2016-04-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Båda hans föräldrar skall alltså vara av shia/alevit-bakgrund.
Nej. Vad hans pappa är framgår inte,annat än att han av azeriskt bakgrund och med rötter i Iran samt ateist. Men mamman är alevit, från Turkiet. Detta är aleviterna i Turkiet, till skillnad från alawiterna från Syrien. http://blog.svd.se/mellanostern/2012/10/18/aleviter-ar-inte-som-alawiter/
Senast redigerad av nantale 2016-04-08 kl. 22:39.
Citera
2016-04-08, 23:02
Medlem
Zikniks avatar
I sådana här stunder är det en tröst att Lena Mellin och Mona Sahlin påpekar att det är högerextrema som står för det dödliga våldet!

Citera
2016-04-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
I sådana här stunder är det en tröst att Lena Mellin och Mona Sahlin påpekar att det är högerextrema som står för det dödliga våldet!

Till skillnad mot högerextremisten i Trollhättan hade den här killen iaf vakna föräldrar. Vilket antagligen sparade liv.
Citera
2016-04-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Då kanske jag inte förstod din fråga fullt ut.

Låt mig förtydliga;

Du skrev
Citat:
Skulle nog inte säga det. Grå vargarna har stark koppling till islamism och flera av deras anhängare är med i IS, al-nusra och andra islamistiska terrororganisationer. De ser sig själva som "Islamistiska turkiska extremnationalister"
...
Jag bad om en källa som skulle bevisa att ditt påstående i citatet ovan var sann - du misslyckades med det.
Sedan erkänner du att du inte menade att Gråa Vargarna har starka kopplingar till IS, samtidigt som du påstår att "många" medlemmar av Gråa Vargar även är med i IS;
Citat:
...
Ursäkta missförstånd, jag menar inte att grå vargarna har stark koppling till IS. Utan att de ser sig själva som islamister. Vilket även är därför många grå vargar medlemmar och sympatisörer är med i IS
Vad du faktiskt försöker påstå är en gåta och jag är osäker på om du själv ens är medveten om det till fullo. Vad man däremot faktiskt kan göra sig ganska säker på vid detta lag, är att du har svårigheter i att framföra bakomliggande källa som du baserat dina vaga påståenden på. Vill du göra ett nytt försök?

Citera
2016-04-09, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej. Vad hans pappa är framgår inte,annat än att han av azeriskt bakgrund och med rötter i Iran samt ateist. Men mamman är alevit, från Turkiet. Detta är aleviterna i Turkiet, till skillnad från alawiterna från Syrien. http://blog.svd.se/mellanostern/2012/10/18/aleviter-ar-inte-som-alawiter/

Jo, det framgår att han är av shiamuslimsk bakgrund, även om han som många andra nationalistiska azerier inte är religiös.
I princip alla azerier är av shiamuslimsk bakgrund. Pappans shiamuslimska bakgrund bekräftas även av Amir som säger att ena föräldern är shiamuslim, den andra alevit.

Jag känner mycket väl till skillnaden mellan syriska/arabiska alawiter och aleviter.
Citera
2016-04-09, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Till skillnad mot högerextremisten i Trollhättan hade den här killen iaf vakna föräldrar. Vilket antagligen sparade liv.
Även farbroden var instrumentell för att stoppa Aydin.

Det finns även en del likheter med trollhättan: 21 år, ont om vänner, arbetslöshet, dödslängtan samt internet som primär kunskapskälla.

Lite oväntat att han vuxit upp i Djursholm.

Riktigt hal kille, indicierna är så extremt graverande och ändå svarar han "ingen aning" "kommer inte ihåg "det han du kolla upp" på varannan fråga.

Han verkar ha lite svårare att slingra sig på frågor som rör sunni-islam, det märks tydligt att hans hjärna går på 100% autopilot. Förutom allmän dödslängtan verkar även 72 brunögda oskulder vara en viktigt motiv till hans radikalisering.

Oerhört provocerande bortförklaringar. Köpte tryckkokare för att laga kyckling med ris, trots att han aldrig lagar mat. Köpte 1500 stålkulor för att samla på. Köpte trådlös julgransbelysning tre veckor efter jul. Han har dessutom mage att sitta och skratta flera gånger under förhören.
Konstigt att han var så noggrann med att handla bombdelarna kontant. Om han ändå skulle spränga sig spelar det ju ingen roll om inköpen går att spåra till honom. Man skulle nästan kunna tro att han köpte prylarna åt någon annan jihadist.

Aydin fortsatte att ladda ner IS-dokument och terrorhandböcker även efter att mamma, pappa, farbror ertappat honom med bombplanerna och blivit skogstokiga på honom.

En extremt farlig person, helt i nivå med Taimour Abdulwahab och Boston-terroristerna.
Citera
2016-04-09, 06:28
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Då kanske jag inte förstod din fråga fullt ut.

Ursäkta missförstånd, jag menar inte att grå vargarna har stark koppling till IS. Utan att de ser sig själva som islamister. Vilket även är därför många grå vargar medlemmar och sympatisörer är med i IS

Detta vill jag gärna ha en källa på. Bor i Turkiet och jag känner en del som är med i "Grå vargarna" och mig veterligen avskyr dom kurder och IS och är väldigt patriotiska. Kaplan dinerar ju med den grupperingen i Sverige dessutom, så då borde kanske han granskas i det ärendet också?
Citera
2016-04-09, 10:19
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheb-khaled
förundersökning med bilagor:

https://minfil.org/x7ufm9bcb7/sevigin.pdf
Tack för den.
Slås av den ineffektivitet som samhället ingriper med när modern slagit larm via Mona Sahlins hjälplinje.
Man åker dit, engagerar psykolog och imam som ska försöka tala den unge mannen tillrätta. Han struntar i det. slänger det informationsmaterial han fått i papperskorgen och fortsätter som inget hänt.
Ändå är det efter att han försökt åka till Turkiet två gånger via en känd terror-rese-rutt och nekats inträde.
Känns som om den här killen skulle internerats med en gång istället.
Nu fortsatte han med sin självradikalisering via internet.
Citera
2016-04-10, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tack för den.
Slås av den ineffektivitet som samhället ingriper med när modern slagit larm via Mona Sahlins hjälplinje.
Man åker dit, engagerar psykolog och imam som ska försöka tala den unge mannen tillrätta. Han struntar i det. slänger det informationsmaterial han fått i papperskorgen och fortsätter som inget hänt.
Ändå är det efter att han försökt åka till Turkiet två gånger via en känd terror-rese-rutt och nekats inträde.
Monas kommittésekreterare gjorde ju tappra försök att stötta föräldrarna och snacka med Aydin. So far so good. Detta var dock sommaren 2015, han hade inte börjat bygga bomben än. De hade inte så mycket brottsligt att gå på. Mamman oroades av att sonen hade fixat ett nytt pass och köpt kamouflagebyxor. Aydin hade försökt åka till Turkiet två gånger samma månad. Båda gångerna genom att köpa enkelbiljetter, vilket är misstänkt jihadbeteende men det var inte olagligt 2015.
(I april fick vi tack och lov några nya paragrafer mott terroresor i lag 2010:299)

Det förvånar mig dock att Monas gäng skickade ett par unga salafister från Husby/Tensta (rekommenderade av Fryshuset) för att snacka med Aydin. Anledningen var att han hade isolerat sig i lägenheten och vägrade tala med vanliga kafir. Det verkar inte som om Monas gäng kände dessa salafister alls, utan litade helt på Fryskusets rekommendationer. Det verkar som om Monas kommittésekreterare bara var med vid deras första möte, och jag misstänker att Aydin kan ha träffat de båda salafisterna fler gånger, enskilt. Skicka hem salafister till Aydin borde vara som att hälla bensin på elden. Men vad vet jag, det kanske finns moderata salafister.

Ett par veckor senare, i slutet av juli 2015, blir Aydin förbannad på mamman som har tagit hans pass och slår sönder saker i lägenheten. I oktober tar Järvapsykiatrin över fallet från Mona-gänget.

Sen verkar allt vara frid och fröjd fram till 16 januari då Aydin berättar om bombplanerna och att han inte vill leva för föräldrarna.

Jag vet inte om den nya lagparagraferna räcker för att stoppa sådana här galningar. Det är en vådlig kombination: psyksik sjukdom, isolering, islamism.
Självmord är haram. Men det är halal om man samtidigt dödar ett gäng okända kafir. Som belöning får man ligga med de där 72 tjejerna man alltid drömt om. Det nuvarande livet har ingen som helst betydelse, men kan gott skita i sina föräldrar, sina barn och sin fru. Allt är bara en förberedelse inför nästa liv.
Citera
2016-04-10, 22:11
Medlem
han har blivit utsatt för extrem mobbning och utanförskap i flera flera år.tror ingen vet vidden av mobbningen han har fått utstå då det inte framgår i fup.
Senast redigerad av Startz 2016-04-10 kl. 22:36.
Citera
2016-04-10, 22:56
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tack för den.

Sverige är ett naivt land.

Man tror att man i alla lägen kan PRATA en person till rätta. Att alla människor INNERST INNE är goda och snälla.

Men verkligheten är INTE sådan. Vissa personer ÄR EAKA/ONDA och går INTE att prata till rätta.
Citera
2016-04-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Startz
han har blivit utsatt för extrem mobbning och utanförskap i flera flera år.tror ingen vet vidden av mobbningen han har fått utstå då det inte framgår i fup.
Mobbningen var nog rätt omfattande, både pappan och farbrodern tar upp det flera gånger. Det kusliga är ju att han blev mobbad av både invandrare och svennar. Mobbningen verkar ha varit intensiv när han gick i högstadiet, ungefär samtidigt som föräldrarna skilde sig. I samma veva bytte han dessutom skola. Pappan beskriver honom som mycket känslig.

Många unga människor med sådan uppväxt skulle nog överväga självmord eller annat självskadebeteende. Det som är nytt är att det finns islamistiska strukturer som lägger vantarna på sådana här personer och får dem att bli terrorister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in