Det verkar onekligen gå bra för Peter Svan i livet. Jag har tvekat. Att sitta vecka efter vecka i en sunkig kontorslokal och göra webbsndningar för att locka kunder till sin kurs ger inte ett tecken på en framgångsrik trader.
Nu verkar det som han skall dra igång en svensk prop-trading-firma. Han erbjuder en trader 50.000USD att trada för. Vinsten splittas 50/50, han står för risken. Hans mål är inom ett år ha 100 traders som han finansierar. Inga småsummor han får ställa ut i så fall. Han tar en avgift för det men inget som kommer kompensera en dålig traders resultat.
https://www.tradersochinvesterare.se...ps-infowebinar
I ett av sina många tradingwebbinar hävdade han att i början av hans karriär var 100.000 kr mycket, nu får man lägga på 3-4 nollor för att han skall tycka det är mycket, dvs mer 100.000.000 kr. I ett annat webinnar vill jag minnas att han hade haft en avkastning på 100% en månad, det tillhörde dock inte vanligheten. Men även en avkastning på 10% per månad ger en enorm utväxling.
För mig är det något som inte stämmer. Varför kränger man relativt billiga kurser om man är så duktig trader? I vart fall inte år efter år. Det ger ju ingen direkt frihet. O de flesta som söker lär ju vara någon som söker ett enkelt sätt att bli rik.
Vad är uppsidan för Peter Svan att driva en proptradingfirma? Är han så duktig som han påstår är han ju duktigare än alla trader han kommer finansiera.
Pengarna han ställer ut finns i vart fall inte i sina företag som har blygsamma tillgångar. Ungefär som man förväntar sig av ett företag som med hygglig framgång säljer kurser.