• 1
  • 2
2016-02-09, 22:27
Medlem
Ok, har en mariner 25 o en mariner 30. Farsans gamla o han vet inte p.g.a. Alzheimers.

Hur vet jag om dessa är 2 el. 4 takt.

D.v.s. Hur vet jag om jag ska blanda i 2-takts olja i bensinen?
Citera
2016-02-10, 00:21
Medlem
Full.Throttles avatar
Kan du se om det någonstans på motorerna står något om olja? Det brukar på 2-taktsmotorer ofta stå något om blandningsförhållande mellan bensin och olja, på äldre motorer 1:50, på lite nyare ofta 1:100. Detta betyder att du ska blanda antingen 1 del olja på 50 delar bensin, eller 1 del olja på 100 delar bensin. Brukar ofta stå på en liten klisterlapp strax under där kåpan gränsar mot resten av motorn, eller runt där du kopplar slangen från bränsletanken till motorn.

Är motorerna väldigt gamla är det med största sannolikhet 2-taktsmotorer i vilket fall.

Annars kanske du har möjlighet att lägga upp en bild? Det hade gjort det enklare att avgöra.
Citera
2016-02-10, 14:52
Medlem
Nintendokids avatar
Kolla om den har:
  • Kamrem
  • Kamaxel
  • Oljetråg
  • Separat oljetank

En kvalificerad gissning är det är en 2-taktare när det är en sådan liten motor. Eller så hör du det när motorn är igång.

Samt att det låter på ett speciellt sätt:
https://www.youtube.com/watch?v=8UprpQgfr3g
Citera
2016-02-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Kolla om den har:
  • Kamrem
  • Kamaxel
  • Oljetråg
  • Separat oljetank

En kvalificerad gissning är det är en 2-taktare när det är en sådan liten motor. Eller så hör du det när motorn är igång.

Liten motor??
Hur liten eller stor motorn är har inget med saken att göra.
Citera
2016-02-10, 20:13
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Ok, har en mariner 25 o en mariner 30. Farsans gamla o han vet inte p.g.a. Alzheimers.

Hur gammal är motorn ungefär tror du? 20 år eller äldre så var det nästan bara Honda som hade 4 taktare.
Citera
2016-02-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Liten motor??
Hur liten eller stor motorn är har inget med saken att göra.

Fyrtaktare är ju större rent volymmässigt än en tvåtaktare.
Dock så tror jag "nintendokid" syftar på motorvolymen där en 25-30hk'are
är att anse som en mindre motor.
Citera
2016-02-10, 22:50
Medlem
Gustaf85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla

I'd say look for any oil tank simliar to Evinrude/Johnson VRO or Yamaha Autolube engines then go with pre-mix close to 2%, don't think you got any oilpump on an old Mariner/Mercury but NintendoKid gave a more correct answer though if your uncertain about your old engine being two or four-stroke..
Citera
2016-02-11, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Fyrtaktare är ju större rent volymmässigt än en tvåtaktare.
Dock så tror jag "nintendokid" syftar på motorvolymen där en 25-30hk'are
är att anse som en mindre motor.
Om det är själva storleken på motorn som du avser med "volym" så är det en sanning med modifikation en yamaha 4hk är tex inte direkt större än motsvarande tvåtakt.
Om han nu syftade på motorvolymen och att en 25-30hk är en liten motor så har det som sagt inte med saken att göra eftersom det finns fyrtaktare från 2hk och uppåt.
Citera
2016-02-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf85
I'd say look for any oil tank simliar to Evinrude/Johnson VRO or Yamaha Autolube engines then go with pre-mix close to 2%, don't think you got any oilpump on an old Mariner/Mercury but NintendoKid gave a more correct answer though if your uncertain about your old engine being two or four-stroke..

I had an Evinrude 2 stroke back in the late nineties, and that engine didn't have any oilpump. I agree what "nintendokid" said but he/she did't explain it very well and i don't think a noob would really understand. On Swedish: TS , kolla om du har ett stort kugghjul som sitter på toppen av motorn och som har en gummi rem med taggar på. Ibland så kan det var plast kåpor som skyddar som du får skruva bort för att kolla. Har den ett kugghjul med rem är den en 4-taktare.
Citera
2016-02-11, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Om det är själva storleken på motorn som du avser med "volym" så är det en sanning med modifikation en yamaha 4hk är tex inte direkt större än motsvarande tvåtakt.
Om han nu syftade på motorvolymen och att en 25-30hk är en liten motor så har det som sagt inte med saken att göra eftersom det finns fyrtaktare från 2hk och uppåt.

På en 4hk motor så är kanske inte själva motorn så mycket större än på en 4-takt vs 2-taktare. Går man upp i hk så är det en klar storleks skillnad av det jag sett. Mycket beror ju på motorkonstruktionen också. Tex jämför jag min Yamaha med evinrude's motsvarande e-tec motorer så är min motor ett kylskåp. Men efter som Ts nu har övertagit sin farsas gamla motor så gissningsvis så rör det sig inte om någon ny motor , utan en som är 20 år + gammal åtminstone. Dvs tillverkad på en tid när alla mindre motorer var 2 taktare.
Citera
2016-02-11, 01:52
Medlem
Full.Throttles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Kolla om den har:
  • Kamrem
  • Kamaxel
  • Oljetråg
  • Separat oljetank

Jag tror att om TS visste hur man kollade om en motor har kamrem, kamaxel eller oljetråg, så hade han inte haft problemet med att inte veta om det var en 2- eller 4-taktsmotor till att börja med.
Citera
2016-02-11, 04:55
Medlem
christerys avatar
Borde väl synas på topplocket, tunt topplock (tändstiftet troligen syns hela)=2t, tjockt (tändstiftet i en grop)=4t

Men har man inte sett ett topplock så kanske det inte är så enkelt.

Fast jag är inte 100% säker för jag har iofs en 4t och haft några 2t båtmotorer - men inte fasiken kommer jag ihåg exakt hur det såg ut. Men om ventilerna sitter i toppen (var annars skulle dom sitta) så borde det ge en bra fingervisning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in