2016-02-10, 14:59
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Varvid det vid fall därom är någon eller några som borde ha fått vara med på ett hörn.

Nej jag är ensam arvinge... Hade varit glad om det fanns fler annars och fått lite hjälp med allt runtomkring som behöver fixas å grejas med. Men det förstår man den dagen det drabbar en själv antar jag...
Citera
2016-02-10, 15:06
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvalia
För det första förstår jag inte tonen en del använder i detta forum. Första och förmodligen enda gången jag kommer att skriva på fb.
För det andra så fattar du väl själv att det är en tredje person inblandad.
Är det olagligt att spara pengar hemma? Blir det penningtvätt då?
Börjar skatteverket gräva så ligger bevisbördan tragiskt nog på dig.
Citera
2016-02-10, 15:09
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Börjar skatteverket gräva så ligger bevisbördan tragiskt nog på dig.

Kanske helt sonika ska skänka bort pengarna 🤗
Citera
2016-02-10, 15:18
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
För det första förstår jag inte tonen en del använder i detta forum. Första och förmodligen enda gången jag kommer att skriva på fb.
För det andra så fattar du väl själv att det är en tredje person inblandad.

Ja, det är ju det du försöker göra! Varför är du så rädd för att gå till banken för att sätta in dem? Du har ju inte gjort något olagligt.
Antingen går du till banken och säger som det är, eller så krånglar du till det och tvättar dina vita pengar till vita. Det blir ditt val.
Citera
2016-02-10, 15:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Om din släkting hade en massa skulder som du säger så ja, då är det olagligt att hålla undan kontanter.

Kontanterna tillhör fortfarande din släkting och ingenting som gått i arv eller något denna gett till dig i gåva lagligt. Du kunde lika gärna ha bytt namn på ditt ämne till "snott 140000 kontanter".

Blir det lättare att klura ut svaret på din fråga då?

Gör rätt för dig och lös din släktings skulder. Det som du får över får du då lagligt i arv. Hur svårt ska det vara?
Citera
2016-02-10, 15:30
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakistokrati
Ja, det är ju det du försöker göra! Varför är du så rädd för att gå till banken för att sätta in dem? Du har ju inte gjort något olagligt.
Antingen går du till banken och säger som det är, eller så krånglar du till det och tvättar dina vita pengar till vita. Det blir ditt val.

Som sagt! Jag vet inget om sånt här. Hade jag vetat så hade jag inte frågat. Men folk här på fb verkar vara generellt sett cyniska, misstänksamma och rent av elaka. Vad man nu får ut av det.
Pengarna är ärligt ihoptjänade men undangömda av flera anledningar.
Men funderar starkt på att gräva ner dom nånstans å helt enkelt glömma bort dom.
Och nej, jag har inte gjort nåt fel eller är någon girig person som en del verkar tro. Men det är tydligen äckligt lätt att sitta bakom en skärm och spekulera och fördöma. Ville bara ha svar på en fråga.
Big misstake...men man lär så länge man lever🙄
Citera
2016-02-10, 15:34
Medlem
Tuvalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Om din släkting hade en massa skulder som du säger så ja, då är det olagligt att hålla undan kontanter.

Kontanterna tillhör fortfarande din släkting och ingenting som gått i arv eller något denna gett till dig i gåva lagligt. Du kunde lika gärna ha bytt namn på ditt ämne till "snott 140000 kontanter".

Gör rätt för dig och lös din släktings skulder. Det som du får över får du då lagligt i arv. Hur svårt ska det vara?

Jag har inte snott någonting. Tror du dig veta orsaken eller bakgrunden till detta???
Men tack å hej
Senast redigerad av Tuvalia 2016-02-10 kl. 16:08.
Citera
2016-02-10, 15:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Pengarna är ärligt ihoptjänade men undangömda av flera anledningar.
Men funderar starkt på att gräva ner dom nånstans å helt enkelt glömma bort dom.

Du skrev ju tidigare att släktingen hade skulder. Vem är borgenären då?

Varför inte bara lösa skulderna och ta det som blir över lagligt?
Citera
2016-02-10, 15:42
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Finns ingen anledning att betala skulder om man kan undvika det, staten, bankväsendet etc (som säkert en del skulder är till) ska inte få nåt extra, för då betalar man bara för sin egen undergång.
Citera
2016-02-10, 15:52
Medlem
140k är inte en jättesumma, men det är en hel, absolut. Ha bara pengarna hemma och betala med dessa istället för kortet.
Citera
2016-02-10, 15:58
Medlem
Waldschrats avatar
Leta efter butiker med öppet köp 365 dagar.

Köp vad som helst, kläder, tält, ryggsäck, kikare, klockor, elektronik...

Kikarsikte för 30000.-:

https://www.xxl.se/zeiss-victory-v8-monocular-4-8-35x60-m-kikarsikte/p/1115776_1_style

Lämnar tillbaka efter en tid, be om att få pengarna insatta på ditt konto. Går det inte får du tillbaka kontanter och då har du de nya sedlarna.

Annars: Köp Guldsmycken, diamanter, konst.

Köp teknik/musikinstrument. Lägg ut på Blocket - då går du dock minus några tusen men det får man ta.
Citera
2016-02-10, 16:01
Medlem
Om det inte finns skulder i dödsboet sätter du bara in pengarna på den avlidnes konto.
Det är inte ett ovanligt scenario att pensionärer plockat ut hela pensionen i kontanter och förvarat i madrassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in