Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Fångarna får inga reda pengar, utan de får pengarna insatt på ett kort som bara kan användas inom fängelset. Nu vet jag inte hur det är när man går ut ur fängelset, om man får behålla det man har över, eller om det "brinner inne". Jag tror det är det senare.
Således, kriminalvården ersätter inga brottslingar. Visst, det kostar pengar i form av mat och logi och sådant, men det är nödvändliga kostnader, för att straffet skall bli humant och med gällande lagstiftning.
Nu kommer vi till Offervården.
Självklart får du som offer, ersättning för vårdkostnader du haft. Kan man visa kvitto på att man haft extra kostnader så godkänner domstolen dessa utan problem.
Det är det extra, ersättning för "sveda och värk" och "kränkning" och liknande som det snålas på.
Och dessa kostnader är ju inte reella, utan en artificiell kostnad som då blir som extra pengar i fickan på brottsoffret. Och sådana kostnader kan väl staten inte stå för.
Och man ska som brottsoffer inte kunna tjäna, rent ekonomiskt på att bli utsatt för brott heller. Därför måste kostnaden i högsta möjliga mån hållas så nära de faktiskta utgifter man haft, dvs så mycket pengar man får IN skall kunna kvittas mot pengar som försvunnit UT pga brottet, exempelvis sjukvårdskostnader, materiella kostnader och liknande.
"Förlorad inkomst", "kränkning", "sveda och värk" och sådant är inget som man kan sätta en prislapp på. Det är påhittade kostnader, sådant som skall hållas så låga som möjligt, eftersom vi i sverige inte låter målsägaren straffa brottslingen. I USA anses det däremot okej att målsägaren straffar brottslingen, dvs "punitive damages". Däremot har jag inget emot om man tilldömer brottslingen ett skadestånd som måste betalas till staten, men då är det inte skadestånd, utan då kallas det "böter".
Självklart kan man inte döma ut kostnader för en brottsling om denne inte har några inkomster, utan då griper staten in och betalar istället. Både för att målsägaren skall få sina pengar, men också för att det är ju orimligt om en brottsling, som aldrig mer är välkommen på arbetsmarknaden och aldrig kan få ett riktigt liv, skall behöva dras med skulder hela livet och i praktiken få ett livslångt straff med utmätningar och sådant.
Straffet måste vara humant, kom ihåg det.
Javisst, straffet ska vara humant. Det finns en lyckad ö utanför Norge där kriminella rehabiliteras och jag känner personligen flera tillfrisknade KRIS-are.
Ja det skulle förstås gynna simulanter och bedragare om brottsoffren skulle få en massa pengar för sveda och värk.
Men jag kan tycka att det blir för mycket fokus på förövaren/förövarna. T ex de namn vi minns från hemska händelser är ofta förövarnas - Hitler, Himmler, Petreus, Breivik, Arklöv, Juha ...
Vi borde sköta om och hedra offren mycket mer.
- Offer blir skam- och skuldbelagda av närsamhället.
- Offer blir starkt ifrågasatta av vinsthungriga advokater under rättegångar.
- Offer blir utsatta för konfrontationer med förövare eller dess närstående (tror det här sköts bättre numera)
Ska det här föreställa ett civiliserat samhälle så ska väl offren tas om hand, läkas och skyddas i första hand?
Med vårdplan, uppbackning i hemmiljön och i arbetsmiljön, stöd under rättegångar och kanske nånting mer - som läkning i rofylld, trygg och varierande miljö.
Samhället skulle få en större och bättre återkoppling att kriminalitet smärtar genom att varje offer kostar mer - och lära sig förebygga kriminalitet ännu bättre och tidigare.
Om en förövare kostar några eller många miljoner att rehabilitera kanske ett offer ska få kosta åtminstone en miljon att rehabilitera?