2024-08-03, 15:32
Medlem
osnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Det här är helt underbart! Filosofen, teologen och psykopaten Rune har legat i en båt i en vecka och tänkt. Det blir ju aldrig mer snedtänkt än när en person som kliniskt saknar empati ska förklara just det…

”Skillnaden på sympati och empati är handling. Sympatin suckar och fortsätter som vanligt, medan empatin däremot, förändrar och agerar.

Runar D Sörgaard”

Förutom den undermåliga svenskan och det märkliga i att göra ett adjektiv till ett subjekt, ja det blev fel helt enkelt. Han menar att sympati är negativt medan empati är grejen. Med empati kan man förändra saker men empati kan inte agera. Utöver det så har alla friska människor mer eller mindre empati inneboende. Empati är förmågan att förstå andras känslor utan att nödvändigtvis agera. En psykopat saknar empati helt, det är därför han inte förstår skillnaden.
Måste erkänna. Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan sympati och empati.
Jag känner vad jag trodde var empati för Runes barn. Och C & J. Vill bara väl för dom!
Runes öde? För honom önskar jag kanske inte det värsta, men jag vill helst att han bara ska försvinna!
Jag kanske också är psycho?
Citera
2024-08-03, 15:34
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osnuten
Måste erkänna. Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan sympati och empati.
Jag känner vad jag trodde var empati för Runes barn. Och C & J. Vill bara väl för dom!
Runes öde? För honom önskar jag kanske inte det värsta, men jag vill helst att han bara ska försvinna!
Jag kanske också är psycho?
Sympati är när man känner medlidande med en annan person. Man tar över den andres känslor. Ej att förväxla med empati, som innebär att man kan ha en medkänsla för personer, och förstå och sätta sig in i deras situation, utan att själv anamma känslorna.
Citera
2024-08-03, 15:39
Medlem
osnutens avatar
Citat:
Sympati är när man känner medlidande med en annan person. Man tar över den andres känslor. Ej att förväxla med empati, som innebär att man kan ha en medkänsla för personer, och förstå och sätta sig in i deras situation, utan att själv anamma känslorna.
Tack! Jag har alltid trott det var tvärtom
Senast redigerad av osnuten 2024-08-03 kl. 15:41.
Citera
2024-08-03, 16:00
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osnuten
Tack! Jag har alltid trott det var tvärtom
Apropå empati. Amadeus är inte ens med i startelvan för Norrköping idag. Undrar när Rune ska ta över som ledare där? De har ju inte förlorat sedan Amadeus blev petad… måste svida för den empatiske norrmannen.
Citera
2024-08-03, 22:44
Bannlyst
Citat:
För några månader sedan fanns det otvetydiga bevis att ryssarna låg bakom Nordtream. För ett år sedan var det amerikanarna. Om några månader är det Bader Meinhof från Tyskland. Frågan är… vad vill/menar/anser Runar? Svar: Han vill bara skina i glansen som särskilt sakkunnig och allmän motvalls.

Jag är alltid motvalls. Det ska man vara idag. Svenskarna har förvandlats till auktoritets-troende hjon, eller så har de väl alltid varit sådana. Det är inga människor att följa och Runar Soorgaard är en förebild.
Citera
2024-08-03, 23:04
Medlem
beckos avatar
Runar har en poäng, men det finns en viktig distinktion att förstå mellan sympati och empati som är mer nyanserad. Sympati innebär att känna medlidande eller medkänsla för någon annans situation. Det handlar om att känna någon annans sorg eller glädje och att vilja trösta dem, utan att nödvändigtvis själv uppleva dessa känslor.

Empati, å andra sidan, innebär att förstå och sätta sig in i en annan persons känslor och perspektiv utan att nödvändigtvis själv känna dessa känslor. Empati handlar om att aktivt dela och förstå den andres emotionella upplevelse, medan sympati handlar mer om att ha medkänsla utan att fördjupa sig lika mycket i den andres känslor.

Det är därför korrekt att säga att empati kan leda till handling eftersom en djupare förståelse ofta motiverar en att agera. Sympati kan också leda till handling, men det är mer ytligt och baserat på känslor av medlidande.

Sammanfattningsvis har Magictrix nästan helt fel, och endast rätt i att empati innebär en djupare förståelse och inte alltid leder till handling. Runar är inte lika fel i sin tolkning. Empati är dock inte enbart om handling utan mer om en djupare känslomässig förståelse.

Referenser:
Merriam-Webster
https://www.merriam-webster.com/word...thy-difference
Verywell Mind
https://www.verywellmind.com/sympath...mpathy-4160923
Grammarly
https://www.grammarly.com/blog/empathy-vs-sympathy/
Senast redigerad av becko 2024-08-03 kl. 23:06.
Citera
2024-08-04, 15:06
Medlem
Nu har fulnar lagt upp en ny bild på sin fantasi-flickvän och med texten.
”Vissa saker är ljuvligare än den svenska sommaren”.
https://imgur.com/CCKFByw
Citera
2024-08-04, 15:21
Medlem
Lite jobbigt bara att originalbilden finns på en annan tjejs Instagram från 2023. AI har bytt ansikte till ”fejk-flickvännens” och råkade även klippa av delar av lillfingret. Tror R på det här?
Senast redigerad av Prickisen 2024-08-04 kl. 15:34.
Citera
2024-08-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prickisen
Lite jobbigt bara att originalbilden finns på en annan tjejs Instagram från 2023. AI har bytt ansikte till ”fejk-flickvännens” och råkade även klippa av delar av lillfingret. Tror R på det här?
Ser ut som hon har fem fingrar och en tumme. D.v.s. ett typiskt AI fel.
https://imgur.com/GLQI2JT
Senast redigerad av Berraperra1975 2024-08-04 kl. 15:50.
Citera
2024-08-04, 16:24
Medlem
Bildsök på nedre delen av bilden (utan ansikte), för att se originalbilden med en annan tjejs ansikte.
Citera
2024-08-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prickisen
Bildsök på nedre delen av bilden (utan ansikte), för att se originalbilden med en annan tjejs ansikte.
Det stämmer hittade den nu. Han har spegelvänt bilden för att försvåra att man hittar den.
Citera
2024-08-04, 16:35
Medlem
Vi lägger upp en länk så alla kan se.
https://www.instagram.com/jannaaaeee...da&img_index=3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in