2016-01-31, 18:31
Medlem
Hej,

Jag håller just nu på med mitt examensarbete på en annan ort än där jag studerar. Jag har flickvännen kvar i studieorten där vi fortfarande har kvar den gemensamma lägenheten.

På den nya orten hyr jag en lägenhet och dessutom veckopendlar jag varje helg. Jag kommer sitta fem månader på företaget (stort företag) där jag också får ett arvode för examensarbetet. Kan jag göra avdrag på skatten för dubbelt boende, pendling och extra levnadskostnader som man normalt kan göra när man jobbar på annan ort? Någon som har erfarenhet av detta?

Enligt skatteverket kan man ju göra avdrag för detta om man arbetar på annan ort, dock vet jag inte om ett examensarbete definieras som arbete.
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/avdrag/dubbelbosattning/vilkareglergallerforavdragfordubbelbosattningvidan stallningutomlands.5.10010ec103545f243e80001820.ht ml

Jag tänkte i vilket fall göra avdrag men jag hör gärna om era erfarenheter angående detta.
Citera
2016-01-31, 18:34
Medlem
Diablo1118s avatar
Du kan alltid yrka avdrag men jag har svårt att se att detta skulle gå igenom.
Redovisas din inkomst som inkomst av tjänst så kanske men jag är tveksam.

Har du förutom detta tillräckligt mycket avdrag för att komma över 10K?
Senast redigerad av Diablo1118 2016-01-31 kl. 18:37.
Citera
2016-01-31, 18:39
Medlem
Finiss avatar
Man har alltid rätt att yrka avdrag. Heder och samvete underskriften är borttagen. Så Yrka på. Det ända som kan hända är att det nekas med ett beslut i brevlådan.
Citera
2016-01-31, 18:56
Medlem
Tack för svar.

Kommer få i storleksordningen 50k i arvode och dessutom hoppas jag på att kunna börja arbeta efter examensarbetet och därmed få in tillräckligt stor inkomst att göra avdrag på.

Personligen anser jag att det borde vara solklart avdragsgillt eftersom jag måste arbeta på plats med samma arbetstider som alla andra anställda. En vän som tidigare gjorde examensarbete utan arvode fick dock inte avdrag med motiveringen att han inte hade en "lön".

Skulle vara intressant att höra fler som försökt göra avdrag för liknande upplägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in