2016-02-06, 00:50
Medlem
Jag ska söka bostadsbidrag och min inkomst är CSN (lån + bidrag). I min ansökan ska jag ange "inkomst per år före skatt" samt "Bidragsdelen av ditt studiemedel"

"Bidragsdelen av ditt studiemedel" är inga problem, kollar på CSNs sida hur mycket jag får i utbetalning varje månad och summerar ihop bidragsdelen för varje månad.

Men på "inkomst per år före skatt", ska jag skriva CSNs totala ut utbetalning för 2016 eller inget (som i 0)? Eftersom jag inte har någon inkomst skiljt från lånet+bidrag jag får från CSN (ingen aning om lånet räknas som inkomst eller ej) och bidrags har jag redan nämnt.

Antagligen bara jag som är efter och missat det någonstans, men skulle verkligen uppskatta hjälp !
Citera
2016-02-06, 00:57
Medlem
tokumeinos avatar
Om du inte har någon annan (förväntad/trolig) inkomst än CSN under 2016 så blir det 0:-
Citera
2016-02-06, 01:18
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnmnmnmn
Jag ska söka bostadsbidrag och min inkomst är CSN (lån + bidrag). I min ansökan ska jag ange "inkomst per år före skatt" samt "Bidragsdelen av ditt studiemedel"

"Bidragsdelen av ditt studiemedel" är inga problem, kollar på CSNs sida hur mycket jag får i utbetalning varje månad och summerar ihop bidragsdelen för varje månad.

Men på "inkomst per år före skatt", ska jag skriva CSNs totala ut utbetalning för 2016 eller inget (som i 0)? Eftersom jag inte har någon inkomst skiljt från lånet+bidrag jag får från CSN (ingen aning om lånet räknas som inkomst eller ej) och bidrags har jag redan nämnt.

Antagligen bara jag som är efter och missat det någonstans, men skulle verkligen uppskatta hjälp !

Det är väl 80% bidraget?

https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES

"Den inkomst Försäkringskassan använder för att
räkna ut vad du får i bostadsbidrag kallas bidragsgrundande
inkomst. Du som får studiemedel ska
ange hela studiebidraget som bidragsgrundande
inkomst. (Vid beräkning av bostadsbidrag räknar
Försäkringskassan 80% av den summa du har
skrivit). Andra bidragsgrundande inkomster är
till exempel lön, skattepliktiga förmåner, arbetslöshetsersättning
och kapitalinkomster. Du kan läsa
mer om hur olika typer av inkomster räknas i faktabladet
Information om bostadskostnad och inkomst."
Citera
2016-02-06, 02:26
Medlem
Hittade det här på facebooksidan "Försäkringskassan Bostadsbidrag":

"Hej <namn>

Om du har studiemedel är det endast studiemedlet som räknas som inkomst.

Hälsningar

Allan, handläggare"

och

"Hej <namn>

Du skall ej räkna med lånet när du söker bostadsbidrag endast bidragsdelen

Hälsningar

Allan, handläggare"

Så antagligen ska jag inte räkna lån-delen. Hittade även ett inlägg där dom nämnde att man ska skriva in 100% av bidrags-delen och dom räknar ut dom där 80% själva.

Tack ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in