2016-02-07, 03:13
Medlem
svettigafettsvinets avatar
När jag loggar in på mitt Google-konto så börjar Google lagra info om var man surfar så vitt jag förstår det som. Hur fungerar detta rent tekniskt? Vad är det som gör att Google kan spåra vilka sidor man besöker? Om man är utloggad så ska denna spårning sluta påstår Google. Hur är man säker på att inte Google fortsätter spåra en även om man inte är inloggad.
Citera
2016-02-07, 03:27
Medlem
Danro80s avatar
Du spåras hela tiden överallt. Testa att installera Ghostery och besök i princip valfri sida.
Citera
2016-02-07, 05:53
Medlem
Så hur går det till? Hur kan en sida som jag inte är på veta vilka andra sidor jag besöker? Jag vet att det finns något som heter trackingcookie, men jag vet inte vad den gör.
Citera
2016-02-07, 10:37
Medlem
aleph0s avatar
Galet många sidor låter Google köra javascript på dom.
När du besöker www.regeringen.se så låter regeringen google köra kod på regerings sidan.
Det samma gäller sajter som kör fonter, javascript funktioner (www.stockholm.se) och liknande från andra webb sajter.
Helt galet att man direkt ger andra tillåtelse att köra valfri kod på ens hemsida.
Google kan spåra en webbläsare genom en vanlig cookie.
Gissningsvis så samlar google in information (genom referer fältet) och knyter ihop det men cookien.
https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_referer
Det ger att google ser vilka sidor som en webbläsare besöker, om sidorna hämtar innehåll från google.
Det samma gäller facebook, twitter och liknande.
Den stora diskussionen borde vara hur de som driver webbsidor låter andra kontrollera innehållet på webbsidorna.
/aleph0
Citera
2016-02-07, 10:43
Medlem
https://www.google.com/settings/ads/plugin

Denna hjälper.
Citera
2016-02-07, 13:57
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Vad är det som gör att Google kan spåra vilka sidor man besöker?

Förutom sajters "frivilliga" snokande genom att impla googles gadgets - har man fallit för frestelsen att använda google DNS är man mer spårad än någonsin, alltid.
Citera
2016-02-07, 16:53
Medlem
Sqeptisks avatar
Låter inte som någon god ide att ladda hem en plugin från google ;-)

Bättre då "Self-destruction cookies"-addon. Googla, nej förresten använd "Startpage" på det
Citera
2016-02-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Låter inte som någon god ide att ladda hem en plugin från google ;-)

Bättre då "Self-destruction cookies"-addon. Googla, nej förresten använd "Startpage" på det

Den har plockats isär av ganska många reverse engineers, och innehåller inget annat än det som utlovas. Inte direkt en överraskning, då det vore olagligt.
Citera
2016-02-08, 16:44
Medlem
Citat:
När jag loggar in på mitt Google-konto så börjar Google lagra info om var man surfar så vitt jag förstår det som. Hur fungerar detta rent tekniskt? Vad är det som gör att Google kan spåra vilka sidor man besöker? Om man är utloggad så ska denna spårning sluta påstår Google. Hur är man säker på att inte Google fortsätter spåra en även om man inte är inloggad.

Varje gång du surfar någonstans skickas https request till googlesidor. *1e100.net.
Citera
2016-02-08, 19:13
Medlem
Så hur ska man skydda sig från att bli trackad av Google?
Citera
2016-02-09, 14:14
Medlem
Firefox med tillhörande addons, vpn, brandvägg och bondförnuft är en bra början.
Citera
2016-02-09, 15:07
Medlem
Nikitha1s avatar
Citat:

vet inte om Du har facebook? men där ser man ju verkligen att man är kollad. har man facebook öppet och öppnar en ny flik och går till exvis en sida om Digitalkameror så några/ någon timme senare så kommer det upp en annons till vänster på din facebooksida om just den kameran du varit in och tittat på inne på en helt annan sida.
det tycker jag känns "creepy"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in