2016-02-04, 00:36
Medlem
Caravelles avatar
Sedan länge har ju varmvattnet ingått i hyran i de flesta lägenheterna. Framför allt i allmännyttan. En bekant till mig är vaktmästare sedan länge i ett bostadsområde med lägenheter.

Fram tills c:a 10 år sedan var detta ett fint område med en bra balans av pensionärer, studenter, ensamstående samt svenska barnfamiljer.

I och med den massiva invandringen i Sverige så började även inflyttningen av dessa berikare i bostadsområdet. Förutom det vanliga kaoset med klotter, skräp, bajs i trappuppgångarna, glaskross, grillande av hela får på lekplatsen, mm så sköt även vattenförbrukningen i höjden.

Då vattenförbrukningen som sagt ingår i hyran och dessutom det faktum att socialen betalar hyran, så struntar många invandrare i hur mycket vatten de förbrukar.

Det badas i 7-8 personers familjerna natt som dag. Varmvattnet står mer eller mindre på dagligen av någon anledning. Trots att somalierna ständigt luktar skit så är detta beteende tydligen vanligast hos dem. Slöseriet har tydligen inga gränser och många allmännyttor har tydligen varit tvungna att höja hyrorna med hänsyn till detta.

Min vän berättar nu att de infört enskilda vattenmätare till varje lägenhet för att varje innehavare ska stå för sin egen förbrukning. Det har fått till följd att förbrukningen minskat med 20-50% i vissa lägenheter. I andra lägenheter som bebos av blattar, så brakar de på som vanligt. Det är ju fortfarande någon annan som betalar deras vatten och hyra dvs skattebetalarna.

Någon annan som har erfarenhet av detta område? Otroligt att de får komma undan med detta. De skulle få en halvtimmes varmvatten på morgonen och en halvtimme på kvällen. Därmed basta!
Citera
2016-02-04, 00:48
Medlem
loliravers avatar
Min vattenförbrukning skulle nog minska lite om det inte ingick i hyran, men troligen inte särskilt mycket.

Varför ska dom bry sig om soc betalar för allting är den stora frågan, jag hade själv ingen aning om att soc även står för vattenräkningen.

Jag undrar lite om soc inte är något av det bästa man kan leva på
Citera
2016-02-04, 00:49
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Det är sant som du skriver. Senast som jag hade somaliska grannar så spolade de med vattnet hela tiden. Fastighets skötaren sade också att vattenkonsumtionen gått upp mycket. Ingen blev utpekad just då, men några månader därefter så åkte somalierna ut.
Fastighetsägarna gör fel som låter vatten marodörerna hållas. De skall förstås vräkas om de inte bättrar sig. De slösar på natur resurser på ett fruktansvärt sätt.
Citera
2016-02-04, 00:55
Medlem
Caravelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Det är sant som du skriver. Senast som jag hade somaliska grannar så spolade de med vattnet hela tiden. Fastighets skötaren sade också att vattenkonsumtionen gått upp mycket. Ingen blev utpekad just då, men några månader därefter så åkte somalierna ut.
Fastighetsägarna gör fel som låter vatten marodörerna hållas. De skall förstås vräkas om de inte bättrar sig. De slösar på natur resurser på ett fruktansvärt sätt.

Men varför de på detta viset? Är det ännu ett område där blattarna totalt saknar rim och reson? Att bara utnyttja till max för att sedan öka. Jävla beteende och som vanligt är det du och jag som betalar. 😡👎
Citera
2016-02-04, 00:55
Medlem
Självklart är det ett problem om man slösar på vattnet och vi svenskar har genom tiderna varit varsamma med det och det har funkat bra med att kostnaden ingår i hyran.

Men uppenbarligen är det dags att tänka om och införa mätare till varje enskild lägenhet.

Men som sagt, det får nog bli en separat räkning och inte ingå i hyran för annars så är det ändå vi skattebetalare som betalar alltihopa.

Dock så är inte räkningen så enorm. Värre är att med många personer som bor trångt och ska slösa på vattnet är att riskerna ökar för vattenskador, mögel och sådant. Bostaden tar alltså skada och även i vissa fall hela fastigheten.
Citera
2016-02-04, 01:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caravelle
Men varför de på detta viset? Är det ännu ett område där blattarna totalt saknar rim och reson? Att bara utnyttja till max för att sedan öka. Jävla beteende och som vanligt är det du och jag som betalar. 😡👎

Jag har sett påståendet, att de av kulturella skäl endast betraktar rinnande vatten som rent... tveksam till om det förklarar beteendet.
Citera
2016-02-04, 01:18
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag har sett påståendet, att de av kulturella skäl endast betraktar rinnande vatten som rent... tveksam till om det förklarar beteendet.
Nej, jag tror att de gillar att slösa med vattnet och låta det rinna. De vet att det är störande och irriterande för oss svenskar. De vet också att de slösar med en dyrbar resurs vilket de tycker är kul.
Kort sagt, de gillar att uppträda stötande på alla sätt.
Dessutom, fastighetsägarna borde förbjuda att det bor massor av folk i vanliga lägenheter.
Citera
2016-02-04, 01:30
Medlem
Fick berättat för mig av en somalisk kompis historien om Hagar i Islam.
En vacker berättelse faktiskt

Citat:
Because of the scarcity of water in the desert, it was not long before both mother and son suffered immense thirst.
Thus, Hagar ran between the Al-Safa and Al-Marwah hills in search of water for her son.
After the seventh run between the two hills, an angel[2] appeared before her.
He helped her and told her that God had heard Ishmael's crying and would provide them with water.
At that point, God caused a spring to burst forth from the ground, where Ishmael's heel lay, and thereafter Mecca became known for its excellence and abundance of water.
The well was subsequently named Zamzam, and become a holy source of water.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hagar_in_Islam

Efter att entusiastisk berättat denna historian avslutade han med sensmoralen att moderns enorma kamp för vatten genererade en värld där vatten förevigt var tillräckligt för varje person.
Han nämnde ändå att det inte var meningen att ta mer än man behövde, slöseri är typ alltid haram MEN det är väl en fin utopisk vision,
om hur varje människa förtjänar allt vatten den behöver.

Kanske bidrar denna historia till att somalier spolar så mycket vatten.
Påminn dom då att energi för att värma upp vattnet kostar en massa.
Citera
2016-02-04, 01:31
Medlem
Det handlar kanske om en kulturkrock och ovana att bo i lägenhet med rinnande vatten, alla är vi barn i början. De skulle behövt en handledare som "coachar" dem.
Citera
2016-02-04, 01:32
Medlem
Ritterbruders avatar
De kanske försöker ändra på det faktum att de av naturen luktar riktigt illa?
Citera
2016-02-04, 02:56
Medlem
Kan tyvärr bekräfta detta.

Sen är det samma med spisen. Plattorna står på hela dan. Många invandrare som ny kommit till Sverige sätter på några plattor på spisen på morgonen och har dom på hela dan.

För några år sedan jobbade jag på ett företag som levererar och lagar hushållsmaskiner. Fy fan vilket jävla jobb och laga spisar, tvättmaskiner, diskmaskiner I allmännyttan.
Så jävla mycket garanti reparationer har jag aldrig varit med om. En ny spis är bara skrot efter sex månader.

Tycker för övrigt att det är bra att Sverige tar i mot flyktingar. Men staten måste ta sitt ansvar och lära upp de som kommer hit hur saker och ting fungerar. I dags läget lämnar staten över ansvaret på frivilligorganisationer!
Citera
2016-02-04, 03:13
Medlem
Hemkunskap täcker alla dessa insikter.
Våran lärare var noga med att aldrig använda för stora plattor till mindre kastruller, stänga av någon minut tidigare än färdigt så att värmen består i ugnen, diska ej under rinnande vatten o.s.v

Visst jag diskar fortfarande med rinnande vatten för jag är något av en skölj-ist men sådana här enkla saker som ekonomi (inte bara pengar utan även vatten, värme, elektricitet e.t.c) är möjligtvis helt främmande för nya besökare och medborgare.

Som vanligt har staten ingen grundläggande integration planerad för dessa, skickar ut en soc-kärring ibland men ingen som faktiskt lär ut detaljerna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in