2005-11-14, 17:36
Medlem
Hur mycket grupparbeten är det och hur är uppgifterna utformade? Samt hur mycket av betygsbedömningen läggs på grupparbeten?

Hur hård är utbildningen? T.ex gemförd med något gymnasieprogram.

Går det att kombinera med ett helgjobb på annan ort?

Hur många dagar per vecka bör man/ måste man vara på seminarier, grupparbeten o.d

Det hade också varit intressant att få tips på litteratur för att förbereda sig på de olika terminerna.
Citera
2005-11-14, 19:00
Medlem
Jag har inte gått i Lund, men vill ändå kommentera lite:
Citat:
Samt hur mycket av betygsbedömningen läggs på grupparbeten?
Väldigt lite skulle jag tro.
Citat:
Går inte at jämföra. Om Juristlinjen är 100 på en skala 1-100 är den svåraste gymnasieutbildningen en 5'a.
Citat:
Ja det tror jag inte är några problem om du har disciplin under veckorna.
Citera
2005-11-14, 19:15
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Hur mycket grupparbeten är det och hur är uppgifterna utformade? Samt hur mycket av betygsbedömningen läggs på grupparbeten?

Hur många dagar per vecka bör man/ måste man vara på seminarier, grupparbeten o.d

Det hade också varit intressant att få tips på litteratur för att förbereda sig på de olika terminerna.

Är snart färdig här i Lund.

Olika slags grupparbeten under terminerna. Vissa ska förberedas i ett par veckor och sedan framföras muntligt, vissa ska man lämna in en uppsats som man gjort i grupp, vissa grupparbeten görs under en entimmespaus för att sedan redovisas under kommande lektionstimma. Betygsättningen är också olika. Vissa grupparbeten är obligatoriska, men ej betygsgrundande, andra arbeten får man individuella betyg inom gruppen, vissa få man ett gemensamt betyg för gruppen. Vissa grupparbeten utgör 30% av kursens sammanlagda betyg, andra 20% eller 10%. Det är olika.
På samma sätt skiljer sig vad grupparbetsuppgifterna innebär, sedan får man ju anpassa arbetssättet efter det. Ibland måste man träffas varje dag, ibland räcker det att träffas en gång i veckan. Något som man i alla fall kan slå fast är att medlemmar som inte dyker upp eller som inte prioriterar arbetet blir mer eller mindre hatade (gäller väl de flesta utbildningar).

Utbildningen är ganska hård. Självklart blir den också vad man gör den till. Vill man vara säker på att få högsta betyg så kan man göra det hur jobbigt som helst. Nöjer man sig med att "klara" den så är den kanske 10 x jobbigare än gymnasiet.

Svårt att säga hur många föreläsningar/grupparbeten det blir i veckan eftersom det ändras från termin till termin, men första terminen var det väl en-två föreläsningar/dag och så är det fram t.o.m. sjätte terminen, sedan blir det glesare med föreläsningar, men mer individuellt jobb. Kanske tre föreläsningar/veckan.

Kolla www.jur.lu.se för att se schema, litteratur m.m.

Som SpaderK säger så går det säkert att kombinera studierna med helgjobb på annan ort.
Citera
2005-11-14, 23:46
Medlem
Ok låter som om det kommer att bli ett helvete om man jobba samtidigt.

Blir det inte en del problem i de grupparbeten som det är gemensam betygsättning i? Med tanke på att man har olika mål när det gäller betyg.

Vad är medelåldern och hur många är det som är över 25 av de som börjar?

Hur är grupparbeterna utformade och hur brukar man fördela arbetsuppgifterna?

Hur mycket tid lägger den genomsnittliga studenten ner per dag om han inte siktar på den högre betygsskalan?

Tack för den tid ni lägger ner på att svara på mina frågor.
Citera
2005-11-15, 00:12
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ok låter som om det kommer att bli ett helvete om man jobba samtidigt.

1. Blir det inte en del problem i de grupparbeten som det är gemensam betygsättning i? Med tanke på att man har olika mål när det gäller betyg.

2. Vad är medelåldern och hur många är det som är över 25 av de som börjar?

3. Hur är grupparbeterna utformade och hur brukar man fördela arbetsuppgifterna?

4. Hur mycket tid lägger den genomsnittliga studenten ner per dag om han inte siktar på den högre betygsskalan?

Tack för den tid ni lägger ner på att svara på mina frågor.

1. Det var lite därför som man försökte med individuell betygsättning, men eftersom man ofta inte kan se vad en person gjort i ett arbete som görs hemma, så blir det svårt att göra en adekvat bedömning. Ett tag försökte man då att tilldela gruppen "en påse" med poäng som gruppmedlemmarna fick dela upp emellan sig efter eget tycke (fungerade tydligen ibland, men i vissa fall blev det ju helt horribelt när kanske 3 st tilldelade den 4:e 0 poäng utan större movivering). Resultatet av att alla får samma poäng i gruppen nu blir att de som har högt satta mål får arbeta hårdare och ta på dig de latares delar också. Den late kan alltså glida med till en viss gräns. Följden blir att den late blir illa omtyckt, ryktet sprider sig snabbt och ingen vill vara i den personens grupp nästa gång. Betygshetsen på juridicum kan vara ganska jävlig faktiskt.

2. Har för mig att snittåldern på de som tar examen ligger runt 27-28 år, men jag är inte säker. Det är kanske 15-20 personer per kull som är äldre än 25 år när de börjar.

3. Svårt att svara på eftersom grupparbetena skiljer sig från termin till termin. T.ex. sociala dimensionen: Tre-Fyra grupparbeten, två veckor mellan varje tror jag, man läser materialet enskilt, träffas några gånger i gruppen, förbereder vad man ska redovisa, redovisar muntligt. Mark- och miljörätt: Många småfrågor som ska lösas i grupp en gång per vecka ungefär, man kan lösa dem hemma och träffa gruppen innan lektion, sedan ställs frågorna ut i "klassen". Fjärde terminen: Föreläsningarna ser ut så här: En timmes föreläsning, en timmes grupparbete, en timmes redovisning.
Fördjupningskurserna: Grupparbeten = Skriftlig + muntlig redovisning, man måste träffa gruppen ofta och många gånger. Man delar ofta upp så att man skriver olika delar av arbetet självständigt, tyvärr så finns det alltid någon som inte är nöjd med vad någon annan skrivit och skriver om det, kritiserar det, och sedan är karusellen igång .
Under utbildningen tillkommer några rättegångsspel också som, om man vill göra dem bra, kräver ganska mycket träning och repetering.

4. Siktar man på att "klara sig" blir det nog ganska mycket slappa i början av terminen (2 timmars föreläsning per dag + kanske 2 timmars effektiva sudier) och några veckors intensivt plugg innan tentan, de tre-fyra sista dagarna innan tentan tillbringas nästan helt i studier (16 timmar kanske?).
Citera
2005-11-15, 17:23
Medlem
"4. Siktar man på att "klara sig" blir det nog ganska mycket slappa i början av terminen (2 timmars föreläsning per dag + kanske 2 timmars effektiva sudier) och några veckors intensivt plugg innan tentan, de tre-fyra sista dagarna innan tentan tillbringas nästan helt i studier (16 timmar kanske?)."
Ok och det övriga terminerna hur är det där?

Hur mycket engelsk litteratur förekommer det? Är inte så bra på engelska så det kommer nog att bli ett problem.
Citera
2005-11-15, 17:30
Medlem
202walkers avatar
Citat:
"4. Siktar man på att "klara sig" blir det nog ganska mycket slappa i början av terminen (2 timmars föreläsning per dag + kanske 2 timmars effektiva sudier) och några veckors intensivt plugg innan tentan, de tre-fyra sista dagarna innan tentan tillbringas nästan helt i studier (16 timmar kanske?)."
Ok och det övriga terminerna hur är det där?

Hur mycket engelsk litteratur förekommer det? Är inte så bra på engelska så det kommer nog att bli ett problem.

Det är nog samma tempo på samtliga terminer skulle jag vilja säga. Det är ju lite beroende på vad man har lätt för också. En del är bra på straffrätt, andra på skatterätt. Flera terminer har 20poängstentor och där fungerar det som jag skrivit ovan med plugg. 5 och 10 poängskurser kräver nog ett lite större engagemang under terminen.

Inte mycket engelsk litteratur alls. Den internationella rätten (10p) omfattar en del engelsk litteratur, men annars är det lugnt. Sedan blir det en del rättsfall från EG- och Europadomstolen också.
Citera
2005-11-15, 21:29
Medlem
202walker, har du verkligen läst på juridicum i Lund?

Läser just nu sjunde terminen och jag har ALDRIG haft ett arbete som påverkar betyget.

T1: Tenta och egen uppsats som är betygsgrundande
T2: Tentan endast som är betygsgrundande
T3: Tenta endast på miljörätt och Tenta endast på sociala dimensionen
T4: Tenta endast som är betygsgrundande
T5: Tenta endast + en dugga
T6: Tenta endast som är betygsgrundande på IP-rätten och hemtenta och tenta på rättslära

Sen är det lite små grupparbeten och redovisningar då och då som är hur lugna som helst, folk bryr sig inte om dem eftersom de inte är betygsgrundande.
Citera
2005-11-15, 23:14
Medlem
JEzuss avatar
Fick besked från VHS att jag är med i urvalsgruppen till Jurkand med början nu till våren.
Får hoppas man kommer in, om man nu är mogen för det!
Tack för alla svaren!
Citera
2005-11-16, 08:38
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Law
202walker, har du verkligen läst på juridicum i Lund?

Läser just nu sjunde terminen och jag har ALDRIG haft ett arbete som påverkar betyget.

T1: Tenta och egen uppsats som är betygsgrundande
T2: Tentan endast som är betygsgrundande
T3: Tenta endast på miljörätt och Tenta endast på sociala dimensionen
T4: Tenta endast som är betygsgrundande
T5: Tenta endast + en dugga
T6: Tenta endast som är betygsgrundande på IP-rätten och hemtenta och tenta på rättslära

Sen är det lite små grupparbeten och redovisningar då och då som är hur lugna som helst, folk bryr sig inte om dem eftersom de inte är betygsgrundande.

Aha, då är du fortfarande ny i game:et . Läs om mina inlägg så ser du att jag skriver att vissa arbeten inte är betygsgrundande, vissa är obilgatoriska, vissa ger också "extrapoäng" att ta med sig till tentan. Jag har under 7 t.o.m. 8 terminen gjort 3-4 grupparbeten som spelat in på det sammanlagda kursbetyget. Kan tillägga att jag läser straff- och processrättsinriktning.
Det är ju speciellt hur grupparbetena går till som sisus frågar efter och där tycker jag att jag svarat efter bästa förmåga.

Att inte folk bryr sig om grupparbetena som kommer "då och då" får stå för dig. Listan över kursmoment stämmer bra.
Citera
2005-11-16, 16:35
Medlem
Hmm lite förvirrande med två allternativ. Inga grupparbeten som påverkar betyget eller 3-4. Skulle det kunna vara som så att det inte är samma regler för alla. Eller kan det vara så att man har fått ett betyg på ett grupparbete för att man ska veta var man ligger i betygsskalan. Och sen trott att det påverkat betyget?
Citera
2005-11-16, 23:52
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Hmm lite förvirrande med två allternativ. Inga grupparbeten som påverkar betyget eller 3-4. Skulle det kunna vara som så att det inte är samma regler för alla. Eller kan det vara så att man har fått ett betyg på ett grupparbete för att man ska veta var man ligger i betygsskalan. Och sen trott att det påverkat betyget?

Ok, jag ska förtydliga lite:

När det gäller grupparbeten så finns det inget betygsgrundande grupparbete under terminerna 1-6. Däremot finns det obilgatoriska moment som kräver grupparbete under denna tid, bl.a. rättegångsspel samt några till. Sedan finns det grupparbeten som är mer eller mindre frivilliga, man är indelade i grupper och sedan gör man vad man vill med det. Man kan mer eller mindre skita i det eftersom man inte får betyg på det eller så kan man försöka göra någonting av det.

Jag läser straff- och processinriktning. 3 eller 4 av de kurser jag läst under terminerna 7-8 har innefattat obligatoriska grupparbeten för vilka betyg givits och detta har sedan spelat in på det slutgiltiga kursbetyget. Det är möjligt att kan slipper de här arbetena om man läser en annan inriktning, det kan jag inte svara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in