2005-11-19, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taipeh
Våld mot kvinnor dödade 200 miljoner
.....
Jupp, så går det för de som inte kan(=tillåts) försvara sig.
Angående Kina så är konfucianismen perfekt anpassad till patriarkala strukturer.
Citera
2005-11-19, 23:49
Medlem
jonas valfisks avatar
Tips till Er tjejer om ni vill undvika våld

Statistiskt sett ska ni då INTE göra något av följande:

1. Vara sambo med utomeuropeisk man

2. flirta / följa med utomeuropeisk man hem efter krogen (även om det kliar och väter i musen )

3. Stöta på någon utomeuropeisk missanpassad man på väg hem när du går ensam.
Citera
2005-11-20, 02:18
Medlem
Lost dreamers avatar
Jag är då jävligt glad att jag kan slå tillbaka/försvara mej om jag så vill/måste.
Är NI som inte kan/vill slåss glada över er oförmåga.
Däremot bär jag aldrig vapen, typ kniv; vågar inte med tanke på vad konsekvenserna skulle kunna bli...vare sig för mej eller nån annan.
Citera
2005-11-21, 12:19
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taipeh
...

Hur många fler män "borde" det egentligen vara tro?

Sen att våld mot kvinnor annat än i självförsvar är patetiskt är en annan sak. Det mesta vardagsvåldet är ganska patetiskt, titta bara på idioterna som normalt går runt och muckar på stan Satans offer är ju vad de är och man kan inte annat än önska dem en kula i pannan.
Citera
2005-11-21, 19:19
Medlem
Jag slår tillbaka om jag får ett slag oavsett kön.
Citera
2005-11-21, 19:26
Medlem
oxidates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du vet!
Jag slår tillbaka om jag får ett slag oavsett kön.

Citera
2005-11-25, 00:56
Medlem
uniteders avatar
Helt ärligt så kan jag verkligen inte förstå varför mäns våld mot kvinnor skulle vara ett allvarligare brott än annat våld och varför bara just det våldet lyfts fram. Jag har försökt sätta mej in i det men det går inte.

Våld som våld! Allt våld är fel och förkastligt. Det är bara en sista utväg och det spelar ingen roll vem som slår och vem som blir slagen.
Att hänvisa till att män generellt är större och starkare är bara löjligt, för det finns massor med undantag. Dessutom, jag tror att den psykiska skadan ofta är lika stor som den fysiska även efter fysiskt våld och då känns kvinnor våld mot män lika mycket som tvärtom.

Motarbeta allt våld och sluta gruppera människor för det hjälper inte jämställdheten!
Citera
2005-11-25, 01:12
Medlem
Allt tjat om mäns våld mot kvinnor anser jag gör mer skada än nytta genom att skrämma upp folk på osakliga grunder. Man har forskat en hel del på vem som är mest rädd för våld, och det är uppenbart att de grupper som är minst utsatta för våld också är de som är mest rädda för det (medelålders kvinnor och äldre), och vice versa (yngre män). Utsatthet står inte alls i proportion till rädsla. Det är uppenbarligen något allvarligt fel på nyhetsrapportering och politisk retorik när det blir på det sättet.
Citera
2005-12-01, 10:24
Medlem
Eckehomos avatar
Välkommen till 2000-talet

Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Jag förstår vad du vill ha sagt. Du vill framhäva att man lika gärna kan slå kvinnor som men, eftersom båda är jämnlika. Detta är bara en sjuk idé.

En kvinna är svagare än en man och därför skall man inte slå henne. Av exakt samma anledning man inte slår barn, pensionärer eller sjuka.

Skitsnack! Om du vill ha ett jämställt samhälle så fungerar inte ditt resonemang. Visst, kvinnor är generellt sett svagare än männen, MEN om du gör skillnad på våldet upprätthåller du det könsstrukturella mönster som färgar dagens samhälle, och underminerar kvinnans ställning. Kvinnor har, EXAKT lika lite rätt till att fysiskt våldföra sig som männen. Exakt lika mycket rätt att inte utsättas för detta. Därmed inte sagt att det är så idag.
Citera
2005-12-01, 10:30
Medlem
Eckehomos avatar
Rätt

Citat:
Ursprungligen postat av oxidate
Men det är inte det som är poängen. Poängen är att principen "man skall icke slå en kvinna" är kvinnoförtryckande och korkad.

Exakt. Precis som den pinsamma lagen om kvinnofridskränkning. Var det så svårt att formulera "samma" lag i termer om "människofridskränkning" och samma tillämpning som idag, ang vilka signaler man sänder ut i samhället?
Citera
2006-01-19, 13:45
Medlem
muddis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightmare
Jag gillar inte att slåss över huvudtaget. Om man gillar att slåss är det något allvarligt fel på en...

Varför då? Människan har brukat våld hur länge som helst. Det ligger i vår natur. Tror du sånt bara försvinner helt plötsligt? Människor som blir tillräckligt provocerade tänder bara till helt enkelt. Anledningarna till denna "tändning" kan variera. Omotiverat våld är däremot sjukt enligt mig. Fast det kan finnas förklaringar till det också. T.ex alkohol och droger etc. Det rättfärdigar inte det hela, men förklarar en del.

Sen har du t.ex boxning och andra typer av kampsport. Vad är det för fel på dem? Människor som gillar att kämpa och testa sina gränser och som dessutom gör det med likasinnade. Förstår inte vad deras "allvarliga fel" skulle vara. Kan inte du vara bussig och ge mig en förklaring? Riktigt sugen på att höra en nämligen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in