2016-02-03, 08:22
Medlem
Jag hade under 2014 förmånsbil, fick betala förmånsvärde för bilen men hade alla resor betalda.
Gjorde inga avdrag alls i deklarationen.

Under 2015 fick jag en ny tjänst där jag ej har rätt till förmånsbil, men förhandlade mig till att jag fick behålla bilen avtalet ut. Jag betalar förmånsvärdet + bränslet själv. Jag pendlar cirka 11 mil dagligen.

Får jag dra av något i deklarationen, och isåfall hur mycket? Är det 18,5kr/mil.
Eller har jag rätt att dra något av förmånsvärdet jag betalar, har ju bilen enbart för att kunna ta mig till jobbet.
Citera
2016-02-03, 08:29
Medlem
Vid förmånsbil gäller 6 eller 9 kronor per mil beroende på bränsle. För egen bil 18:50.
Citera
2016-02-03, 08:33
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plipp
Får jag dra av något i deklarationen, och isåfall hur mycket? Är det 18,5kr/mil.
Eller har jag rätt att dra något av förmånsvärdet jag betalar, har ju bilen enbart för att kunna ta mig till jobbet.
Tankevurpa, eller hur. Förmånsvärdet kan ju inte minska så länge du har förmånen.
Citera
2016-02-03, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vid förmånsbil gäller 6 eller 9 kronor per mil beroende på bränsle. För egen bil 18:50.

6,5 kr är vad jag fått i ersättning när jag hade milersättning. Nu när jag egentligen inte har rätt till förmånsbilen så får jag ingen ersättning alls.

Alltså betalar jag förmånsvärde för en bil + allt bränsle. Bör jag alltså inte då kunna dra av fullt 18,5?

Det är ju i praktiken som att jag privat leasar en bil.
Citera
2016-02-03, 11:53
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plipp
6,5 kr är vad jag fått i ersättning när jag hade milersättning. Nu när jag egentligen inte har rätt till förmånsbilen så får jag ingen ersättning alls.

Alltså betalar jag förmånsvärde för en bil + allt bränsle. Bör jag alltså inte då kunna dra av fullt 18,5?

Det är ju i praktiken som att jag privat leasar en bil.

Du får dra av 6,5 kr / mil på resekostnaden som överstiger 10.000 kr om året. De där 6,5 inkluderar väg- bro och trängselavgifter. Du måste också spara 2 timmar per dag i restid i jämförelse med kollektivtrafik.

Din förmånsskatt är avsevärt lägre än en privatleasingkostnad.
Senast redigerad av OldFashioned 2016-02-03 kl. 11:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in