Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-03, 18:52
  #1
Medlem
Hallå!

Lång historia kort... bytte arbetsdator för ca 1år sedan. Vi fick behålla de gamla (Lenovo t410) med Win7 Enterprise. Nu Tänkte jag damma av lappen till grabben och har i min vildaste fantasi inte en aning om vad jag hade för lösenord..
Våran företagssupport kan inte hjälpa mig då datorns id inte finns kvar i domäner och servrarna... ja har dock fått en Hirens Boot CD men ja hittar inte på mitt användarnamn för att kunna återställa lösenord. Får bara fram guest och admin... dessa kommer jag dock inte åt vid inloggning då ja måste logga in via domän. Hur kringgår ja detta? Hur startar ja datorn i felsäkert läge? Trycker ja F8 i uppstart kommer ja till BIOS stup direkt.

Tack på förhand.
Citera
2016-02-03, 18:58
  #2
Medlem
Prova att hålla ner "Fn" tangenten när du trycker på F8
Citera
2016-02-03, 19:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ementhy
Prova att hålla ner "Fn" tangenten när du trycker på F8

Tack, ska testa! Har ja tur så kommer ja åt admin i felsäkert för att kunna ta bort domäninlogg ☺
Citera
2016-02-03, 19:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ementhy
Prova att hålla ner "Fn" tangenten när du trycker på F8
Hade tyvärr ingen effekt med felsäkert läge, kommer likförbannat bara fram mitt domäninlogg och annan användare och där kan ja inte skriva något..
Citera
2016-02-03, 19:42
  #5
Medlem
Leta runt på nätet efter något program som kan ta bort lösenord eller dylikt.
Jag hade dock formaterat.
Citera
2016-02-03, 20:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ementhy
Leta runt på nätet efter något program som kan ta bort lösenord eller dylikt.
Jag hade dock formaterat.

Ok, ja har ju hirens Boot och ja kan göra allt förrutom att komma åt mitt domänkonto. Har redan kollat guest och admin konto men Hur ja än gör så kommer ja inte åt dessa konton någonstans för inloggning. Om man blåser ur/formaterar hddn i dos,står operativsystemet kvar eller trillar det bort med?
Citera
2016-02-04, 11:27
  #7
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanisback
Om man blåser ur/formaterar hddn i dos,står operativsystemet kvar eller trillar det bort med?
Det trillar bort. Men du får in ett nytt igen.
Citera
2016-02-04, 19:46
  #8
Medlem
Är admin användaren en lokal användare?
Om ja så kan du logga in lokalt genom att skriva datornamn\admin
Om admin inte är ett lokalt konto så bottar du upp Windows i felsäkert läge med kommand promt.
I kommandfönstret skriver du
Net user för att lista alla lokala användare
Net user administrat(o/ö)r /active:yes
Sen sätter du ett lösenord med
Net user administrat(o/ö)r superhemligtlösenord
Starta om datorn och logga in med
Datornamn\administrator och ditt nya lösenord.
__________________
Senast redigerad av gurkfan 2016-02-04 kl. 19:56.
Citera
2016-02-05, 14:11
  #9
Medlem
Tack för tipsen... när ja körde datornamn\admin så hittade den inget... men ja gjorde det lätt för mig och laddade hem win 7 iso. Brände ut och körde om hela burken.... då prioritera var att vara kunna bruka den så blev det lättare så. Dock har ja ett annat bekymmer nu men det platsar inte här. Tack i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback