Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Har du nnsin bytt nnting p en Audi frn den eran? De r fullstndigt horribla att skruva med. 80 var en bra bil, 100 inte s bra.
Tyvrr kpte jag ett slutkrt ex fr mnga r sen. La ner 25k i delar. Skruvade med massor, bytte t.ex koppling p en grusgng. Den var riktigt usel men jag lrde mig en hel del, som kurs var det nog ett ok pris. Jag fixade oen, bytte fjdrar, sttar, dmpare, och detta var p en -85a. Lnge sen. Polaren drog sjlvklart av en bult till grenrret s... Och det vrsta var styrvxeln, bytte damask, att f ut den var omjligt fr icke extremt finknsliga lnga smala fingrar. Har mekat med 80 ocks, det var p mnga stt en bil fre sin tid men den lngsgende vxelldan kndes vl sdr, iom att det inte var en quattro. Och jag gav upp om vrmepaketet dr...
Citat:
Inte alls, har vl inte nmnt specifika rtal vht., men frndring gr relativt lngsamt s om man jmfr 30 r tillbaka i tiden s ser man p riktigt hur stor skillnad det faktiskt r, dessutom framhlls ju ofta ldre bilar som bra, tnker man efter s mrker man att det r skillnad till frdel fr nyare bilar.
ldre bilar r enklare. Men om vi tar just audi 100, modellen 1983-1991, s ser vi ju frbttringar p 88b frmst. ven 1991 fick frndringar, men fr gammelbilsgaren r de ldre nog att fredra. 1991 har mycket gemensamt med nsta generation.
verlag s var det bra kvalitet p mycket just 88-95, jag tnker d p rost och vldigt stabila direktinsprutningar som nstan aldrig knasar.
Citat:
Hur? Alla felen jag rknade upp r snt som var vanligt p mnga mrken p 80-talet.
Visst har du rtt i vissa fall, p en -81 s stmmer mer n p en 89. Det var en vldig utveckling.
Och en hel del kostade inte mycket att byta heller. Som tndmodul, man hade en, billig, nu har man en fr var cylinder som kostar 3 ggr s mkt.
Citat:
Mercedes (rost), Audi (rost, blrk, vxelldor), Volvo (rost, elektronik), BMW (rost, blrk), Peugeot (rost, blrk) osv. osv... En massa smkrabb med bilarna mer eller mindre hela tiden, en bil som hade gtt 15-20k mil rknades som lngmilare och man fick vara beredd p att byta en hel del. Fr att inte tala om inredningskvaliteten p den tiden. Visst var vissa mrken bttre, precis som det r idag, men driftskerhet och vergripande kvalitet r bttre idag n nnsin frr.
Det beror vl p, just rost verkar de lst OK igen, runt r 2005, problemet var p mnga borta 1994, sen kom miljlagar och mnga lyckades inte rostskydda, MB fixade det inte frren 2003.
Inredningskvaliteten? Jag hade nyligen en snik-kadett frn 1985. Jag satt som en kung fast jag r en fet pizzasvensk. Och hur bra var inte SAABs 9000-stolar redan 1985? 740-stolarna? Idag fr jag inte plats i en MB-e-klasse knappt men en kadett frn 85 knns OK?
Citat:
Hur kan du bedma det genom att ka taxi, fler driftstopp nr du ker med? Fler klagoml frn chauffrerna? Knns som ett halvdant stt att bedma kvalitet.
Alla stt r halvdana.
Driftstopp har undvikits men varannan bil har ngot fel. Igr en Prius med lysande motorlampa tex.
Alla MB jag kt i har paj dcktrycksmtning, oviktigt kanske men vad irriterande!
Citat:
Det finns fr den som r intresserad rtt mycket frn olika kvalitetsunderskningar att hitta och trenden r entydig, den generella kvaliteten p bilar blir bttre och bttre.
Men hur tnker de d? Sen blir den skert bttre, snart kommer vl bilar dr man inte kan byta en styrled utan enbart hela framvagnen i en sjok. Det r ju ditt det gr. Och ta en passat, byta lampa fram, 1,5 tim p verkstad. De verkar g vid 15k. Du mste skruva ner fronten... Kanske vore det d bttre att enkelt ta bort en gummidamask, stta i en 19:90kr lampa, klart, ven om du fr gra det tre ggr?