Jag tänkte på det där med Runars ev otrohet. Utan att direkt säga hur är det så att jag har ganska många nära släktingar (Pingstkyrkan) som har haft kontakt med Runar. Inte på ett direkt vänskapligt plan, mer som bekanta som rör sig i samma kretsar. Det var länge sedan och jag vet inte hur det fungerar i frikyrkorna, kanske sker en del utbyte, folk skiftar kyrka osv ... Eller har Runar haft en sejour som pingstvän också kanske?
Nåväl. Jag pratade med en av släktingarna nyligen och han berättade att Runar för 20-30 år sedan inte stack ut speciellt mycket i den frikyrkliga miljön. Det fanns många med hans "stil". Han fungerade också i affärsrelationer, åtminstone enligt min släkting som nämnde ett exempel på detta. Det säger väl inte så mycket med ett exempel, men kontentan var att det inte direkt ringde varningsklockor kring Runar vid den tidpunkten.
Och så var det det här med otrohet. Släktingen (som inte längre gör sig några illusioner om Runar, han tycker att R är lika knäpp numera som alla andra gör) menade att Runar inte var känd för att hoppa över skaklarna under tiden med Carola, snarare var det tvärtom. Släktingen menade att det mycket väl kunde ha hänt vid enstaka tillfällen, som för de flesta av oss. Men att just detta var en grej som Runar var ganska principfast med, att otrohet inte är ok.
Jag ska fråga på om lite fler detaljer vid tillfälle.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magictrix
Någonstans har jag läst att det var Carolas önskan. Hon var redan då ute efter ett sätt att bli av med parasiten. Så när Karisma dök upp såg hon chansen att vittvätta en skilsmässa genom att byta kyrka. Karisma var mer förlåtande än Livets ord när det kom till skilsmässor.
Karisma blev eld och lågor att få över Carola. De blev så till sig att de till och med lät Runkar få bli typ söndagsskolelärare. Med Lekardal som mentor fick sen Runkar lära sig hur man snor från kollekten utan att det märks och hur man tar pengar från andra insamlade medel för att omvandla dem till förstaklassbiljetter på flyget till USA. Han blev så exalterad att han knappt märkte att Carola dansade ut till vänster. Inte förrän hon stod i melodifestivalen med en t-shirt märkt "ledig" förstod han vad som hänt. Runkar är heller inte så helig som låtsas. Han var otrogen mot Carol redan från första veckorna. Är väl i och för sig inte omöljigt att bägge två var det?
När Karisma gick i konkurs (man satte Runkar som målvakt...) lyckades samtliga inblandade starta nya verksamheter. Alla utom Runkar som inte hade vare sig kunskap eller utbildning. Han låtsades att han var mentor och coach och det gör han fortfarande. Allt han tar i blir till skit. Det är faktiskt anmärkningsvärt med tanke på hur många chanser han ändå fått i livet. Men det är väl svårt att vara en mytoman i den kontext han vill låtsas att han är verksam i.