2026-05-21, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Och vad ville Anette uppnå med det menar du?

Jag tror 100% att han är in on it, dvs att han inte är catfished, men att han kanske inte är tillräckligt tech-smart för att kunna göra det själv. Enters Anette.

Inte så att kvinnor i 60 års åldern är berömda för sin tech-savyhet, men känns ändå typ passande, att kunna AI, fast inte kunna det särskilt väl...

Jag vet såklart inte hur han känner Anette eller kom i kontakt med henne, men hon kanske är kär i honom på riktigt och gör detta för att få hans uppmärksamhet? Nej vet inte, men jag tror iaf inte att han står bakom själva kontot, men tror absolut att han vet att hon inte är real.
Citera
2026-05-21, 23:35
Medlem
Även om det nu kommit fram att det eventuellt är ”Anette” som är personen bakom AI-Lena… är det inte konstigt att Anette/Lena skriver exakt som runar? Och att Lenas bästa kompis och syster skriver exakt som Lena? Jag är tyvärr inte övertygad om att det inte är Runar som sitter bakom allt själv.
Citera
2026-05-22, 09:05
Medlem
Jag är också tveksam och tror nog att R har haft ett finger med i spelet, gåtan är varför, vad trodde han sig vinna. Men jag har bara lyssnat på korta Oförskämtpodden (som för övrigt lagt in en repris: https://poddtoppen.se/podcast/1670490195/oforskamt-att-anta-gratisfeeden). Hittar inte den långa nu?
Citera
2026-05-22, 11:55
Medlem
Har också bara hört den korta versionen, men Sanning & Konsekvens pratar rätt mycket om hur kändisarkommenterar kom fram till 60 åringen och det känns väldigt lovande. Återkommer när jag lyssnat på den långa podden.
Citera
2026-05-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arjajanne
Det är Kändisarkommenterar som avslöjat vem personen är som ligger bakom kontot Lena Söderlund, genom mycket övertygande bevis. Jag förstår inte hur man kan vara så tjurskallig att man inte tror på det som förs fram i podden. Förstår att ni VILL det ska vara Runar, men det ÄR en kvinna i 60-årsåldern som ligger bakom kontot. Hon har ju för fan messat med Kändisar kommenterar och Runar verkar helt tagen på sängen av detta.

Catfishing handlar oftast om ett beroende, att man blir "hög" på att känna att man lurar folk med en falsk identitet. I sällsynta fall utpressar man personen på pengar, det är inte det primära syftet. Har ingen i tråden sett serien Catfish?
Ja det är ju uppenbart att han har blivit catfishad av 60-åringen. Gissningsvis har hon haft fejkkontot av andra anledningar (uppmärksamhet/bekräftelse) och sen har det eskalerat när Runar visade intresse. Då har hon fått skapa fler fejkprofiler med ”mamma”, ”syster” osv för att verka trovärdig och kunna få fortsatt uppmärksamhet av Runar.

Hon blev säkert beroende av spänningen och ville se hur långt hon kunde luras.
Citera
2026-05-25, 16:26
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunillalala
Har också bara hört den korta versionen, men Sanning & Konsekvens pratar rätt mycket om hur kändisarkommenterar kom fram till 60 åringen och det känns väldigt lovande. Återkommer när jag lyssnat på den långa podden.
Hittar inte heller den långa längre. De verkar ha bytt ut den mot den gamla intervjun med Runar själv?
Kanske AI-Lenas advokat gick in och hotade att stämma dem? AI-Henning?

Det jag inte får ihop med teorin att det skulle vara en äldre kvinna som catfishar är att det fanns korkopplingar mellan Lena och Runars konto. Kopplingar som inte gick ihop med annat än att Runar rattat bägge kontona. Dels fanns det något med en bild på en blombukett som Runar skulle ha skickat, men den buketten återfanns även på Runars sida. Nu minns jag inte exakt vad det var, men där och då var vi flera i tråden som uppmärksammade det att Runar själv måste ha lagt upp bilden och missat något. Dels fanns det bilder på Lena i norsk miljö, där Runar själv inte sa det rakt ut, men att man skulle tro att de hade firat jul (tror jag det var) ihop i Runars familj i Oslo. Vilket naturligtvis Runar skulle ha reagarat på om han inte lagt upp bilden själv, i syfte att lura sina läsare att de firade jul ihop. Sedan hade vi ju det där med att Runars mamma (kort efter det påhittade Oslo-besöket) gick in och lajkade Lenas inlägg med hjärtan. Eftersom AI-Lena inte finns så har hon heller aldrig varit i Norge, än mindre träffat Runars släkt. Så varför skulle Runars mamma gå in och hjärta hennes inlägg? Att Runar själv har gjort det för att få sina läsare övertygade om att hon finns är däremot mycket trovärdigt.

Till sist måste man ju ställa sig frågan, om AI-Lena är ett bete för Runar, hur kan man vara ihop med en människa i över ett år utan att ens ha pratat i telefon? Än mindre träffats i verkligheten? Visst kan man maila och chatta en liten tid, men till slut vill man ju ses. Och om inte Lena vill ses... måste man ju undra vad hon är ute efter?

Har Runar startat sidan själv har han ju alla möjligheter att styra och påverka Lena, till exempel till jul eller andra tillällen (Amadeus bröllop) då hon plötsligt fått huvudvärk och inte kan komma, tyvärr. Men att dejta en person som aldrig vill träffas, hur hemlig adress hon än har, är ju meningslöst. Runar "dejtade" henne i ett och ett halvt år innan det rann ut i sanden.

Att hon sedan raderar inlägg och ändrar utsaga på Facebook flera gånger skulle ju göra mig misstänksam. Visserligen är Runar efterbliven, men så illa kan det väl inte vara? Eller?
Citera
2026-05-25, 22:49
Medlem
Citat:
Hittar inte heller den långa längre. De verkar ha bytt ut den mot den gamla intervjun med Runar själv?

Finns här:
https://underproduktion.se/oforskamtattanta
Citera
2026-05-25, 23:04
Medlem
Citat:

Det jag inte får ihop med teorin att det skulle vara en äldre kvinna som catfishar är att det fanns korkopplingar mellan Lena och Runars konto. Kopplingar som inte gick ihop med annat än att Runar rattat bägge kontona. Dels fanns det något med en bild på en blombukett som Runar skulle ha skickat, men den buketten återfanns även på Runars sida. Nu minns jag inte exakt vad det var, men där och då var vi flera i tråden som uppmärksammade det att Runar själv måste ha lagt upp bilden och missat något. Dels fanns det bilder på Lena i norsk miljö, där Runar själv inte sa det rakt ut, men att man skulle tro att de hade firat jul (tror jag det var) ihop i Runars familj i Oslo. Vilket naturligtvis Runar skulle ha reagarat på om han inte lagt upp bilden själv, i syfte att lura sina läsare att de firade jul ihop. Sedan hade vi ju det där med att Runars mamma (kort efter det påhittade Oslo-besöket) gick in och lajkade Lenas inlägg med hjärtan. Eftersom AI-Lena inte finns så har hon heller aldrig varit i Norge, än mindre träffat Runars släkt. Så varför skulle Runars mamma gå in och hjärta hennes inlägg? Att Runar själv har gjort det för att få sina läsare övertygade om att hon finns är däremot mycket trovärdigt.

Till sist måste man ju ställa sig frågan, om AI-Lena är ett bete för Runar, hur kan man vara ihop med en människa i över ett år utan att ens ha pratat i telefon? Än mindre träffats i verkligheten? Visst kan man maila och chatta en liten tid, men till slut vill man ju ses. Och om inte Lena vill ses... måste man ju undra vad hon är ute efter?

Har Runar startat sidan själv har han ju alla möjligheter att styra och påverka Lena, till exempel till jul eller andra tillällen (Amadeus bröllop) då hon plötsligt fått huvudvärk och inte kan komma, tyvärr. Men att dejta en person som aldrig vill träffas, hur hemlig adress hon än har, är ju meningslöst. Runar "dejtade" henne i ett och ett halvt år innan det rann ut i sanden.

Att hon sedan raderar inlägg och ändrar utsaga på Facebook flera gånger skulle ju göra mig misstänksam. Visserligen är Runar efterbliven, men så illa kan det väl inte vara? Eller?

Misstänker att du inte har lyssnat på det långa avsnittet om du inte märkt att det aldrig legat i poddens gratisflöde utan enbart hos Under produktion som mandelgubb här ovan påpekade.... I det korta avsnittet finns ingen ny information, bara återupprepning av saker som stått i media. Vill man ha något nytt får man tyvärr punga ut men de har en gratiskod som de pumpar friskt för er ekonomiskt utmanade.

Lyssnar man på det långa blir det glasklart att det är en 60-åring som catfishar Runar. Sen hur medveten han är om diverse lögner från hennes håll är osäkert...
Senast redigerad av moderatkenneth 2026-05-25 kl. 23:10.
Citera
2026-05-26, 14:28
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Misstänker att du inte har lyssnat på det långa avsnittet om du inte märkt att det aldrig legat i poddens gratisflöde utan enbart hos Under produktion som mandelgubb här ovan påpekade.... I det korta avsnittet finns ingen ny information, bara återupprepning av saker som stått i media. Vill man ha något nytt får man tyvärr punga ut men de har en gratiskod som de pumpar friskt för er ekonomiskt utmanade.

Lyssnar man på det långa blir det glasklart att det är en 60-åring som catfishar Runar. Sen hur medveten han är om diverse lögner från hennes håll är osäkert...
Man behöver ju inte vara fattig för att man inte vill ansluta sig till betaltjänst. Själv brukar jag säga att jag är moderat, ända tills jag träffar en.
Jag har lyssnat nu. Det är ju mycket riktigt som flera har sagt, att det är en 60-årig tant från Norrland som ligger bakom Lena. Den såg man inte komma. Med det sagt, finns där några detaljer jag inte riktigt får ihop det. Men å andra sidan är ju allt detta baserat på lögner så det är ju omöjligt att få alla svar man vill ha. Runar vägrar kommentera det hela och Lenas konto är nu borta. Dock ska Runar ha bekräftat sin kärlek till henne så sent som för någon vecka sedan.

Den här kvinnan som stalkat Runar - eller snarare Lena - i ett par års tid måste ha oerhört mycket fritid. Ett gediget detektivarbete må jag säga. Men en detalj är när hon påstår att kvinna bakom Lena ska ha påstått att de fick kontakt medan Runar satt i fängelse. Det kan inte stämma eftersom fångar inte får ha kontakt på nätet. Inte ens på öppen anstalt. Sedan måste man ju ställa sig frågan hur en snart 60 år gammal sliten fängelsekund kan attrahera en 25-årig kalaspingla med skyddad identitet pga tidigare misshandel. Å andra sidan är Runar erkänt dum i huvudet så han tänkte nog med kuken där? Nästa fråga är ju då hur långt tid man skulle vara beredd att härda ut med en kvinna man aldrig får träffa i verkligheten. Tanten kan ju inte ens svara på videosamtal. Runar har nu älskat denna kvinna i över två år.

Vad har kvinnan i norrland för baktanke med Runar? Han har ju inget att erbjuda henne. Även om hon skulle vara kär i honom, in the first place, kommer hon ju aldrig att få träffa honom heller.

Runar är en psykopat och som sådan kan han aldrig ha fel. Det ligger i sakens natur. Naturligtvis har han aldrig fått pengar av en tant i Västerås, oavsett vad polis och bevis menar. Det är en påhittad kille i Malmö som är skyldig honom pengar. Såklart. Och eftersom Runar är så smart skulle han aldrig falla för en catfish. Men det har han gjort. Eller? Har han trillat dit på riktigt kommer han hävda att Lena är hans livs kärlek oavsett hur många bevis det finns på det motsatta.

Det finns en annan rimlig förklaring också. Det skulle kunna vara så att han förmått en galen norrländska att skapa kontot och att de två tillsammans har skapat Lena. Kanske att Runar fick ett beundrarbrev i fängelset och hade för mycket fritid?

Minns ni när Runar blev så glad när han såg pengarna på kontot? Ja, det är klart som fan att ni gör. Men minns ni vad han gjorde med pengarna? Jo, först var han i Mall of Scandinavia med sina söner. För de behövde nya kläder. Han gjorde en stor sak av det. Sedan gick han till pantbanken och köpte ett damarmband som han skulle ge till en "vän". Då fanns inte pojkarna med i bilden längre. De var med andra ord aldrig där från början. Men sen då?

Det här var vid tidpunkten för Runars födelsedag dessutom. Runar passade på att gå på systemet och köpa en bättre flaska vin. Han tog en taxi till någon förort för att köpa en ask exklusiv handdjorda chokladpraliner. Sedan tog han en taxi till Hötorget i Stockholm, tog in på ett rum på hotell Heymarket, samt bytte om och gick ner till restaurang Haymarket där han bjöd någon på en trerätters måltid. Därefter var väl tanken att ta med "väninnan" till hotellrummet. Supa ner henne med lite vin och få omkull henne med lite chokladpraliner. Möjligen fick hon också ett guldarmband? Sedan var pengarna i stort sett slut. Personen ifråga har aldrig avslöjats. Runar har aldrig nämnt någon annan kvinna heller, förrän han mötte Lena. Men det kan naturligtvis ha varit någon helt annan också.

Det finns i alla fall en logik i att Runar får synas med en ung vacker kvinna som utpekad flickvän, även om hon inte finns på riktigt. Det är något Runar tjänar på. Att hon aldrig kan följa med i vimlet och synas med honom är kanske ett pris värt att betala eftersom möjligheten att träffa en riktig och snygg och levande kvinna ökar markant om man tror att han är ihop med Lena. Det är en kvalitetsstämpel på Runar. Tanten i Norrland är kanske duktig på IT och annat som inte Runar är så bra på. Hon är kanske kär i honom och får nu bekräftelse genom att de samarbetar. De kanske har träffats i verkligheten och Runar utnyttjar hennes känskor för honom?

Alternativet är ju då att Runar är grundluard emotionellt. Det skulle han aldrig gå med på. Men då krävs nästan att tanten i Norrland också är en psykopat. För hon har ju ingenting att tjäna på detta, mer än att hon kan manipulera Runar. Men det kanske räcker för en psykpat tänker jag?
Citera
2026-05-26, 16:15
Medlem
I morgon är det äntligen dags för Rånar den oärlige att stå framme vid skranket igen Jag ska be och böna att de dömer honom ordentligt denna gång! Penningtvätt är allvarliga saker
Citera
2026-05-26, 17:08
Medlem
Alltså, jag måste väl också lyssna på den långa poddversionen. Det verkar som om att alla som gör det blir övertygade om att det är tanten i Norrland som är upphovskvinna till Lena. Men kan det inte vara en kombination av olika faktorer? Som Magictrix påpekar ovan, Runar kan ju vara i maskopi med kvinnan, oklart varför. Jag kan fortfarande tänka mig att det har med hans rättegångar att göra. Han vill kratta för att kunna hävda att han är ett offer.

Om det är så att Runar är ett genuint offer handlar det sannolikt om att någon njutit av att manipulera honom. Sämre person än Runar att sol och våra på pengar eller bedra ekonomisk finns väll inte i västvärlden Är fallet det att han är ett stackars offer måste väl samhället gripa in med vård och hjälp? Själv tror jag faktiskt inte att han är funktionsvarierad i skallen, men osvuret är bäst.

Vi vet i och för sig att Lena bara finns i fantasin. Men generellt tror jag inte att Runars förmåga att landa damer, som mänskligt att döma borde vara utom räckhåll, helt har överget honom. Han har ju lyckats tidigare. Kända personer attraherar inte sällan kvinnor. Därtill kommer "tycka synd om, ta hand om och ändra"-syndromet.
Citera
2026-05-26, 18:05
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torulv
Alltså, jag måste väl också lyssna på den långa poddversionen. Det verkar som om att alla som gör det blir övertygade om att det är tanten i Norrland som är upphovskvinna till Lena. Men kan det inte vara en kombination av olika faktorer? Som Magictrix påpekar ovan, Runar kan ju vara i maskopi med kvinnan, oklart varför. Jag kan fortfarande tänka mig att det har med hans rättegångar att göra. Han vill kratta för att kunna hävda att han är ett offer.

Om det är så att Runar är ett genuint offer handlar det sannolikt om att någon njutit av att manipulera honom. Sämre person än Runar att sol och våra på pengar eller bedra ekonomisk finns väll inte i västvärlden Är fallet det att han är ett stackars offer måste väl samhället gripa in med vård och hjälp? Själv tror jag faktiskt inte att han är funktionsvarierad i skallen, men osvuret är bäst.

Vi vet i och för sig att Lena bara finns i fantasin. Men generellt tror jag inte att Runars förmåga att landa damer, som mänskligt att döma borde vara utom räckhåll, helt har överget honom. Han har ju lyckats tidigare. Kända personer attraherar inte sällan kvinnor. Därtill kommer "tycka synd om, ta hand om och ändra"-syndromet.
Jag blir ju personligen utsatt dagligen av olika kvinns som vill kontakt, online. Och det är på vanliga sociala medier som Facebook och Instagram och liknande. I regel är det tjejer som vill visa sig nakna mot betalning. Men en del låtsas vara seriösa och skriver om en del privata saker. Efter tre fyra meddelanden brukar de liksom i förbifarten nämna att de också är roade av finanser och att det har gått bra för dem. Och sedan kommer frågan om man känner till vad Bitcoins är. Men däremellan ger de sken av att de vill skapa en relation och så vidare. Sedan har vi tjejer som vill träffa någon att gifta sig med så de kan få uppehållstillstånd. Men någon som bara är ute efter min uppmärksamhet har jag inte stött på ännu. Så jag gissar att om man vill catfisha någon så tar man någon man vet vem det är, så man kan märka hur den personen reagerar på ett bättre sätt.

Samtidigt har ju Runar varit inne i den här tråden under sitt eget namn och har säkert några alias till han använder ibland. Kan man misstänka när man läser vissa inlägg här. Visst kan man säga att även vi på olika sätt stalkar Runar, men inte på det sätt som är vanligt. Vi följer hans framfart med stort intresse, men av olika skäl. Mestadels för att han är så rolig i sin tafatthet och okunnighet. Men även på grund av hans genuina dubbelmoral. Det är nästan tragikomiskt hur han å ena sidan predikar kärlek och tålamod och å andra sidan hatar och kastar ur sig rent av sataniska besvärjelser över sina fiender. En modern Don Quichote är vad han är. Fäktas med ett leksakssvärd mot väderkvarnar. Bäst är när hans mytomani tar över och han tror på sig själv. Krocken mellan att han ser sig själv som respektabel affärsman, politiker och filosof, medan vi ser en clown i kejsarens nya kläder. Och att han inte förstår skillnaden.

Det är därför inte helt otroligt att Runar har blivit catfishad av en tant från Norrland. Men jag har genuint svårt att se vad hon skulle ha för glädje av det? För inte så länge sedan var det omvända roller här i Stockholm. En kommunalanställd ekonomikvinna arbetade för Solna stad. Hon var runt 60 och blev offer för en kille som påstod sig vara Mick Jagger. Detta är på riktigt! Mick hade hamnat i temporära ekonomiska bekymmer och behövde några hundra tusen här och där för att täcka upp en del oförutsedda utgifter. Efter ett par år hade kvinna förskingrat miljonbelopp av kommunen och fick sparken. Hon var övertygad om att det var Mick Jagger ända till slutet. Det hade jag inte bara trott, utan till och med förväntat mig att Runar skulle vara kapabel till. Ja, sett hur hans ögon skulle jag tro att han ser sig som en jämlike med Jagger, Sting och de andra. Så han behöver inte ens låtsas. Och då hade jag tänkt att det var Runar som catfishade tanten. Men så var det alltså inte.

Nej, jag får inte ihop det. Får man lite spännande förslag från attraktiva damer kanske man nappar på en tre fyra mess, men redan där märker man väl vartåt det barkar. Jag kan inte se hur Runar skulle stå ut i två år utan att träffa sin älskade. Då är man så dum att man borde spärras in. Så jag har en ny fundering, att Runar och tanten samarbetar. I podden nämndes det ju att den här damen hade kontakt med flera andra kändisar också. Så jag börjar undra om det inte är så att AI-Lena lockar en del män med lite mer intima detaljer och kanske leder in dem till syndiga konversationer. Jag noterade att även jag hade en del gemensamma vänner med Lena. Vänner som jag vet är gifta. Och som gillat en del av hennes bilder med hjärtan. I synnerhet de när hon var halvnaken eller satt i en pool. Då kom det hjärtan av många män. Så ett troligt scenarie är att Runar förser tanten med sina bekanta (och det är rätt många) och de som nappar kan de sedan försöka pressa pengar från, mot att de håller tyst. Runar använder tanten så det inte går att spåra till honom och hon använder hans kontaktnär. Runar vet väl dessutom vilka av hans vänner som har gott om pengar. Han kan till och med säkert intala sig själv att han gör en kristlig handling som straffar otrohet innan det går för långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in