2016-02-07, 22:33
Medlem
tastass avatar
För att det är snyggare.
Citera
2016-02-07, 22:49
Medlem
TheGamers avatar
Varför kör folk sedan, när kombi är så mycket större utrymmesmässigt ( vilket tordes vara skönast )?

Citera
2016-02-07, 22:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
http://motorbase.s3.amazonaws.com/pi....jpg_turbo.jpg
Citera
2016-02-07, 22:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Vad fan är detta för idiotfråga? Är Saab 900 den enda tvådörrarsbilen du har sett eller? Det finns ju för helvete hur många som helst av allehanda märken plus att Saab 900 även fanns som 3, 4 eller 5-dörrars (bagageluckan på kombikupé räknas som dörr men inte luckan på en sedan (sedan är en typ av bilkaross (kaross är en... googla om du inte fattar)).

En kaross kan göras vridstyvare om man inte har så mycket öppningar i sidorna, alltså styvare kaross med tvådörrars och styv kaross är bra för väghållningen. Visst är det opraktiskt om man ofta har folk i baksätet, därför kan man välja fler dörrar om man har prioriterar det.
Citera
2016-02-07, 23:28
Medlem
Om vi nu bortser från ts i modell inskränkta frågeställning så har det över tid blivit en icke opåtaglig förskjutning till att även relativt små bilar som standard är försedda med fyra dörrar, ej sällan som enda alternativ. Flertalet standardbilar i format liten till ganska stor såldes huvudsakligen med enbart två dörrar (men kunde, som redan av andra i tråden påpekats många gånger även beställas med fyra dörrar) under 50- till 70-talet. Även så pass stora bilar som Ford Granada fanns med såväl två som fyra dörrar, vissa modeller fanns med olika dörrantal även på kombimodeller, Opel Rekord exempelvis, men de tillhöra de färre.

Att tvådörrars skulle vara att föredra om man företrädelsevis nyttjar bilen utan bruk av baksäte som sittplats är tveksamt. Även som ensam i bilen är en bakdörr fördelaktig för att kunna lägga ifrån sig kavaj och/eller överrock, eller för den delen mindre gods. Vid färd kan det i en del fall vara obekvämt långt bort att hämta bältet på en tvådörrars bil, så i det stora hela har onekligen utvecklingen gått åt rätt håll numera. Notera att det är vad jag kan se uteslutande olika tidsepoker för bilarna som avgör, en tidig Volvo Amazon fanns med två eller fyra dörrar, men de som tillverkades på slutet av 60-talet var endast tvådörrars, det omvända gällde Volvo 240, på slutet fanns inga med enbart två dörrar att köpa.
Citera
2016-02-08, 00:19
Medlem
Jofs avatar
Bra fråga!!!
Undrat själv.
Om två eller fyra dörrar. Alltid haft fyra dörrar. NU två. Behöver bara TVÅ. Vad ska jag med dom andra till. Har sätena nedfällda bak och har stort bagageutrymme. dörrarna är större och kan öppnas mer. Snyggare. Vridstyvare bil.
SAAB hade ursprungligen bara två dörrar (SAAB 92 vill jag minnas). OCH dom öppnades bakåt. Häktade bak. Så öppnade man dom i fart så flög man ut stort sett. Dom fick ändra på det.
Citera
2016-02-08, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bra fråga!!!
Undrat själv.
Om två eller fyra dörrar. Alltid haft fyra dörrar. NU två. Behöver bara TVÅ. Vad ska jag med dom andra till. Har sätena nedfällda bak och har stort bagageutrymme. dörrarna är större och kan öppnas mer. Snyggare. Vridstyvare bil.
SAAB hade ursprungligen bara två dörrar (SAAB 92 vill jag minnas). OCH dom öppnades bakåt. Häktade bak. Så öppnade man dom i fart så flög man ut stort sett. Dom fick ändra på det.
Om du läser andra stycket i mitt föregående inlägg så får du svaret på vad du skall ha de andra två dörrarna till!

Bakhängda dörrar var vanligt förr, dock hade de flesta ändrat tillverkningen när vi kom in på 60-talet, Saab exempelvis, där var det framhängda dörrar från modell 93F som kom 1959. Ej sällan på äldre bilar med fyra dörrar satt samtliga gångjärn på B-stolpen.
Citera
2016-02-08, 00:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
För att det är snyggare.

Utifrån sett kanske. Saab 900 första generationen med 2D/3D hade urfula innerpaneler på dörrarna. Såg ut som någon billig plastlaminerad kartong. 4D/5D hade riktigt finna insidor.
Annars håller jag med generellt.
Citera
2016-02-08, 01:01
Medlem
Har också en saab 900, och det är förjävla störande med dörrarna !
Citera
2016-02-08, 01:05
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastaman92
Har också en saab 900, och det är förjävla störande med dörrarna !

Varför köper du en tvådörrars bil om det är ett problem för dig?
Citera
2016-02-08, 01:08
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Utifrån sett kanske. Saab 900 första generationen med 2D/3D hade urfula innerpaneler på dörrarna. Såg ut som någon billig plastlaminerad kartong. 4D/5D hade riktigt finna insidor.
Annars håller jag med generellt.

Möjligt, jag har aldrig haft med Saab 900 att göra. Mitt uttalande var med generellt om tvådörrars, oavsett fabrikat.
Citera
2016-02-08, 03:17
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om du läser andra stycket i mitt föregående inlägg så får du svaret på vad du skall ha de andra två dörrarna till!

Jag har aldrig saknat något med min nuvarande två dörrars bil. Men två som jag skulle skjutsa klagade att det svårt att krångla sig in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in