• 1
  • 2
2016-02-05, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderQuetzalcoatl
Jag läste någonstans att om man får påtagligt negativa effekter av cannabis, så som oro, överdrivet tänkande (självanalyser inkluderat) så har det att göra med hur cannabis påverkar GABA systemet i hjärnan.. T.ex kan jag minnas att jag som ung aldrig fick "besvärliga" cannabis upplevelser, men i och med att hjärnan ständigt ändras när man åldras så förändras även ens egna biokemi, kände av det efter tånåren då ruskaraktären förändrats, säkerligen för ett hjärnan genomgått stora förändringar i den perioden.
Vissa människor nervsystem/biokemi funkar bättre med alkoloiderna i cannabis, andras sämre.

Det som talar för att detta stämmer är att när jag tar opiater och röker cannabis så får jag överhuvudtaget inga negativa upplevelser, vissa beskriver samma sak med benzo (uppmanar inte till blandmissbruk dock) men de påverkar också GABA, så synergin finns där.

Ta i alla fall inte självkritiken för seriöst, finns säkert korn av sanning i det man ser, men man överdriver och på sin höjd kan upplevelsen få än motiverad att ta sig ur såna jobbiga sinnesbilder.. Jag vet med säkerhet att det handlar om en sorts störning i GABA och där denna självanalys blir uppblåst, alltså ska man inte ta det på allvar.

Btw: Lär er att meditera... Seriöst. Man tar "kontroll" över sin hjärna, finns otroligt mycket vetenskaplig forskning som talar för detta. Har man mediterat ett tag och fått en "vana" med det, så att det sitter i hjärnan (meditation förändrar hjärnan, kolla upp det, bland annat skapas mer grå vävnad), kan man ta sig ur de mest jobbiga sinnestillstånden och återfå "baseline", oavsett vad man tagit.

Det beror ju på din mentala styrka som du skrev här.
Även om du får dessa känslor så behöver du inte påverkas om du har en stark mentalitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in