2016-02-09, 22:42
Medlem
Sitter i planeringsskedet för en setup och undrar om någon har något förslag kring vilket hydrosystem jag borde köra på? Hade tänkt bygga systemet själv men undrar nu om någon här skulle valt det ena alternativet (DWC eller Ebb/flod) före det andra?

Om jag använder DWC-setup så hade jag isåfall tänkt bygga en större variant av alla Bubblare som folk bygger för varje enskild planta i t.ex. hinkar - fast en enda stor bubblare där alla plantornas rötter badar i syresatt vatten från samma behållare så att säga, är jag fel ute?

Lutar åt DWC då det verkar enklast men mottar väldigt gärna åsikter?

edit: FYI - det kommer röra sig om 3kvm/kammare (vegg respektive blom-kammare)
Senast redigerad av abow127 2016-02-09 kl. 22:44.
Citera
2016-02-09, 23:42
Medlem
Kasichs avatar
DWC ger explosionsartad tillväxt men har några nackdelar. Framför allt får inte vattnet bli för varmt då problem som rotröta kommer som ett brev på posten. Överväg att använda någon form av kompost-te för skydd mot pythium. En levande reservoar är nästan alltid en bättre strategi än att bygga en steril miljö med väteperoxid. Kravet på en fungerande luftpump 24/7 gör också DWC känslig för strömavbrott.

E&F kan se ut på många sätt. Hade du tänkt dig hinkar eller någon form av bord?
Citera
2016-02-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasich
DWC ger explosionsartad tillväxt men har några nackdelar. Framför allt får inte vattnet bli för varmt då problem som rotröta kommer som ett brev på posten. Överväg att använda någon form av kompost-te för skydd mot pythium. En levande reservoar är nästan alltid en bättre strategi än att bygga en steril miljö med väteperoxid. Kravet på en fungerande luftpump 24/7 gör också DWC känslig för strömavbrott.

E&F kan se ut på många sätt. Hade du tänkt dig hinkar eller någon form av bord?

Tack för input kring nackdel med passivt hydro.

Ang E&F så har jag främst tänkt i banan kring ett bord för samtliga plantor. Inbillar mig att hink för varje planta blir för mkt meck
Senast redigerad av abow127 2016-02-09 kl. 23:57.
Citera
2016-02-10, 06:29
Medlem
10Ls avatar
Hellre någon variant med NFT.
Helst av allt bara helt vanliga trays som du kör bottomfeeding på. Då har du mkt enklare att dosera näringen rätt och kan enkelt flytta runt plantor.
Man behöver inte göra det svårare än vad det är.
I just sog så vill du inte ha en massa sidogrenar och det är exakt vad du får i en dwc.
Citera
2016-02-12, 22:41
Medlem
Moderatorernasugers avatar
DWC med en reservoar blir helt uppfuckat näringsvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in