda 20-åringar.

Mobiltömningen visar att han gjorde förtestet som lokförare oktober 2015:
Citat:
8 1 Emails 2015-10-14 From: tcctestmail@tcc.se Välkommen till TCC webbaserade förtest för lokför

...

92 Emails 2015-10-21 From: fortestmail@tcc.se Hej Aydin Sevigin Tyvärr räcker dina resultat INT
Med tanke på att Aydin burit på självmordstankar och ville bli martyr kan jag inte låta bli att undra om dessa planer var det egentliga skälet till hans intresse för buss- och tågförarutbildningar.
Citera
2016-04-11, 14:47
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Ja det borde vara salafisterna som åsyftas. Snacka om att leka med elden. Hade nog varit bättre att skicka två killar från någon fotbollsklubb eller vad som helst.

Förutom militant islamism går även chaufförsyrken som en röd tråd genon FUP:en.
Ganska stort avstånd att han först gick fyra månader på lärarlinjen våren 2015, och sedan bestämde sig för att bli bussförare. Farbrodern berättar att Aydin precis hade börjat bussförarlinjen under förhöret 2016-02-10. Bussförare är visserligen ett vanligt yrke bland invandrare, däremot inte bland svenskafödda 20-åringar.

Mobiltömningen visar att han gjorde förtestet som lokförare oktober 2015:

Med tanke på att Aydin burit på självmordstankar och ville bli martyr kan jag inte låta bli att undra om dessa planer var det egentliga skälet till hans intresse för buss- och tågförarutbildningar.

Låter långsökt. tycker förklaringen som ges av fadern verkar mer trolig, att han ville ha in sonen i taxiverksamheten där han själv kör. Men man måste ha körkort i två år, därför ville han satsa på busskort eftersom han snabbare kunde komma till jobb på det viset.
Citera
2016-04-15, 09:49
Medlem
Svt:s livechatt från rättegången mot 20-åringen:

http://www.svt.se/nyheter/live/live-rattegang-mot-terrormisstankt-20-aring

Ett citat:

"Hans anhöriga hade under våren sett tecken på planerna på en terrorresa. Han hade bland annat visat ett intresse för islam, skaffat ett nytt pass och tagit ut stora summor kontanter.
idag 09.35"

"Visa intresse för islam --> blivande terrorist? Hmm, inte så särskilt PK-formulerat om Fredens religion... Fortsätt så!
Citera
2016-04-15, 09:52
Medlem
Han har även hotat sina anhöriga med att begå terrordåd om han inte fick tillbaka sitt pass:

"Efter de misstänkta terrorresorna tog anhöriga hand om 20-åringens pass. Han sade då att om han inte tilläts resa skulle han utföra ett terrordåd i Sverige."

/Svt:s livechatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in