2016-01-31, 20:37
Medlem
Kattafankens avatar
Jag har sökt på nätet och diverse forum men det tycks vara olika bud på detta. Min fråga är: får man spela in telefonsamtal i Sverige? Måste man uppge att telefonsamtalet spelas in till motparten?

Jag har talat med en advokat som berättat att "rätte ogillar inspelade samtal där den ena parten inte känner till inspelningen", men de sa inte att att det var olagligt.

Jag har ett program på min telefon som spelar in alla samtal per automatik, jag brukar radera det mesta men nu blev jag osäker på om det ens är lagligt. Någon som vet?
Citera
2016-01-31, 20:39
Medlem
Du får spela in OM du meddelar den du pratar med att du gör detta.
Citera
2016-01-31, 20:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Jag har sökt på nätet och diverse forum men det tycks vara olika bud på detta. Min fråga är: får man spela in telefonsamtal i Sverige? Måste man uppge att telefonsamtalet spelas in till motparten?

Jag har talat med en advokat som berättat att "rätte ogillar inspelade samtal där den ena parten inte känner till inspelningen", men de sa inte att att det var olagligt.

Jag har ett program på min telefon som spelar in alla samtal per automatik, jag brukar radera det mesta men nu blev jag osäker på om det ens är lagligt. Någon som vet?
http://faktabanken.nu/avlyssning.htm

(jag googlade på "spela in telefonsamtal", och där fanns det massor information)
Citera
2016-01-31, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Du får spela in OM du meddelar den du pratar med att du gör detta.

Jaså, har dom ändrat lagen? Det är väl lagligt att spela in samtal så länge minst 1 av deltagarna känner till att inspelning sker.

Kan du länka in den ändrade lagtexten.
Citera
2016-01-31, 20:50
Medlem
FM-Hilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Jaså, har dom ändrat lagen? Det är väl lagligt att spela in samtal så länge minst 1 av deltagarna känner till att inspelning sker.

Kan du länka in den ändrade lagtexten.

Precis så jag har lärt mig det. Det är ok om jag spelar in ett samtal mellan mig och en till men förbjudet att spela in ett samtal mellan två eller flera som inte känner till det.
Citera
2016-01-31, 20:56
Medlem
du får alltid spela in samtal som du själv deltar i. allt annat vore väldigt konstigt
Citera
2016-01-31, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topracing
du får alltid spela in samtal som du själv deltar i. allt annat vore väldigt konstigt

Ja, stämmer, om det bara finns 1 annan person i andra ändan.
Citera
2016-01-31, 21:08
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
http://faktabanken.nu/avlyssning.htm

(jag googlade på "spela in telefonsamtal", och där fanns det massor information)

Tack. Jo, som du ser får jag lite motstridiga uppgifter beroende på vem jag frågar. Men det borde vara lagligt i alla fall, även om "rätten ogillar" det i vissa typer av mål.
Citera
2016-01-31, 21:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Tack. Jo, som du ser får jag lite motstridiga uppgifter beroende på vem jag frågar.
Vem säger att det är olagligt?
Citat:
Men det borde vara lagligt i alla fall, även om "rätten ogillar" det i vissa typer av mål.
Har du någon källa på att "rätten ogillar"?
Citera
2016-01-31, 21:55
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferengi
Ja, stämmer, om det bara finns 1 annan person i andra ändan.
Nej. Du får spela in samtal mellan dig själv och hur många som helst utan att behöva meddela någon. Det är när du spelar in andras samtal det blir problem, till exempel att jag spelar in ett samtal mellan dig och din mamma och ingen av er vet om att det spelas in.
Citera
2016-01-31, 22:00
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Jag spelade in ett samtal mellan mig och min chef samt en annan högre uppsatt person på mitt tidigare arbete och det användes sedan utan problem när jag anmälde de båda till facket. Förvisso ingen polis inblandad men det var ingen som sa något om min inspelning.
Citera
2016-01-31, 22:19
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
Jag spelade in ett samtal mellan mig och min chef samt en annan högre uppsatt person på mitt tidigare arbete och det användes sedan utan problem när jag anmälde de båda till facket. Förvisso ingen polis inblandad men det var ingen som sa något om min inspelning.
Varför skulle någon säga någonting om inspelningen? Det är fullständigt lagligt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in