2016-02-05, 12:31
Medlem
Falukorvarnas avatar
Så som jag har förstått det, så kan man vara jätteintelligent, med en IQ som ligger inom 5% av inteligenstoppskiktet. Men om man inte pluggar tillräckligt så misslyckas man med vilken högskoleutbildning som helst, även förskolelärare och dylikt.

Men är man riktigt korkad och knappt förstår det allra enklaste, kanske med en IQ inom de 5% dummaste i befolkningen. Så klarar man vilken utbildning som helst, typ teknisk fysik, om man pluggr matematik flera timmar om dagen, dag in och dag ut?

Har jag fel eller?
Citera
2016-02-05, 12:35
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvarna
Så som jag har förstått det, så kan man vara jätteintelligent, med en IQ som ligger inom 5% av inteligenstoppskiktet. Men om man inte pluggar tillräckligt så misslyckas man med vilken högskoleutbildning som helst, även förskolelärare och dylikt.

Men är man riktigt korkad och knappt förstår det allra enklaste, kanske med en IQ inom de 5% dummaste i befolkningen. Så klarar man vilken utbildning som helst, typ teknisk fysik, om man pluggr matematik flera timmar om dagen, dag in och dag ut?

Har jag fel eller?

Studerar du inte tillräckligt så kommer du inte klara någon högskoleutbildning, det är korrekt uppfattat. Om du trots flera timmars plugg knappt förstår det allra enklaste kommer du troligtvis inte klara teknisk fysik.
Citera
2016-02-05, 12:38
Medlem
Citat:

Har jag fel eller?

Matematik kräver ju en viss logik, men för att skaffa sig en utbildning så räcker det med ett ok friskt minne och "sitta fint" vid skolbänken och se läraren djupt i ögonen.
Citera
2016-02-05, 12:39
Medlem
Hegamons avatar
Har aldrig träffat någon som varit riktigt korkad som pluggat dag ut och in, men dom kanske finns, som enhörningen.

Lingvistiskt ig-smarta personer burkar plugga juridik och alla andra ämnen där språket är verktyget. Sen har vi matematiskt intelligenta som passar på utbildningar där det räknas.

Saken är väl att först identifiera sin intelligens och sedan hoppa på en utbildning som matchar ens intelligens. Jag vet annars inte riktigt vad folk ska göra på jobb dom inte passar på.

Iq är alltså definitivt inte relevant. Låter som någon sagt för att vara snäll.
Citera
2016-02-05, 13:10
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Tillhör man kategorin med lägst IQ så klarar man garanterat inte av t ex teknisk fysik.
Citera
2016-02-05, 13:32
Medlem
Suecotes avatar
Apropå IQ så heter det irrelevant, inte orelevant.

OnT: i dagens vänstervridna värld där elever knappt får lära sig läsa i skolan längre är kraven på intelligens inte så höga. Om du bara kan lära dig att upprepa vad läraren har sagt när det är dags för tenta får du godkänt. Kan du peta in lite vit-rasism och manshat också så har du VG som i en ask.
Senast redigerad av Suecote 2016-02-05 kl. 13:35.
Citera
2016-02-05, 15:00
Medlem
yggdrazils avatar
Nej, IQ är inte särskilt viktigt. Det handlar mer om disciplin och intresse. Lite måste man väl ha för att hänga med alls, men det som skiljer agnarna från vetet är hur mycket tid man lägger in. Där kan IQ vara rent skadligt om man får lite hybris.
Citera
2016-02-05, 17:34
Medlem
Svetsfluxs avatar
Citat:

Har jag fel eller?

Man kan inte vara hur dum som helst, men nästan. Högskolor/universitet får ersättning efter elevantal så därför ser man (rektor/skolledningen) till att så många som möjligt blir godkända och därmed får en stämpel som massproducerande och därmed drar till sig än fler studenter.
Citera
2016-02-11, 08:57
Medlem
Tentor kräver ofta mer minne än intelligens och inlämningsuppgifter behöver inte heller vara brillianta - de behöver bara göras. Så vilja att jobba hårt och ett bra minne lönar sig ofta bättre än intelligens. Varken arbetslivet eller skolan är direkt konstruerade för att gynna intelligens, som ju är något av en särart bland andra särarter.
Citera
2016-02-11, 09:38
Medlem
Vad är intelligens?
Citera
2016-02-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
*Irrelevant.

Det beror på vad man pluggar skulle jag säga. Är det matematik eller problemlösning på avancerad nivå så är nog hög IQ att föredra framför låg.

Jag skulle vilja flika in https://www.kth.se/social/group/stud...t-framgangsri/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in