Citat:
Ursprungligen postat av
Marvinray
Jag börjar tvivla allt mer på att det har använts gas. Det verkar vara minst lika farligt för de som ska köra dessa gassystem. Hade varit enklare med en kula eller bara strypa/hänga dem.
Hur luftar man ur en gaskammare utan att förgifta miljön, byn, eller alla vakter i området?
Frågar du en SS soldat om han fick välja mellan Östfronten eller arbeta som lägervakt och hantera Zyklon B, tror jag han väljer det sistnämnda, dom hade väl också gas maskar till sitt förfogande
Arkebusering av judar var inget alternativ i dom större KZ lägren, då kulorna behövdes någon annanstans.
Heinrich Himmler var missnöjd med antalet döda judar i Lettland, så han beordrade SS Polischef Jeckeln att lösa uppgiften, Jeckeln kom på Idén med "sardinpackning" det vill säga att judarna grävde ett dike därefter arkebusering och judarna själv fick packa ihop dom döda, sedan var det deras tur. Där dog ca 25.000 personer. Avrättningsplutonen fick jobba i två skift, byta av varandra.
SS-polischefen hade vid flera tillfällen skämtat och sagt till judarna "Nu ska ni få packa sardiner"
För dom som tvivlar på denna historia så finns det filmsekvenser där en handelsbåt med en anställd som filmade hela händelseförloppet.
Att utrota judarna är en stor apparat, det krävs samordning, organisering, speciellt om det skulle hemlighållas något sånär för både tyska befolkning och de allierade. Det fanns två saker som behövdes förbättra, avrättningar och hantering av döda kroppar, tror att det sist nämnda var den svåraste uppgiften.
Zyklon B med kakelugn torde vara den mest effektiva metoden att likvidera judar och kroppar
Apropå Zyklon B tror jag att man använde detta mot judar som hade sämst chans att klara sig, de som var sjuk, svaga eller inte orkade arbeta.