2006-05-30, 23:05
Medlem
qracs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aborre
det dr r inget bluff, men texten som du postade r riktig bluff mste jag sga
Vad baserar du det p?
Citera
2006-05-31, 12:28
Medlem
Citat:
Vad baserar du det p?

vi tar ett exmpel frn den dr texten

Citat:
There's been quite a few people inside and outside Bosnia condeming the excavation. Enver Imamovic of the University of Sarajevo, a former director of the National Museum of Sarajevo, said that the excavations would "irreversibly destroy a national treasure". But while claims might seem highly eccentric could there be some truth in them? Could Bosnia have a pyramid?

den hr imamovic ljuger ppet i media , han sger att de frstr medeltida staden visoki , som r p toppen av berget inte p sidorna , medan utgrvningen har aldrig skett p toppen utan lng bort drifrn

och innan utgrvningen brjade innan man visste att det fanns ngon pyraid, s var den r omrdet inte utforskat bra, inte ens frsvarat bra, det var till och med folk som byggde hur och grvde ut sten block som var i omrdet dr pyramiden finns, ingen brydde sig om det , men nr osmsnagich komm sade han till bosniska regeringen att de mste frsvara omrdet s att ingen bygger ngot mer dr osv

jag knner till allt om det hr eftersom jag har fljt nyheten sedan oktober nr allt brjade

Ingen har kommit och sagt det dr r inte en pyramid pga av det och det, allts inga bevis emot att det inte r en pyramid

vi har och en egyptisk expert som bekrftade att det rr sig om en primitv pyramid som vi inte knde till
Citera
2006-05-31, 12:30
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiski
s man har hittat en pyramid i bosnien & muslimerna p sindbad blir alldeles lyriska d den ligger i muslimska bosnien, orkar inte spekulera i huruvida den r kta eller inte men om den skulle vara det s finns det vl nd ingen chans att muslimska bosnier skulle ha byggt den ?

Ingen frutom du har skrivit om det, ge fan i blanda in dig i ngot du inte vet ett skit om. Pucko!

Trden handlar om pyramiderna.
Citera
2006-05-31, 15:09
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrac
http://hnn.us/blogs/entries/25850.html

Kanske dags att tipsa Aftonbladet om den stora bluffen? hehe

Jag hller med om att det visserligen r fel att sga att det hr r dom frsta pyramiderna som har hittats i Europa, vilket inte r sant.

Men personen som skrev bloggen talade om romerska pyramider, vilket inte r samma sak, eftersom dessa r byggda under en helt annan tid.

T.ex romerska kejsare brukade ka till Egypten fr att beundra pyramiderna, som ven fr dom var urldriga.

Om det nu finns andra urldriga pyramider ver stora delar av Europa s skulle det inte frvna mig, pyramiden r en ganska naturlig form. Det r ett av dom enklaste stten att bygga otroligt stabila, gigantiska byggnader p.

Sen ska man komma ihg hur snabbt kulturella influenser spred sig ver hela medelhavsomrdet.

Jag hller med om att Osmanagic verkar ha en vana av att slnga ur sig otroliga pstenden utan att ha s mycket bevis fr dom. Men detta kan mycket vl vara pyramider. Ska bli intressant att flja utvecklingen.

Om det nu visar sig vara pyramider s r det nog vldigt bra fr Bosnien. Man kan skert f igng en hel del turism i omrdet som kan stimulera ekonomin, och sen r en sak som detta viktig fr landets universitet.
Citera
2006-05-31, 17:16
Medlem
qracs avatar
Visst kan det vara pyramider men han tjnar ingenting p att koka ihop historier. Jag hade blivit skitfrbannad om ngon anvnt mitt namn p det viset. Det hela lter som en bluff i mina ron.
Citera
2006-05-31, 22:35
Medlem
pekmezs avatar
Citat:
Visst kan det vara pyramider men han tjnar ingenting p att koka ihop historier. Jag hade blivit skitfrbannad om ngon anvnt mitt namn p det viset. Det hela lter som en bluff i mina ron.

Klart han vinner p det iallafall om det visar sig att det r pyramider i Bosnien. Det m inte vara pengar men ra r det iallafall.
Citera
2006-05-31, 22:35
Medlem
pekmezs avatar
Citat:

Klart han vinner p det iallafall om det visar sig att det r pyramider i Bosnien. Det m inte vara pengar men ra r det iallafall.
Citera
2007-08-10, 15:00
Medlem
Minfldts avatar
Citat:
The Ministry of Culture of the Federation of Bosnia and Herzegovina wants to put an end to the funding of the project 'Bosnian Pyramid of the Sun.' Numerous politicans have given support to the research in Visoko, formerly a royal town. Experts have protested and the people find all this interesting. However, Culture Minister Gavrilo Grahovac decided to shut down the source of funding, because this was not a serious archaeological research. The credibility of the people who collaborated on the project was 'unreliable' and they have published their findings that were kept away from the experts.

The scientific research team has proved that the hill Visocica is a natural geological formation and its relief is the consequence of natural tectonic movement.

Before coming to this conclusion, the Ministry consulted with the B-H Academy of Arts and Sciences, the committee for the preservation of national monuments, the Archeological Museum, the Tuzla Faculty of Mining, Geology and Civil Engineering, and the Federal Geology Institute.
- Javno (11 June 2007)

S var det med det. Men det finns ju folk som anser att bigfoot och nessie finns ocks s det str ju envar fritt att fortstta "forska".
Citera
2007-08-10, 19:15
Medlem
Gojcins avatar
Tjena!

Det har kommit ver 100.000 personer fr att titta p utgrvningen, men om det inte r en pyramid s r det skert en gammal historisk stad. r frn bosnien men har aldrig kt och tittat p pyramiden.
Citera
2007-08-10, 19:32
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Ja det var bluff, bg och pseudovetenskap frn brjan till slut, fga frvnande

Osmanagić has claimed that the dig involved an international team of archaeologists from Australia, Austria, Bosnia, Scotland and Slovenia.[5] However, many archaeologists he named have stated they had not agreed to participate and were never at the site.

...

Scientific investigations of the site show there is no pyramid. Additionally, scientists have criticised the Bosnian authorities for supporting the pyramid claim saying, "This scheme is a cruel hoax on an unsuspecting public and has no place in the world of genuine science."

...

emir Osmanagić's claims, widely reported in the mass media, have been challenged by a number of experts, who have accused him of promoting pseudo-scientific notions and damaging archaeological sites with his excavations. Penn State University Professor Garrett Fagan is quoted as saying "They should not be allowed to destroy genuine sites in the pursuit of these delusions[...] Its as if someone were given permission to bulldoze Stonehenge to find secret chambers of lost ancient wisdom underneath."[15]

http://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian_pyramids
Citera
2007-08-10, 19:58
Medlem
Man kan frga sig var ifrn all sand och jord kommer ifrn som ligger uppe p "pyramiderna". Om pyramiderna bara glmts bort mste sanden ha kommit frn marken nedanfr pyramiderna och jorden frn vxtlighet som med ren frmultnat ver dem. Sandlagret r s tjockt hr att det r ytterst osannolikt att den kommit upp p pyramiden genom exempelvis blst. Skulle sand blsa upp p pyramiden skulle den i nnu strre skala blsa ned frn den med tanke p formen.

Jag tror nog att "pyramiderna" bara r geologiska formationer. Lite synd kanske.
Citera
2007-08-11, 02:20
Medlem
L Ron Hubbards avatar
Som jag sade i en annan trd om dessa pyramider... Semir Osmanagic r Bosniens svar p Eric Von Dniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in