2016-01-29, 18:25
Medlem
mrangests avatar
Citat:
Läkemedelsindustrin Forskning för godkännande av antidepressiva läkemedel i Europa hade allvarliga brister.

http://www.nrc.nl/next/2016/01/29/bijwerkingen-van-antidepressiva-verdoezeld-1585450

Översatt text från google:

kommer SSRI skrotas snart tror ni? Ketamine ta över?
Citera
2016-01-29, 19:07
Medlem
lithionits avatar
Att ssri skulle försvinna från marknaden finns jag totalt osannolikt iallafall tills dess att det har kommit stora mängder nya och mer välfungerande läkemedel.

Visst kan antidepressiva ha långsiktig bieffekter och potientella skador, men ibland är alternativet till att medicinera självmord. Och vad är då farligast? Skadeverkningar som kanske visar sig 15-20 år senare eller fullbordat självmord inom ett halvår?...
Citera
2016-01-29, 19:13
Medlem
mrangests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Att ssri skulle försvinna från marknaden finns jag totalt osannolikt iallafall tills dess att det har kommit stora mängder nya och mer välfungerande läkemedel.

Visst kan antidepressiva ha långsiktig bieffekter och potientella skador, men ibland är alternativet till att medicinera självmord. Och vad är då farligast? Skadeverkningar som kanske visar sig 15-20 år senare eller fullbordat självmord inom ett halvår?...

ironisk att SSRI i sig orsakar självmord enligt studien ovan?
Citera
2016-01-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrangest
ironisk att SSRI i sig orsakar självmord enligt studien ovan?
Man mår sämre innan man mår bättre, är väldigt Känt. Sen betyder det inte att SSRI funkar, då går man av och provar sig fram.
Har själv inga goda erfarenheter av SSRI.
Citera
2016-01-29, 19:40
Medlem
mrangests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurgorjag
Man mår sämre innan man mår bättre, är väldigt Känt. Sen betyder det inte att SSRI funkar, då går man av och provar sig fram.
Har själv inga goda erfarenheter av SSRI.

man mår sämre för att medicinen skapar obalanns i hjärnan och när man mår bättre har hjärnan då försökt anpassat sig efter medicinerna. detta är den vetenskapliga förklaring. ssri gör inte att man mår bättre, bara känslomässig avrubbad vilket kan tolkas som om man mår bättre. att inte bry sig om något betyder inte att man mår bättre.
Citera
2016-01-29, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrangest
man mår sämre för att medicinen skapar obalanns i hjärnan och när man mår bättre har hjärnan då försökt anpassat sig efter medicinerna. detta är den vetenskapliga förklaring. ssri gör inte att man mår bättre, bara känslomässig avrubbad vilket kan tolkas som om man mår bättre. att inte bry sig om något betyder inte att man mår bättre.
No shit. Man mår fortfarande sämre innan det blir bättre. Det betyder inte att man bra eller bättre än innan, men man tar ju antidepressiva av någon anledning. Menade inte att man mår bra på dom.
Kanske låter som jag försvarar SSRI nu.
Citera
2016-01-29, 19:58
Medlem
mrangests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurgorjag
Kanske låter som jag försvarar SSRI nu.

eller var det jag som tolkade det så
Citera
2016-01-29, 20:57
Bannlyst
Det har ju varit ett känt faktum att antidepressiva aldrig varit nyttigt och därför är jag förundrar över att läkare kan skriva ut dessa mediciner till människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet som ''mår dåligt''.

Även om jag själv inte skulle ha något emot att ta ångesdämpande någon gång ibland så skulle jag aldrig äta det regelbundet. Men sen så är ju inte jag heller inte manodepressiv eller har panikångest och annat mindre otrevligt...
Citera
2016-01-29, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibetanleguan
Det har ju varit ett känt faktum att antidepressiva aldrig varit nyttigt och därför är jag förundrar över att läkare kan skriva ut dessa mediciner till människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet som ''mår dåligt''.

Även om jag själv inte skulle ha något emot att ta ångesdämpande någon gång ibland så skulle jag aldrig äta det regelbundet. Men sen så är ju inte jag heller inte manodepressiv eller har panikångest och annat mindre otrevligt...
Vad är valet? Skicka folk på sol semester med roliga aktiviteter och avslappning?
Läkare skriver antagligen ut det för ofta, men är många som är riktigt i skiten som inte klarar att gå upp till sitt jobb osv. Funkar inte att ta ledigt eller ta det lugnt.
Hela våra liv går ut på jobba jobba jobba pengar pengar pengar. Finns inte mycket dom kan göra, kan inte ge folk benzo direkt heller.
Även fast jag inte gillar SSRI då jag själv har negativa erfarenheter och vet att det inte är bra för en, så förstår jag ändå läkarna då alternativen inte är många.

Eller ja.. avslappning, motion, bra kost, sol och sömn..inte många som har tid med det.
Senast redigerad av hurgorjag 2016-01-29 kl. 21:13.
Citera
2016-01-30, 23:45
Medlem
lucifersatans avatar
Det finns vissa grunder som behövs för att man ska må bra. Dels bostad och sysselsättning. Lite kul att heroinister får bostad och sysselsättning i sin behandling, men är man deprimerad och saknar dessa så får man lite piller istället. De skiter fullständigt i hur ens liv är.

-Är du arbetslös och mår lite dåligt? ta lite SSRI.
-Har du ingen bostad, bor hos dina föräldrar när du är 25+ och mår dåligt av det? ta lite SSRI.
-Är du ensam är har sociala svårigheter och mår dåligt? ta lite SSRI.

Inte ens en tanke på att försöka fixa eller hjälpa till att ordna anledning till varför personen mår dåligt. Nej, det är ju så mycket enklare att skriva ut dessa piller. De flesta läkare sitter väl med sin lön på 60-70k+ och skiter nog fullständigt fan i dig och din depression, med hjälp av SSRI så slipper hen dig. Man ska inte lite på vården, det är ju människor som bara gör sitt jobb, det är väl som vilket jobb som helst. Man gör det som behövs, egentligen bryr man sig inte ett skit.
Citera
2016-01-31, 00:34
Medlem
mrangests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Det finns vissa grunder som behövs för att man ska må bra. Dels bostad och sysselsättning. Lite kul att heroinister får bostad och sysselsättning i sin behandling, men är man deprimerad och saknar dessa så får man lite piller istället. De skiter fullständigt i hur ens liv är.

-Är du arbetslös och mår lite dåligt? ta lite SSRI.
-Har du ingen bostad, bor hos dina föräldrar när du är 25+ och mår dåligt av det? ta lite SSRI.
-Är du ensam är har sociala svårigheter och mår dåligt? ta lite SSRI.

Inte ens en tanke på att försöka fixa eller hjälpa till att ordna anledning till varför personen mår dåligt. Nej, det är ju så mycket enklare att skriva ut dessa piller. De flesta läkare sitter väl med sin lön på 60-70k+ och skiter nog fullständigt fan i dig och din depression, med hjälp av SSRI så slipper hen dig. Man ska inte lite på vården, det är ju människor som bara gör sitt jobb, det är väl som vilket jobb som helst. Man gör det som behövs, egentligen bryr man sig inte ett skit.

det du beskriver stämmer 100%. +1
Citera
2016-02-06, 01:20
Medlem
neuron-drones avatar
Mm... läkare ger jag ofta inte mycket för. Lider man så rycker de på axlarna. Fick extrema biverkningar på en SSRI men "fick" inte sluta ta den för den funkade (tydligen). Att jag var helt handikappad spelade ingen roll...

En annan SSRI funkade bra i början (mot en viss sorts tvångsångest) men blev mer och mer avtrubbad och till slut kände jag inte igen mig. "Fick" inte sluta men gjorde det iallafall och fick då en djup depression som inte gick över. Pga samma effekt antar jag som bränner ut hjärnan när man tar Ecstacy. Den gick aldrig över så fick ta en ny SSRI mot depressionen.

Tycker att SSRI har sin plats men man ska inte undervärdera risker. Och många saker visste man om redan från första början, som nedreglering av receptorer (depressionsskapande) och impulsiva handlingar. Denna kunskap verkade inte ens nå LÄKARNA så hur skulle då patienterna få veta? Men minns jag satt och på kul läste rapporter om SSRI på 90-talet och de visste det mesta redan då.

Men fanns mycket pengar i det. På den tiden betalade staten nästan 100 kr per dag för min SSRI-medicinering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in