2025-06-03, 09:50
Medlem
Amors avatar
Skulle vara intressant att ta reda på exakt vad det var som gjorde att Runar lämnade Livets ord. Jag antar att det har att göra med att han inte fick tillräckligt mycket tillgång till plattformen. Förmodligen fick han ändå mycket chanser där, så skulle vara intressant att höra på vilket sätt han misslyckades med allt.

Väntar på Robert Ekhs självbiografi, han borde sitta på mycket svar.
Citera
2025-06-03, 10:44
Medlem
Oelbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machines
Vart i länken sägs det att dom är släkt ? Förutom efternamnet.

Förutom namnet är det bara en mening som antyder släktskapet är i artikeln: "Søgaard grew up in Norway and moved to Sweden at age 12".

Men kikar man på Francks frus vänlista på Facebook blir anknytningen uppenbar: https://www.facebook.com/kelly.sogaard/friends

I den kretsen ingår t ex Amadeus blivande fru och Runars exfru.
Senast redigerad av Oelback 2025-06-03 kl. 11:30.
Citera
2025-06-03, 14:56
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Skulle vara intressant att ta reda på exakt vad det var som gjorde att Runar lämnade Livets ord. Jag antar att det har att göra med att han inte fick tillräckligt mycket tillgång till plattformen. Förmodligen fick han ändå mycket chanser där, så skulle vara intressant att höra på vilket sätt han misslyckades med allt.

Väntar på Robert Ekhs självbiografi, han borde sitta på mycket svar.
Någonstans har jag läst att det var Carolas önskan. Hon var redan då ute efter ett sätt att bli av med parasiten. Så när Karisma dök upp såg hon chansen att vittvätta en skilsmässa genom att byta kyrka. Karisma var mer förlåtande än Livets ord när det kom till skilsmässor.

Karisma blev eld och lågor att få över Carola. De blev så till sig att de till och med lät Runkar få bli typ söndagsskolelärare. Med Lekardal som mentor fick sen Runkar lära sig hur man snor från kollekten utan att det märks och hur man tar pengar från andra insamlade medel för att omvandla dem till förstaklassbiljetter på flyget till USA. Han blev så exalterad att han knappt märkte att Carola dansade ut till vänster. Inte förrän hon stod i melodifestivalen med en t-shirt märkt "ledig" förstod han vad som hänt. Runkar är heller inte så helig som låtsas. Han var otrogen mot Carol redan från första veckorna. Är väl i och för sig inte omöljigt att bägge två var det?

När Karisma gick i konkurs (man satte Runkar som målvakt...) lyckades samtliga inblandade starta nya verksamheter. Alla utom Runkar som inte hade vare sig kunskap eller utbildning. Han låtsades att han var mentor och coach och det gör han fortfarande. Allt han tar i blir till skit. Det är faktiskt anmärkningsvärt med tanke på hur många chanser han ändå fått i livet. Men det är väl svårt att vara en mytoman i den kontext han vill låtsas att han är verksam i.
Citera
2025-06-03, 15:46
Medlem
Magictrixs avatar
Tog en titt på hans Facebook.
Om nu sanningen ska sätta oss fria, som Runkar brukar säga:

Krönikör på Skribent runarsogaard.substack.com
Krönikör på Substack betyder att man betalar en slant varje månad för att kunna blogga. Det var länge sedan Runkar uppmanade folk att prenumerera. Vilket betyder att han inte kunde leva på det. Hans "uppsatser" publiceras numera direkt på Facebook. Vilket är ett tidsfördriv och inte ett yrke.

Författare på Free Speech Production
Det får han gärna kalla sig. Han har dock gett ut en bok, men på ett annat förlag. Jag har brutit mot nio budord eller vad den hette fick följande recension i Norge ”Deprimerande osympatisk”. Den boken gavs inte ut av ett förlag utan han betalade själv för att då den utgiven. Än så länge har ingen bok släppts av Free Speech. Då blir det svårt att hävda att man är författare där.

Founder på Next Level Academy Oslo
Han har startat ett aktiebolag i Oslo. Det är en sanning med modifikation. Det var hans pappa som startade företaget eftersom han själv hade näringsförbud. Runkar lyckades dock köra även detta bolag i konkurs. Vilket är anledningen till att han fick sitta i fängelse. Trots att han försökte få in farsan istället för sig själv...

Tidigare Styrelseledamot vid dr.records/ dr.alban AB
Den gode doktorn satte väl upp Runkar som suppleant för att få in någon i styrelsen han kände? Dr Albans skivbolag är ju inte direkt Volvo om man säger så.

Har jobbat på Massimo Dutti
Under några månader i mitten på 90-talet jobbade Runkar faktiskt i en klädbutik i Stureplan. Knappast något man tar upp i sitt CV 30 år senare...

Har studerat vid CFNI
Christ for the nations betyder det. En hyperkonservativ bibelskola i Texas. Han och Carola gick tydligen där i fyra månader innan de hoppade av.

Har gått på ÖVS
ÖVS står för "Öppenhets, Varandras, Samarbete" och är en gemenskap inom Livets Ord. Den är till för alla som vill komma närmare Gud och varandra. En "gemenskap" som är en hjärntvättande "skola". Vet inte ens om man tar examen från den.

Bor i Stockholm

Från Kongsvingers kommun

Singel
Det är lite kul att både AI-Lena och Runkar står som singlar numera. Dumpad av en AI-tjej är rätt imponerande. Men ganska typiskt för en som utexaminerats från Livets hårda skola.
Citera
2025-06-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machines
Vart i länken sägs det att dom är släkt ? Förutom efternamnet.

Ingenstanns så vitt jag kan se, men nu handlar ju inte artikeln om Frank Aksels familjeförhållanden utom om hans jobb och Israel och Pallestina.
Jag känner dock igen honom från en bild som deras mamma Margunn lagt upp på Instagram för några år sedan. Bilden visar hennes fyra barn, Fulnar och hans tre syskon. Ingen tvekan om att det är han. Frank har samma skägg o.s.v.
Citera
2025-06-03, 15:52
Avslutad
Var står det att Ai-Lena är singel? Det kan inte jag se
Citera
2025-06-03, 15:55
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coco.noco
Var står det att Ai-Lena är singel? Det kan inte jag se
Ok, men det står: "Det finns ingen relationsinformation att visa". För ett tag sedan stod hon som involverad i ett förhållande. Även Runkar. Så han har ju medvetet ändrat i bägge profilerna sedan han blev avslöjad.
Citera
2025-06-03, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Ok, men det står: "Det finns ingen relationsinformation att visa". För ett tag sedan stod hon som involverad i ett förhållande. Även Runkar. Så han har ju medvetet ändrat i bägge profilerna sedan han blev avslöjad.
Ok😅 Helt galet!
Citera
2025-06-03, 16:14
Medlem
Jag tänkte på det där med Runars ev otrohet. Utan att direkt säga hur är det så att jag har ganska många nära släktingar (Pingstkyrkan) som har haft kontakt med Runar. Inte på ett direkt vänskapligt plan, mer som bekanta som rör sig i samma kretsar. Det var länge sedan och jag vet inte hur det fungerar i frikyrkorna, kanske sker en del utbyte, folk skiftar kyrka osv ... Eller har Runar haft en sejour som pingstvän också kanske?

Nåväl. Jag pratade med en av släktingarna nyligen och han berättade att Runar för 20-30 år sedan inte stack ut speciellt mycket i den frikyrkliga miljön. Det fanns många med hans "stil". Han fungerade också i affärsrelationer, åtminstone enligt min släkting som nämnde ett exempel på detta. Det säger väl inte så mycket med ett exempel, men kontentan var att det inte direkt ringde varningsklockor kring Runar vid den tidpunkten.

Och så var det det här med otrohet. Släktingen (som inte längre gör sig några illusioner om Runar, han tycker att R är lika knäpp numera som alla andra gör) menade att Runar inte var känd för att hoppa över skaklarna under tiden med Carola, snarare var det tvärtom. Släktingen menade att det mycket väl kunde ha hänt vid enstaka tillfällen, som för de flesta av oss. Men att just detta var en grej som Runar var ganska principfast med, att otrohet inte är ok.

Jag ska fråga på om lite fler detaljer vid tillfälle.

Citat:
Någonstans har jag läst att det var Carolas önskan. Hon var redan då ute efter ett sätt att bli av med parasiten. Så när Karisma dök upp såg hon chansen att vittvätta en skilsmässa genom att byta kyrka. Karisma var mer förlåtande än Livets ord när det kom till skilsmässor.

Karisma blev eld och lågor att få över Carola. De blev så till sig att de till och med lät Runkar få bli typ söndagsskolelärare. Med Lekardal som mentor fick sen Runkar lära sig hur man snor från kollekten utan att det märks och hur man tar pengar från andra insamlade medel för att omvandla dem till förstaklassbiljetter på flyget till USA. Han blev så exalterad att han knappt märkte att Carola dansade ut till vänster. Inte förrän hon stod i melodifestivalen med en t-shirt märkt "ledig" förstod han vad som hänt. Runkar är heller inte så helig som låtsas. Han var otrogen mot Carol redan från första veckorna. Är väl i och för sig inte omöljigt att bägge två var det?

När Karisma gick i konkurs (man satte Runkar som målvakt...) lyckades samtliga inblandade starta nya verksamheter. Alla utom Runkar som inte hade vare sig kunskap eller utbildning. Han låtsades att han var mentor och coach och det gör han fortfarande. Allt han tar i blir till skit. Det är faktiskt anmärkningsvärt med tanke på hur många chanser han ändå fått i livet. Men det är väl svårt att vara en mytoman i den kontext han vill låtsas att han är verksam i.
Senast redigerad av Torulv 2025-06-03 kl. 16:17. Anledning: felskrivning
Citera
2025-06-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torulv
Jag tänkte på det där med Runars ev otrohet. Utan att direkt säga hur är det så att jag har ganska många nära släktingar (Pingstkyrkan) som har haft kontakt med Runar. Inte på ett direkt vänskapligt plan, mer som bekanta som rör sig i samma kretsar. Det var länge sedan och jag vet inte hur det fungerar i frikyrkorna, kanske sker en del utbyte, folk skiftar kyrka osv ... Eller har Runar haft en sejour som pingstvän också kanske?

Nåväl. Jag pratade med en av släktingarna nyligen och han berättade att Runar för 20-30 år sedan inte stack ut speciellt mycket i den frikyrkliga miljön. Det fanns många med hans "stil". Han fungerade också i affärsrelationer, åtminstone enligt min släkting som nämnde ett exempel på detta. Det säger väl inte så mycket med ett exempel, men kontentan var att det inte direkt ringde varningsklockor kring Runar vid den tidpunkten.

Och så var det det här med otrohet. Släktingen (som inte längre gör sig några illusioner om Runar, han tycker att R är lika knäpp numera som alla andra gör) menade att Runar inte var känd för att hoppa över skaklarna under tiden med Carola, snarare var det tvärtom. Släktingen menade att det mycket väl kunde ha hänt vid enstaka tillfällen, som för de flesta av oss. Men att just detta var en grej som Runar var ganska principfast med, att otrohet inte är ok.

Jag ska fråga på om lite fler detaljer vid tillfälle.
När du citerar någon lägg det då överst i ditt inlägg. Då går det enklare att förstå vad du svarar på.
Citera
2025-06-03, 18:53
Medlem
Oelbacks avatar
Citat:

Singel
Det är lite kul att både AI-Lena och Runkar står som singlar numera. Dumpad av en AI-tjej är rätt imponerande. Men ganska typiskt för en som utexaminerats från Livets hårda skola.

Lite tudelat det där på Facebook. "Runar Sögaard" är i ett förhållande. "Runar Sögaard Privat" är singel. Den sistnämnde titulerar sig numera som digital kreatör. Undrar för övrigt vilken digital bortförklaring som kommer att förklara AI-Lenas frånvaro på bröllopet i veckan.
Citera
2025-06-03, 19:04
Medlem
Jag har oxå lite kontakt i en av dom större pingstförsamlingarna i Sverige, Carola uppträdde några ggr sjunga kunde hon o det var fullt i bänkarna. Men totalt hjärndöd liksom hennes man, vår käre Runar.
Som mest fick predika för att han var gift med just Carola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in