2016-02-10, 16:12
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du skrev ju tidigare att släktingen hade skulder. Vem är borgenären då?

Varför inte bara lösa skulderna och ta det som blir över lagligt?

Som jag skrev så vet du INGET. Sen tror jag inte att jag skrev "en massa" skulder. Men är lite lätt förvirrad av hela situationen. Mycket att stå i vid dödsfall som du kanske vet.
Citera
2016-02-10, 16:16
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Om det inte finns skulder i dödsboet sätter du bara in pengarna på den avlidnes konto.
Det är inte ett ovanligt scenario att pensionärer plockat ut hela pensionen i kontanter och förvarat i madrassen.

Har inte hela bilden klar för mig ännu. Men är ju ett tänkbart alternativ. Kan inte se klart på nåt just nu känns det som😢
Citera
2016-02-10, 16:27
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Märks att det inte är någon här som faktiskt jobbar på bank.

Nej, du kan inte bara säga att du har "ärvt pengar", har ett dösbo skiftats så finns det uppdragsbrev samt bouppteckning med tillhörande handlingar som visar att du faktiskt har ärvt pengarna som man måste visa upp.

Är man minsta osäker på vart pengarna kommer ifrån så måste man som bankpersonal kräva underlag på vart ifrån pengarna härrör.

Ja precis! Hur fan ska jag kunna bevisa att det är att "arv" även om jag går till banken och säger att jag vill sätta in det ett dödsbo? Frågeställningarna är många just nu🙄 Jag har ju inte gjort nåt fel. Och man vill ju inte bli misstänkt för nåt olagligt när det enda man har gjort sig skyldig till är att en människa har bestämt att den bästa lösningen var att göra på detta viset.
Citera
2016-02-10, 16:30
Medlem
Leipzigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvalia
Vart kan man betala räkningar med kontanter nu för tiden? vore ju kanon. Då kan man ju spara hela lönen och inte bara omkostnader som mat bensin osv

Det är ju bara att ta med inbetalningskorten till banken och betala med kontanterna, de tar en avgift på 50 spänn eller något bara.
Citera
2016-02-10, 16:31
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja det här med bankfacket är inte så trovärdigt, har för mig att bankpersonal närvarar när öppning sker av ett dödsbos bankfack...

Vad pratar ni om för bankfack?
Citera
2016-02-10, 16:34
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Om din släkting hade en massa skulder som du säger så ja, då är det olagligt att hålla undan kontanter.

Kontanterna tillhör fortfarande din släkting och ingenting som gått i arv eller något denna gett till dig i gåva lagligt. Du kunde lika gärna ha bytt namn på ditt ämne till "snott 140000 kontanter".

Blir det lättare att klura ut svaret på din fråga då?

Gör rätt för dig och lös din släktings skulder. Det som du får över får du då lagligt i arv. Hur svårt ska det vara?

Gått i arv har det gjort. Bara på ett annorlunda sätt. Du ska inte tro att det inte var den dödes sista vilja. För då hade jag aldrig ens vetat om dessa pengar.
Citera
2016-02-10, 16:35
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvalia
Vad pratar ni om för bankfack?

Ursäkta var kanske nån annan som nämnde bankfack, som att pengarna funnits i släktingens bankfack...
Citera
2016-02-10, 16:47
Medlem
Tuvalias avatar
Sen vill jag bara fråga er som skriver märkliga påståenden, respektlösa kommentarer och helt onödigt skitsnack. Varför?

Till er som sakligt och vänligt skrivit era tips och tankar kring det hela. Tack!
Citera
2016-02-10, 16:58
Medlem
Luposs avatar
Många föreslår hur du ska tvätta pengarna som inte är svarta vilket endast skulle skapa misstanke, om dödsboet inte har skulder och du är enda arvingen så finns det ingen anledning att krångla till det.

Berätta för banken hur det ligger till helt enkelt, vet folk som betalat av huslån med 200 000 kr i kontanter. Det är inte kriminellt att ha stora mängder kontanter även om banker och politiker vill få oss att känna så.
Citera
2016-02-10, 17:08
Bannlyst
Langa lite
Citera
2016-02-10, 17:19
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USandA
Langa lite

Langa? Ska jag köpa p sälja knark för pengarna? Hmm inte troligt 😂
Citera
2016-02-10, 17:45
Medlem
Tuvalias avatar
Uppdatering!
Har gjort det som antagligen är det bästa. Tog upp saken med den som har hand om bouppteckningen.
Fick det svar som flera redan har gett här... Att går jag till banken med dessa pengar och säger att det är ett arv. Så är det rent krasst så att utan konkret bevis att det är ett undanstoppat arv från "madrassen" så kan det hända två saker.
1. De vägrar ta emot pengarna.
2. Misstänksamhet kan leda till att jag blir misstänkt för brottslighet.
Så är det med det.
Rådet jag fick var att se det som en gåva från nån som ville mig väl. Spendera pengarna på uppehälle.

Och till dig som är så orolig över min "ovilja" att göra rätt för mig eller för min släktings räkning så har jag lugnande besked för både mig och dig.
Den preliminära uträkningen på underlaget som finns till dags datum påvisar att dödsboet går plus. Sen kan det ju framkomma saker som gör att det kan diffa lite i slutändan.

Så nu känns allt mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in