Menar du hur mycket DU kan KÖPA och välja betalningsalternativet faktura?
Du menar utifall försäljaren gör en kreditkontroll (vilket inte alltid sker men för något i 100tkr-klassen skulle jag tippa på att det görs) och bestämmer sig för att du inte verkar ha tillräckligt bra ställt för att köpa en så dyr sak mot faktura?
I så fall, det finns inga regler eller så, du får helt enkelt försöka och se om det går.
Menar du hur mycket DU kan KÖPA och välja betalningsalternativet faktura?
Du menar utifall försäljaren gör en kreditkontroll (vilket inte alltid sker men för något i 100tkr-klassen skulle jag tippa på att det görs) och bestämmer sig för att du inte verkar ha tillräckligt bra ställt för att köpa en så dyr sak mot faktura?
I så fall, det finns inga regler eller så, du får helt enkelt försöka och se om det går.
precis det jag menar. alltså om man tjänar 300 k/år kan man max ta 50 k som faktura eller nåt.
Det är helt upp till säljföretaget, vilken policy de har. Och vilken relation man byggt upp.
Ett företag vågade inte ens ta 500kr på faktura när jag handlade hos dem första gången, vill jag minnas.
(inga betalningsanmärkningar och stabil omsättning)
Tror att de företag som fakturerar några större belopp till en helt okänd firma är lätträknade.
Det är helt upp till säljföretaget, vilken policy de har. Och vilken relation man byggt upp.
Ett företag vågade inte ens ta 500kr på faktura när jag handlade hos dem första gången, vill jag minnas.
(inga betalningsanmärkningar och stabil omsättning)
Tror att de företag som fakturerar några större belopp till en helt okänd firma är lätträknade.
Ok, eftersom frågan är ställd i företagande forumet, antog jag att det gällde b2b.
Men som privatperson är det definitivt inte lättare att få dyra saker på faktura.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!