Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-31, 08:57
  #1
Medlem
hade beställt möbler till min restaurang i november 2015 och dom hade lovat ca 5 veckors leverans tid, pratade med ägaren då som heter Paul Altan och sa att jag hade bråttom och det är viktigt att jag måste ha möblerna innan jul! han har lovat mig att jag skulle få möblerna innan jul och sitter fortfarande utan möbler och kan inte öppna min restaurang!
när jag bad dom betala mina pengar tillbaka så vägrade dom betala och hotat mig med polisanmälan! dom är så löjliga!
det är jätte svårt att nå dom på telefon och när dom svarar så lägger dom på telefonen! dom kan inte svara på när jag ska få möblerna fortfarande! tror möblerna tillverkas i kina eller i turkiet men känns som att företaget är på väg att gå i konkurs annars ett seriös företag hade betalat mina pengar tillbaka redan!
nu var jag tvungen att köpa möbler från någon annan för jag har varken tid eller råd att vänta annars går jag i konkurs!
har nu gjort en anmälan till kronofogden och därefter kommer jag gå vidare till domstolen och begära det största skadeståndet jag kan få!
det är också riktigt skämmigt över sverige att dom låter såna företag vara kvar! det var det sjukaste jag har varit med om som egen företagare och tycker att det här är bedrägeri och dom måste straffas! jag hoppas att det här hjälper andra och flera företagare blir inte lurade av dom längre!
svara gärna och ge råd om ni vet hur man går vidare och vad man kan göra för såna företag!
deras hemsida:http://www.xaradesign.se/
__________________
Senast redigerad av janne2016 2016-01-31 kl. 09:13.
Citera
2016-01-31, 09:43
  #2
Medlem
Attacherads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne2016
hade beställt möbler till min restaurang i november 2015 och dom hade lovat ca 5 veckors leverans tid, pratade med ägaren då som heter Paul Altan och sa att jag hade bråttom och det är viktigt att jag måste ha möblerna innan jul! han har lovat mig att jag skulle få möblerna innan jul och sitter fortfarande utan möbler och kan inte öppna min restaurang!
när jag bad dom betala mina pengar tillbaka så vägrade dom betala och hotat mig med polisanmälan! dom är så löjliga!
det är jätte svårt att nå dom på telefon och när dom svarar så lägger dom på telefonen! dom kan inte svara på när jag ska få möblerna fortfarande! tror möblerna tillverkas i kina eller i turkiet men känns som att företaget är på väg att gå i konkurs annars ett seriös företag hade betalat mina pengar tillbaka redan!
nu var jag tvungen att köpa möbler från någon annan för jag har varken tid eller råd att vänta annars går jag i konkurs!
har nu gjort en anmälan till kronofogden och därefter kommer jag gå vidare till domstolen och begära det största skadeståndet jag kan få!
det är också riktigt skämmigt över sverige att dom låter såna företag vara kvar! det var det sjukaste jag har varit med om som egen företagare och tycker att det här är bedrägeri och dom måste straffas! jag hoppas att det här hjälper andra och flera företagare blir inte lurade av dom längre!
svara gärna och ge råd om ni vet hur man går vidare och vad man kan göra för såna företag!
deras hemsida:http://www.xaradesign.se/

Varför betalade du hela beloppet innan leverans? Då du har att göra med ett mindre företag så är det väl kutym att delbetala ett större belopp vid leverans?
Citera
2016-01-31, 09:44
  #3
Medlem
Sebzors avatar
Längst ner på sidan står det att bolaget du handlar med är "Xara Design Group AB Norr" - de bolaget existerar dock inte. Finns visserligen Xara Design Group AB, men det nämns inte på deras hemsida.

Hur mycket har du betalt?
Citera
2016-01-31, 09:50
  #4
Medlem
dom jobbar bara med förskottsbetalning! har betalat ca 40.000
Citera
2016-01-31, 10:18
  #5
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Längst ner på sidan står det att bolaget du handlar med är "Xara Design Group AB Norr" - de bolaget existerar dock inte. Finns visserligen Xara Design Group AB, men det nämns inte på deras hemsida.

Hur mycket har du betalt?


Xara Design Group AB är ju det enda företagsnamn som nämns vid kontaktuppgifterna.
Adress i Årsta.
Så anger de även en adress i Norr för samma bolag, i Ljusdal.


Citat:
Ursprungligen postat av janne2016
dom jobbar bara med förskottsbetalning! har betalat ca 40.000

Vad var avgörande punkt för att du köpte av just de?

//Brute
Citera
2016-01-31, 10:19
  #6
Medlem
dom hade bra priser och fina möbler som passade till min restaurang
Citera
2016-01-31, 10:28
  #7
Medlem
http://www.allabolag.se/5568651177/verksamhet

F-Skatt status: Avregistrerad för F-skatt
Anledning till avregistrering: Bristande redovisning/betalning

https://www.skatteverket.se/foretago...000118976.html

Om betalningsmottagaren är en juridisk person, t.ex. ett aktie-, handels- eller kommanditbolag som inte är godkänd för F-skatt, ska du dra av 30 procent skatt från ersättningen för arbetet (exklusive moms). Du ska inte betala arbetsgivaravgifter eller särskild löneskatt för juridiska personer.

Osäker om jag tolkar detta rätt, men låter som du ska hosta upp ytterligare 9.600 i skatt för bolaget. Om det nu är detta bolag som skickade förskottsfakturan?
__________________
Senast redigerad av rmsn 2016-01-31 kl. 10:29. Anledning: Mindre justeringar
Citera
2016-01-31, 11:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne2016
dom jobbar bara med förskottsbetalning! har betalat ca 40.000

Inte alls. Dom har både finansiering, leasing och andra möjligheter. Allvarligt talat, vem betalar 40 000 i förskott utan att ha mottagit eller testat möblerna. Ingen.
Citera
2016-02-01, 10:27
  #9
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2016-02-02, 09:45
  #10
Medlem
har fått reda på att dom har gjort en konkurs ansökan och det är många som blivit lurade på pengar enligt kfm, dom sitter där fortfarande och tar beställningar och lurar folk på pengar! dom borde få fängelse för bedrägeri men det sjukaste är att polisen gör ingenting åt saken!
Citera
2016-02-02, 12:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rmsn
http://www.allabolag.se/5568651177/verksamhet

F-Skatt status: Avregistrerad för F-skatt
Anledning till avregistrering: Bristande redovisning/betalning

https://www.skatteverket.se/foretago...000118976.html

Om betalningsmottagaren är en juridisk person, t.ex. ett aktie-, handels- eller kommanditbolag som inte är godkänd för F-skatt, ska du dra av 30 procent skatt från ersättningen för arbetet (exklusive moms). Du ska inte betala arbetsgivaravgifter eller särskild löneskatt för juridiska personer.

Osäker om jag tolkar detta rätt, men låter som du ska hosta upp ytterligare 9.600 i skatt för bolaget. Om det nu är detta bolag som skickade förskottsfakturan?

Det vore relevant om man hade köpt tjänster, men för varuförsäljning utan anställda behöver man inte f-skatt.

Om konkursen är ett faktum är det bara att sitta ner i båten och vänta tills konkursförvaltare utsetts och sedan bevaka sin fordran.
Tyvärr är det nog förlorat eftersom prioriterade fordringsägare inte alltid får fullt betalt och oprioriterade (du) inte har så mycket kvar att dela på sedan.

Har de tagit emot beställningar och förskott medan de varit på obestånd kan du kanske ha något att hämta, men det är isåfall ren tur om det kan bevisas och pengarna återvinnas.
Citera
2016-05-15, 09:32
  #12
Medlem
De har öppnat igen i samma adress och har fortfarande aktiv hemsida .
jag rekommenderar att man åker till derass showrum och kräva sina pengar
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback