Citat:
Ursprungligen postat av
imgood
Jag vet att man ska låta bilen vara i frilkoppling och snurra i den riktigning bilen går och vänta tills sladden förvinner.
men om bilen blir överstydr alltså im den snurrar. Eller understyrd. Säger tumregeln något annat? Mvh
Citat:
Ursprungligen postat av
Grothendieck
Vid överstyrning fortsätt gasa och styr upp sladden. Vid understyrning, handbroms tills du får överstyrning sen gasa och styr upp. Har du pedalhandbroms eller automatisk kanske du kan bromsa ut den till överstyrning. Annars släpp gasen kort och sen gasa och styra upp och hoppas på att antisladden gör sitt jobb. Kan du absolut inte köra bil, koppla och försök köra åt rätt riktning bara. Automat släpp gasen och samma som innan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Turbohaler666
Jag har fått lära mig att gasa vid sladd..
Har en bakhjulsdriven bil med antisladdsystem. Har hävt några sladdar i vinter genom att bromsa och gasa. Eller inbillar jag mig det bara..?
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Jag utgår från att du menar med framhjulsdrift?
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Du har nog hävt några sladdar med ett antisladdsystem.
I princip alla som svarat i tråden och som jag citerat, verkar ha noll koll på bilkörning och vad trådskaparen faktiskt frågar om....
TS frågar om att
HÄVA en sladd, och ni era klantarslen svarar med ”lekfasoner”. Nej, man häver ingen sladd med att gasa eller dra i handbromsar. Skulle ni göra så på uppkörning så skulle ni torska så in i helvete....
När man fråga om hur man häver en sladd så handlar det om att omedelbart försöka få stopp och kontroll på sladden, inte om att fräna slog med att gasa på och låta sladden fortsätta vilket kan vara fränt eller bra vid tävlingskörning, men har i princip inte i trafik eller på allmänna vägar att göra, utan där är det inte vad som är skojigast och fränast utan vad som är säkrast för alla trafikanter som gäller.
Kommer en bil i sladd i trafik (med sladd menas normalt att bakänden tappar greppet och kanar ut ur normalt spår)
så är grundreceptet att föraren omedelbart skall släppa gasen trampa ner kopplingen (på automatväxlad bil ev. slå i neutral) och styra i motsatt riktning som bilen vill vrida sig mot, alltså normalt i körriktningen, tills bilen återfått greppet och sladden upphört.
Exakt hur det sen kan göras beror på aktuellt fordon och aktuell situation, men det är alltså det grundläggande och det som är mest tryggt och säkrast i de allra flesta situationer. Alltså att fordonet så fort det bara är möjligt ska återfå greppet och sladden upphöra.
Man ska sen komma ihåg att det alltid i trafiken är förarens ansvar att köra på ett så vaket aktivt defensivt sätt att att sladd i princip inte ska kunna uppstå. Man kan i princip säga att det generellt sett alltid är förarens eget fel om bilen kommer i sladd, för då har han missbedömt väglag och de aktuella omständigheterna och helt enkelt kört för fort.
Nu kanske vissa tycker det jag skriver låter jävligt tråkigt, men detta är fakta och är det som enligt alla lagar och regler är vad som skall gälla i trafiken på allmänna vägar. Vill man ha kul och träna mer avancerad körning kan man hålla sig till avlysta vägar eller sjöar, och då jävlar kan man gasa hälsenan av sig och glo hela dagen genom sidorutorna......
Allmän väg och vardagstrafiken är ingen lekplats!