Citat:
Ursprungligen postat av
moderatkenneth
Misstänker att du inte har lyssnat på det långa avsnittet om du inte märkt att det aldrig legat i poddens gratisflöde utan enbart hos Under produktion som mandelgubb här ovan påpekade.... I det korta avsnittet finns ingen ny information, bara återupprepning av saker som stått i media. Vill man ha något nytt får man tyvärr punga ut men de har en gratiskod som de pumpar friskt för er ekonomiskt utmanade.
Lyssnar man på det långa blir det glasklart att det är en 60-åring som catfishar Runar. Sen hur medveten han är om diverse lögner från hennes håll är osäkert...
Man behöver ju inte vara fattig för att man inte vill ansluta sig till betaltjänst. Själv brukar jag säga att jag är moderat, ända tills jag träffar en.
Jag har lyssnat nu. Det är ju mycket riktigt som flera har sagt, att det är en 60-årig tant från Norrland som ligger bakom Lena. Den såg man inte komma. Med det sagt, finns där några detaljer jag inte riktigt får ihop det. Men å andra sidan är ju allt detta baserat på lögner så det är ju omöjligt att få alla svar man vill ha. Runar vägrar kommentera det hela och Lenas konto är nu borta. Dock ska Runar ha bekräftat sin kärlek till henne så sent som för någon vecka sedan.
Den här kvinnan som stalkat Runar - eller snarare Lena - i ett par års tid måste ha oerhört mycket fritid. Ett gediget detektivarbete må jag säga. Men en detalj är när hon påstår att kvinna bakom Lena ska ha påstått att de fick kontakt medan Runar satt i fängelse. Det kan inte stämma eftersom fångar inte får ha kontakt på nätet. Inte ens på öppen anstalt. Sedan måste man ju ställa sig frågan hur en snart 60 år gammal sliten fängelsekund kan attrahera en 25-årig kalaspingla med skyddad identitet pga tidigare misshandel. Å andra sidan är Runar erkänt dum i huvudet så han tänkte nog med kuken där? Nästa fråga är ju då hur långt tid man skulle vara beredd att härda ut med en kvinna man aldrig får träffa i verkligheten. Tanten kan ju inte ens svara på videosamtal. Runar har nu älskat denna kvinna i över två år.
Vad har kvinnan i norrland för baktanke med Runar? Han har ju inget att erbjuda henne. Även om hon skulle vara kär i honom, in the first place, kommer hon ju aldrig att få träffa honom heller.
Runar är en psykopat och som sådan kan han aldrig ha fel. Det ligger i sakens natur. Naturligtvis har han aldrig fått pengar av en tant i Västerås, oavsett vad polis och bevis menar. Det är en påhittad kille i Malmö som är skyldig honom pengar. Såklart. Och eftersom Runar är så smart skulle han aldrig falla för en catfish. Men det har han gjort. Eller? Har han trillat dit på riktigt kommer han hävda att Lena är hans livs kärlek oavsett hur många bevis det finns på det motsatta.
Det finns en annan rimlig förklaring också. Det skulle kunna vara så att han förmått en galen norrländska att skapa kontot och att de två tillsammans har skapat Lena. Kanske att Runar fick ett beundrarbrev i fängelset och hade för mycket fritid?
Minns ni när Runar blev så glad när han såg pengarna på kontot? Ja, det är klart som fan att ni gör. Men minns ni vad han gjorde med pengarna? Jo, först var han i Mall of Scandinavia med sina söner. För de behövde nya kläder. Han gjorde en stor sak av det. Sedan gick han till pantbanken och köpte ett damarmband som han skulle ge till en "vän". Då fanns inte pojkarna med i bilden längre. De var med andra ord aldrig där från början. Men sen då?
Det här var vid tidpunkten för Runars födelsedag dessutom. Runar passade på att gå på systemet och köpa en bättre flaska vin. Han tog en taxi till någon förort för att köpa en ask exklusiv handdjorda chokladpraliner. Sedan tog han en taxi till Hötorget i Stockholm, tog in på ett rum på hotell Heymarket, samt bytte om och gick ner till restaurang Haymarket där han bjöd någon på en trerätters måltid. Därefter var väl tanken att ta med "väninnan" till hotellrummet. Supa ner henne med lite vin och få omkull henne med lite chokladpraliner. Möjligen fick hon också ett guldarmband? Sedan var pengarna i stort sett slut. Personen ifråga har aldrig avslöjats. Runar har aldrig nämnt någon annan kvinna heller, förrän han mötte Lena. Men det kan naturligtvis ha varit någon helt annan också.
Det finns i alla fall en logik i att Runar får synas med en ung vacker kvinna som utpekad flickvän, även om hon inte finns på riktigt. Det är något Runar tjänar på. Att hon aldrig kan följa med i vimlet och synas med honom är kanske ett pris värt att betala eftersom möjligheten att träffa en riktig och snygg och levande kvinna ökar markant om man tror att han är ihop med Lena. Det är en kvalitetsstämpel på Runar. Tanten i Norrland är kanske duktig på IT och annat som inte Runar är så bra på. Hon är kanske kär i honom och får nu bekräftelse genom att de samarbetar. De kanske har träffats i verkligheten och Runar utnyttjar hennes känskor för honom?
Alternativet är ju då att Runar är grundluard emotionellt. Det skulle han aldrig gå med på. Men då krävs nästan att tanten i Norrland också är en psykopat. För hon har ju ingenting att tjäna på detta, mer än att hon kan manipulera Runar. Men det kanske räcker för en psykpat tänker jag?