2016-02-05, 19:46
Medlem
Jimmits avatar
Hej!

Två av mina vänner blev idag oense om jag betalar min skatt korrekt på mina Stripe inkomster eller inte. Detta har gjort mig själv väldigt osäker så ställer frågan här...

Fråga 1:
Förenklat exempel: Kund betalar 50kr, Stripe tar 5kr, jag får 45kr in på Stripekontot.

Hur fungerar detta, ska man räkna moms på 50 eller 45kr?

Fråga 2:
Stripe betalar inte ut varje betalning för sig, utan samlar alla dagens betalningar i en klump. Så man får in säg 350kr, vad ska in i bokföringen? Varje liten betalning, eller bara den summan som Stripe betalar ut en gång om dagen?

Vågar inte säga vad jag själv gör, kan bli pinsamt
Citera
2016-02-05, 23:15
Moderator
HelgeBuks avatar
Jämför med om du får 50 kr och sen går till affären och köper nånting för 5 kr. Momsen räknas på 50 kr. Du bokför sen 5 kr som "bankavgift" (hade ingen aning om vad stripe är men 5 sekunder google säger mig att det är en betalningsgateway).

Vore jag du (och jag har varit i ungefär din situation, fast med betalningar via paypal) skulle jag skapa ett konto som heter t.ex. 1931 och kalla det "Stripe", där du skulle lägga de där 45 kronorna direkt vid köpet, sen när du får pengarna utbetalda till ditt bankkonto bokför du det som överföring från 1931 till 1930 eller vilket konto du nu använder för att representera bankkontot.

Alltså sammanfattat:

Vid köp för 50 kr bokför du så här:

försäljningskontot, 40 kr kre
utgående moms, 10 kr kre
"1931" stripe-kontot, 45 kr deb
bankavgifter, 5 kr deb

Se: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/2xo75wgo9d8rc
Citera
2016-02-05, 23:24
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit
Hej!

Två av mina vänner blev idag oense om jag betalar min skatt korrekt på mina Stripe inkomster eller inte. Detta har gjort mig själv väldigt osäker så ställer frågan här...

Fråga 1:
Förenklat exempel: Kund betalar 50kr, Stripe tar 5kr, jag får 45kr in på Stripekontot.

Hur fungerar detta, ska man räkna moms på 50 eller 45kr?

Fråga 2:
Stripe betalar inte ut varje betalning för sig, utan samlar alla dagens betalningar i en klump. Så man får in säg 350kr, vad ska in i bokföringen? Varje liten betalning, eller bara den summan som Stripe betalar ut en gång om dagen?

Vågar inte säga vad jag själv gör, kan bli pinsamt

Fråga 1:

40kr i intäkt och 10kr utmoms, sedan 4kr i kostnad och 1kr inmoms. (vid 25% moms).

Moms räknas alltid på det pris kunden betalar (50kr). Det är för att moms är ingen kostnad för dig utan en kostnad för kunden och du sköter inbetalningen av momsen åt kunden.

Ifall du hade tagit moms på 45kr, så hade intäkten blivit 36kr och utmoms 9kr, 4kr i kostnad och 1kr inmoms.
Nettomoms hade blivit 8kr jfm 9kr dvs du snor staten på 1kr i moms (vid 25% moms)
Utöver det hade den bokförda intäkten minskat, vilket ger ett lägre resultat i bolaget = mindre skatt.

Fråga 2:

Man kan klumpa ihop summor på dagsbasis utan problem så länge de är av samma art och dag.
Citera
2016-02-05, 23:25
Medlem
Nu vet jag inte vad stripe är, men jag gissar det liknar en kortbetalning eller annat som medför kostnader som du får dra av...

Försäljning 100kr, som jag menar är rätt:
Förs, 3010: -80
Moms, 2611: -20
Avgift, typ 6570: 5
Kassa, 1930: 95

(Vinst 75kr)

Jag gissar att TS, felaktigt gör på detta vis:
Förs, 3010: -76
Moms, 2611: -19
Kassa, 1930: 95

(Vinst 76kr)

Men i grund och botten beror det väl hur stripe funkar och vad kunden får för kvitto osv... Får kunden ett kvitto utställt av dig med 25% moms på 100kr? Eller får kunden ett kvitto av dig på 95kr och på nå vänster själv betalar "stripe" 5kr??
Citera
2016-02-06, 09:35
Medlem
Jimmits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jämför med om du får 50 kr och sen går till affären och köper nånting för 5 kr. Momsen räknas på 50 kr. Du bokför sen 5 kr som "bankavgift" (hade ingen aning om vad stripe är men 5 sekunder google säger mig att det är en betalningsgateway).

Vore jag du (och jag har varit i ungefär din situation, fast med betalningar via paypal) skulle jag skapa ett konto som heter t.ex. 1931 och kalla det "Stripe", där du skulle lägga de där 45 kronorna direkt vid köpet, sen när du får pengarna utbetalda till ditt bankkonto bokför du det som överföring från 1931 till 1930 eller vilket konto du nu använder för att representera bankkontot.

Alltså sammanfattat:

Vid köp för 50 kr bokför du så här:

försäljningskontot, 40 kr kre
utgående moms, 10 kr kre
"1931" stripe-kontot, 45 kr deb
bankavgifter, 5 kr deb

Se: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/2xo75wgo9d8rc

Shit vilken lättnad, jag gör (nästan) exakt såhär, tack för uträtandet av mina frågetecken!
Citera
2016-02-06, 18:22
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
sedan 4kr i kostnad och 1kr inmoms. (vid 25% moms).

Normalt ingen moms på bankavgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in