Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-10, 23:54
Medlem
Ofta händer det att jag stöter på en annons där en begagnad vara säljs för dubbla priset som samma vara kostar ny.

Här är ett exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Saljer_Brother_LS14___Ny_Symaskin_Bast_i_Tast_6519 9885.htm?ca=23&w=3
Maskinen kostar 1200 i annonsen, det högsta priset jag lyckas hitta på exakt samma produkt ny är motsvarande 700 kronor på ebay.

Varför gör folk så här? Kommer ni undan med det? Finns det folk som köper saker begagnat utan att orka googla vad de kostar nya??
Citera
2016-02-10, 23:57
Medlem
det finns många som går på det.

ahh den kostar bara 1200 då kostar en ny säkert det dubbla
Citera
2016-02-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topracing
det finns många som går på det.

ahh den kostar bara 1200 då kostar en ny säkert det dubbla
Om jag var Oksana skulle jag skämma arslet av mig. Det är rent bedrägeri och jag gissar att de som nappar är pensionärer som inte vet att använda internet ordentligt
Citera
2016-02-11, 00:05
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag tror att de flesta är gröna försäljare. Jag brukar visserligen ha som mål att sälja produkter som är bättre begagnade (använda men ser ut som nya) för halva inköpspriset, men kan lägga på någon hundring för prutmån. Jag är en rätt dålig Blocket-säljare faktiskt.

Men jag tror de här är ännu sämre. Jag tror att de antingen lägger på så mycket prutmån att alla spekulanter försvinner eller att de är så snåla att de faktiskt hellre behåller den än går back.
Citera
2016-02-11, 00:21
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n1gg3r
Om jag var Oksana skulle jag skämma arslet av mig. Det är rent bedrägeri och jag gissar att de som nappar är pensionärer som inte vet att använda internet ordentligt

Det är knappast bedrägeri att sälja något dyrare än vad någon annan gör. Finns ju massor med butiker där exakt samma produkt är dyrare än i en annan butik. Fri prissättning och konkurrens. Men det gäller ju att ta reda på vad det man vill köpa är värt
Fast om det står i annonsen att den har kostat något den inte har gjort är det naturligtvis inte ok. Eller om den inte har varit bäst i test så som det står i annonsen vilket jag har svårt att tänka mig skulle stämma
Citera
2016-02-11, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Det är knappast bedrägeri att sälja något dyrare än vad någon annan gör. Finns ju massor med butiker där exakt samma produkt är dyrare än i en annan butik. Fri prissättning och konkurrens. Men det gäller ju att ta reda på vad det man vill köpa är värt
Fast om det står i annonsen att den har kostat något den inte har gjort är det naturligtvis inte ok. Eller om den inte har varit bäst i test så som det står i annonsen vilket jag har svårt att tänka mig skulle stämma
Jag pratade nu inte i juridisk mening utan bara att det är moraliskt förkastligt. När det inte ens går att hitta ett företag som sätter 70% av priset på en ny produkt då handlar det verkligen om en "företagsam" säljare av en begagnad vara. Jag tycker det är extra bedrägligt eftersom transaktioner mellan privatpersoner är personliga och i utgångsläget förväntar jag mig mer av någonslags grundläggande hederlighet då
Citera
2016-02-11, 00:32
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n1gg3r
Jag pratade nu inte i juridisk mening utan bara att det är moraliskt förkastligt. När det inte ens går att hitta ett företag som sätter 70% av priset på en ny produkt då handlar det verkligen om en "företagsam" säljare av en begagnad vara. Jag tycker det är extra bedrägligt eftersom transaktioner mellan privatpersoner är personliga och i utgångsläget förväntar jag mig mer av någonslags grundläggande hederlighet då
Men om den nu bara säljs på eBay och liknande kan det faktiskt finnas någon som gärna köper från någon i Sverige och betalar mer för det. Men visst, den stora anledningen är förmodligen att man inte kollar upp vad man köper, är naiv mm. Men kanske är det så att importörerna av liknande maskiner har sp stort påslag att det faktiskt är ett prisvärt alternativ.
Allt som importeras till Sverige läggs det ju på en del på och ibland blir man ju skrämd hur en liten skruv för några ören säljs som båttillbehör med oerhörda påslag
Citera
2016-02-11, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Men om den nu bara säljs på eBay och liknande kan det faktiskt finnas någon som gärna köper från någon i Sverige och betalar mer för det. Men visst, den stora anledningen är förmodligen att man inte kollar upp vad man köper, är naiv mm. Men kanske är det så att importörerna av liknande maskiner har sp stort påslag att det faktiskt är ett prisvärt alternativ.
Allt som importeras till Sverige läggs det ju på en del på och ibland blir man ju skrämd hur en liten skruv för några ören säljs som båttillbehör med oerhörda påslag
En del tillkommer förstås men det är inte som att annonsören kan erbjuda någon (extra) smidig garanti eller liknande bara för att den köps i andra hand av privatperson i Sverige? Sen har jag sett det här fler gånger med produkter som finns på den svenska marknaden också

Men visst någon slags trygghetsnarkomans vanföreställning ligger förmodligen i botten om hon får i väg den här
Senast redigerad av n1gg3r 2016-02-11 kl. 00:46.
Citera
2016-04-16, 22:07
Medlem
Ser att folk som "fått" en Harman Kardon onyx trådlös högtalare via sitt telefonabb, gärna säljer dessa för 1500-2500:-. Lycka till med försäljningen säger jag.
Senast redigerad av Richenbacker 2016-04-16 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in