2016-02-11, 14:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozstriker
Har tänkt mycket på kniv och liknande tillbehör och har tittat på
http://www.knifestore.se/artikel/mor...outdoor-kit-mg
http://www.friluftsvaror.se/knivar-o...ikbar-sag-safe

Skulle ni byta något eller ta någon annan kniv/yxa eller fungerar detta bra för en nybörjare?
Morakniven ska du ha, utan tvekan. Yxa och såg tror jag knappast du behöver om du bara ska vara ute några dagar.
Citera
2016-02-11, 20:14
Medlem
BrianGriffins avatar
När det gäller vätskesystemet. Så kör jag likadant som constant. Har en halv liter väldigt lätt åtkomligt och sen 1-1½L flaska i ryggsäcken.

När det kommer till kniv och ved-processen, så är det smak sak.
Själv kör jag på mora bushcraft och en fiskars x7 yxa. Funkar fint, men tråkigt att packa en yxa :P

Ska till våren testa att köra med en större kniv och en vikbar såg.
Då det blir lite lättare att packa och det känns säkrare att använda batoning tekniken, än att svinga en yxa.

Gud vad sugen jag blev nu, att komma ut och leka lite pyroman vid en lägereld.
Citera
2016-02-12, 21:28
Medlem
ljusetssvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tittade bara väldigt snabbt:

Gjutjärnsgrytan är tung och antagligen onödig. Köp ett billigt kök typ Trangia istället. 6tummar upp
Stolen skulle jag klarat mig utan. 6tummar upp, en stol kommer du att hata att gå omkring med efter 2timmar. Ta med en bit liggunderlag att sitta på mot ett träd bara.
Fler matgrejor, såg bara kåsa. trangia kastrull med lock direkt på eld, inget mer.. räcker gott och väl och väger ingeting..
Karta och kompass är bra att ha. NEJ inte om man vandrar på känd led, möjligen karta.
Toapapper NEJ (löv)
Vatten (petflaskor är billiga och fungerar bra)
Tändstickor Tändare eller tändstål och bommull
Första förband och kanske skoskavsplåster. Människotejp, synål och fiskelina
Tandborste Mer än 2 dagar?
Något för disk (alternativt mossa på plats) Mossa eller fingrar och vatten, en liten tygtrasa kan dock vara trevligt. för att slippa packa ner blöta kastruller
Vettiga skor eller kängor om du ska gå långt. Ett måste!!

Tips: Kolla second hand eller något militärt överskott om du vill hålla nere kostnaden.

Ha en trevlig tur!

Så skulle jag ha ändrat på din lista, jag är dock en lättviktsmupp som gillar att gå ut med en ryggsäck som inte tar bort hela nöjet med att vandra pga. att jag får ont inacken och axlarna av att det är för tungt..

Glöm gjutjärnskastrullen ts, det är det enda jättedåliga på din lista, ifall du köper en riktig lättviktsaluminium stol.. möjligen..

Hur som helst, många planerar och drömmer och sen blir det inget av. Så det viktigaste är att du faktiskt ger dig ut. Du dör inte på sommaren hur dåligt utrustad du än må vara.. så ut med dig bara.. i sommar, vintern är betydligt krångligare.
Citera
2016-02-12, 21:31
Medlem
ljusetssvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrianGriffin
När det gäller vätskesystemet. Så kör jag likadant som constant. Har en halv liter väldigt lätt åtkomligt och sen 1-1½L flaska i ryggsäcken.

När det kommer till kniv och ved-processen, så är det smak sak.
Själv kör jag på mora bushcraft och en fiskars x7 yxa. Funkar fint, men tråkigt att packa en yxa :P

Ska till våren testa att köra med en större kniv och en vikbar såg.
Då det blir lite lättare att packa och det känns säkrare att använda batoning tekniken, än att svinga en yxa.

Gud vad sugen jag blev nu, att komma ut och leka lite pyroman vid en lägereld.

En vikbar såg och en lite kniv har jag pga. vikten.. nu.. har haft yxa men har ratat den nu pga vikten och att jag inte använder den. Liten såg däremot är andvändbart för då kan man klyva tändved med kniven..
Citera
2016-02-12, 22:07
Medlem
Hobbybondes avatar
På vår/sommar/höst så funkar det fint med följande tycker jag:

Hängmatta och presenning har jag. På samma sätt som här:
http://www.friluftsvaror.se/talt/fja...ldmarkshammock

Men jag har en gammal liknande hängmatta från Thailand, kostade typ 15 kr. och så en lättviktspressening från Biltema.
Utöver det skulle jag handla följande, på Biltema istället..
http://www.biltema.se/sv/Inkopslista...0901,1:20477,1
Det som inte finns med där är FörstaHjälpen, vattenreningstabletter (normalt sätt kokar man ju vanligt vatten men man kan hamna i situationer där man inte hinner det).
Bekväma kläder och skor. Vattenbehållare, typ 2-3 liter. Ombyteskläder i vattentät påse. Tändare, 2-3 st. Och så bomull i vattentät påse tillsammans med tändstålet (säkerhetsåtgärd om tändarna blir blöta). Rödsprit till köket, inte en hel liter.. Behövs aldrig
Citera
2016-07-28, 09:35
Medlem
Ratis avatar
Vet någon var man kan få tag på en träkåsa till ett vettigt pris? Dvs kring hundralappen.
Citera
2016-07-28, 09:47
Medlem
oliverbuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vet någon var man kan få tag på en träkåsa till ett vettigt pris? Dvs kring hundralappen.

Finns på KRauta om jag inte minns fel. Men träkåsor är kassa. De går lätt sönder och väger tre gånger mer än en billig vikkåsa i plast.
Citera
2016-07-28, 09:52
Medlem
oliverbuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozstriker
Har tänkt mycket på kniv och liknande tillbehör och har tittat på
http://www.knifestore.se/artikel/mor...outdoor-kit-mg
http://www.friluftsvaror.se/knivar-o...ikbar-sag-safe

Skulle ni byta något eller ta någon annan kniv/yxa eller fungerar detta bra för en nybörjare?

I min erfarenhet så duger en trettiokronerskniv från närmsta affär utmärkt för hajking. Sen är det alltid kul att ha ordentliga grejer, men friluftsliv är verkligen inte en materialsport (om man inte ska lättviktsvandra Sarek i tio dagar). Jag vet inte om du får användning av en såg. När jag är ute brukar jag elda torra döda grenar från marken, och de är oftast lätta att bryta i lagom stora bitar. Har du vana att hitta ved i skogen? Det är lite av en konst, tänk på att inte skada levande träd och buskar.
Citera
2016-07-28, 10:03
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oliverbugg
Finns på KRauta om jag inte minns fel. Men träkåsor är kassa. De går lätt sönder och väger tre gånger mer än en billig vikkåsa i plast.

Jag har en vikkåsa i plast/gummi men jag tycker den ger en stark smak av plast vilket inte är så trevligt. Och kåsor i hårdplast känns inge vidare att ha ute i naturen. 08-varning.
Träkåsor i riktigt bra material går inte sönder men dom kostar också kring 700 kronor. Kanske man kan hitta begagnade billigt.
Citera
2016-07-28, 10:08
Medlem
oliverbuggs avatar
Citat:
Jag har en vikkåsa i plast/gummi men jag tycker den ger en stark smak av plast vilket inte är så trevligt. Och kåsor i hårdplast känns inge vidare att ha ute i naturen. 08-varning.
Träkåsor i riktigt bra material går inte sönder men dom kostar också kring 700 kronor. Kanske man kan hitta begagnade billigt.

Är det 08-varning att ha ett tält av syntetmaterial också? Har aldrig varit med om att någon höjt ögonbrynen över plastkåsor. Är man känslig för plastsmak bör man kanske se upp med vilken modell man köper. Kåsor i lättviktsmetall kan vara ett alternativ om man inte dricker något varmt.
Citera
2016-07-28, 23:30
Medlem
tastass avatar
Citat:

Skulle spontant säga att det är högre 08-varning på att köpa en träkåsa. Grejen med en träkåsa är ju att man skavt fram den själv.

Annars har du en här för 79:-
http://www.outdoorexperten.se/p-1708...iliateID=10055
Citera
2018-09-22, 12:19
Medlem
Tänkte ge lite tips om Trangia kök och vad man bör tänka på, samt lite pack hjälp.
En stor fördel med Trangia köken är att man kan packa saker i dem, så man har alla grejor när man ska laga mat. Kompakt, exakt och bra. Här är min lista på vad jag lyckats få ner i Trangias kaffepanna i både stora och lilla stormköks modellen. Nyckel till framgång är att välja mini-modeller av sakerna. Och att de

Bit av scotsbritesvamp. (Disk)
Försvarets hudsalva. (Använda som stekfett.)
Thé påsar.
Pulverkaffe.
Torrmjölk.
Pulverost.
Socker.
Salt. (Måste tas med.)
Peppar. (Ta från någon hamburgerkedja.)
Ögonblink pulver chocklad.
Buljong pulver. (Från nudelpacket.)
Resorb vätskeersättning.
Grövre bit ståltråd. (Till krok över öppen eld etc.)
Plastbestik.
Våtservetter.
Diskmedel i liten burk.
Mini-ask tändstickor ingjutna i stearin. (vattentäta.)
Fyra st stormtändstickor.
En Esbit.
Mini Bic tändare.
Kapsyl/Burköppnare.
Hårda karameller, inslagna. (Werthers Orginal och Fishermans Friend, energi och kan lösas upp i vatten vid halsont.)
Y-formad tandpetare.
Industri rakblad. (Nöd mat-prepp om man förlorat kniven sin.)
Bit av en cykel inner slang. (Brinner även om den är blöt.)
Säkerhetsnål. (stänga igen sönderrivna kläder, mindre operationer etc.)
Mini flaska konjak. (matlagning.)
Bomull. (så det inte skrammlar, kan eldas upp, rengöra sår etc.)
Fiskekrok, rev och sänke. (egen fångad fisk smakar bäst.)
Reflex tejp och självlysande tejp. (Märk upp väl valda delar av köket så du inte snubblar över det i mörker, tejpen tål ingen värme dock.)
Eldstål mini.
Flour tuggummi. (om man inte kan borsta tänderna.)

Naturligtvis gör detta köket tyngre, men det här är grejor du kan ha liggande i ett Trangia kök i flera år. Tänk bara på att aluminium kan korrodera vid kontakt med mässing, (brännaren), svavel från tändstickor, sura saker tex torkad frukt. Se därför till att allt har en skyddsbarriär dvs plastpåse.
Underskattat är även Trangias läger kittel som precis omsluter ett packat stormkök och gör skyddar det väl. Du måste dock alltid ha något i kitteln om du har den i bruk, annars kan aluminiumet brinna upp av hettan. Bra för varmvatten till hygien osv.
De flesta klarar sig bra med gasbrännaren som är fan så mycket bättre än t-röd brännaren. Kan du hitta Tenol istället använd det, sotar mindre. Annars späd t-röden med 10% vatten, sätter ner effekten men ger mindre sot. Man kan också sila t-röd genom en skogaholms limpa för att få bort tillsats ämnen som sotar. Drick aldrig t-röd...
Självfallet så anpassar man packningen efter äventyret. Ska du packa lätt kanske det räcker med en kastrull och ingen kaffepanna? Vi en mer stationär camp kan du ta mer mer saker. Ska du gå, åka bil, paddla etc?
Non stick ska undvikas! Repas lätt, flagnar och orsakar cancer. Konstigt att de inte har tagit fram ett porslins laminat i stål men de har i alla fall duosall, dvs rostfritt laminat. Ultra lätt eller HA är en smaksak. Hur mycket ska du vara ute. Titan är överreklamerat. Dålig värmelednig, maten bränner fast, tunt gods som lätt bucklas osv.

Jag skulle göra så här:
Stekpanna i dousall.
Gasbrännare.
Allt övrigt i ultralätt aluminium eller om du är ute mycket HA. (extra hårt aluminium.)
Kaffepanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in