Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Ok låter som om det kommer att bli ett helvete om man jobba samtidigt.
1. Blir det inte en del problem i de grupparbeten som det är gemensam betygsättning i? Med tanke på att man har olika mål när det gäller betyg.
2. Vad är medelåldern och hur många är det som är över 25 av de som börjar?
3. Hur är grupparbeterna utformade och hur brukar man fördela arbetsuppgifterna?
4. Hur mycket tid lägger den genomsnittliga studenten ner per dag om han inte siktar på den högre betygsskalan?
Tack för den tid ni lägger ner på att svara på mina frågor.
1. Det var lite därför som man försökte med individuell betygsättning, men eftersom man ofta inte kan se vad en person gjort i ett arbete som görs hemma, så blir det svårt att göra en adekvat bedömning. Ett tag försökte man då att tilldela gruppen "en påse" med poäng som gruppmedlemmarna fick dela upp emellan sig efter eget tycke (fungerade tydligen ibland, men i vissa fall blev det ju helt horribelt när kanske 3 st tilldelade den 4:e 0 poäng utan större movivering). Resultatet av att alla får samma poäng i gruppen nu blir att de som har högt satta mål får arbeta hårdare och ta på dig de latares delar också. Den late kan alltså glida med till en viss gräns. Följden blir att den late blir illa omtyckt, ryktet sprider sig snabbt och ingen vill vara i den personens grupp nästa gång. Betygshetsen på juridicum kan vara ganska jävlig faktiskt.
2. Har för mig att snittåldern på de som tar examen ligger runt 27-28 år, men jag är inte säker. Det är kanske 15-20 personer per kull som är äldre än 25 år när de börjar.
3. Svårt att svara på eftersom grupparbetena skiljer sig från termin till termin. T.ex. sociala dimensionen: Tre-Fyra grupparbeten, två veckor mellan varje tror jag, man läser materialet enskilt, träffas några gånger i gruppen, förbereder vad man ska redovisa, redovisar muntligt. Mark- och miljörätt: Många småfrågor som ska lösas i grupp en gång per vecka ungefär, man kan lösa dem hemma och träffa gruppen innan lektion, sedan ställs frågorna ut i "klassen". Fjärde terminen: Föreläsningarna ser ut så här: En timmes föreläsning, en timmes grupparbete, en timmes redovisning.
Fördjupningskurserna: Grupparbeten = Skriftlig + muntlig redovisning, man måste träffa gruppen ofta och många gånger. Man delar ofta upp så att man skriver olika delar av arbetet självständigt, tyvärr så finns det alltid någon som inte är nöjd med vad någon annan skrivit och skriver om det, kritiserar det, och sedan är karusellen igång

.
Under utbildningen tillkommer några rättegångsspel också som, om man vill göra dem bra, kräver ganska mycket träning och repetering.
4. Siktar man på att "klara sig" blir det nog ganska mycket slappa i början av terminen (2 timmars föreläsning per dag + kanske 2 timmars effektiva sudier) och några veckors intensivt plugg innan tentan, de tre-fyra sista dagarna innan tentan tillbringas nästan helt i studier (16 timmar kanske?).