2016-01-29, 10:41
Medlem
Hej,

Jag har varit deprimerad i ca 2 år och senaste halvåret har det blivit mycket värre vilket gör att det påverkar mitt liv väldigt mycket.

Jag gick till min vårdcentral för att få remiss till en psykolog. Informationen jag fick var att de bara erbjöd terapi som ger dig verktyg att handskas med dina problem och att man inte går tillbaka för att försöka förstå varför problemen uppstod etc.

Med tanke på att många av mina problem är relaterade till barndomen och min relation till familj och andra personer i mitt liv - och att jag inte förstår varför saker är som de är, så skulle jag gärna välja ha en terapeut som hjälper mig att förstå saker och ting.

Ett annat problem var att det skulle ta ca 5 veckor innan jag får träffa en läkare som sedan kan skicka mig till en terapeut.

Det jag undrar är: Hur skall jag gå tillväga? Var kan man ringa för att hamna rätt? Känns ganska dumt att gå till en annan vårdcentral på måfå i hopp om att hitta något bättre.

Undrar också om det är normalt att det är 5 veckor i väntetid eller om jag kan hoppas på kortare väntetid på annat ställe. I situationen jag är nu så behöver jag något så snabbt som möjligt.
Citera
2016-01-29, 11:01
Medlem
cdxz11s avatar
du kan vända dig direkt till privat psykoterapeut/psykolog om du har pengarna istället för att gå via VC.
Citera
2016-01-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenkastaren
Hej,

Jag har varit deprimerad i ca 2 år och senaste halvåret har det blivit mycket värre vilket gör att det påverkar mitt liv väldigt mycket.

Varför är du deprimerad tror du? Och varför har det blivit värre det senaste halvåret? Och hur påverkas ditt liv idag?

Citat:
Jag gick till min vårdcentral för att få remiss till en psykolog. Informationen jag fick var att de bara erbjöd terapi som ger dig verktyg att handskas med dina problem och att man inte går tillbaka för att försöka förstå varför problemen uppstod etc.

Att titta bakåt brukar oftast inte leda till något mer än ett "jaha". Det är därför man får betala sådan lyx själv. Genom att gå till en psykoanalytiker, samtalsterapeut eller livscoach kanske. Saknar man pengar får man se till att bli en jävligt bra kompis och prata av sig inför sina vänner istället som lyssnar på en eftersom man är en så jävligt bra kompis i övrigt.

Citat:
Med tanke på att många av mina problem är relaterade till barndomen och min relation till familj och andra personer i mitt liv - och att jag inte förstår varför saker är som de är, så skulle jag gärna välja ha en terapeut som hjälper mig att förstå saker och ting.

Du kan ju använda flashback. Finns ju endel otroliga människor här som nog kan ge dig mer förståelse om dig själv än du någonsin kan få någon annanstans.

Citat:
Undrar också om det är normalt att det är 5 veckor i väntetid eller om jag kan hoppas på kortare väntetid på annat ställe. I situationen jag är nu så behöver jag något så snabbt som möjligt.

Svenska folket vill att utlänska migranter ska få alla samhällets resurser numera, därför finns det ytterst lite över till dig. Det kommer bli värre, längre väntetider, sämre psykologer, så du får vara glad att du erbjuds någonting alls.

Så vänta inte, se till att få den hjälp du kan få, så du kan hjälpa dig själv att må bra. Sen får du se till att hålla dig frisk och inte lita på det en gång så goda samhället vi hade.
Citera
2016-02-23, 21:04
Medlem
Sglasss avatar
Jag behöver gå till en psykolog.
Jag har trott varje dag i flera år att polisen är efter mig och tillslut har min misstänksamhet slagit rot, hur accepterar jag detta och går vidare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in