Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-29, 01:37
  #1
Medlem
Vad är sympati?


Givetvis letar jag efter dess orsaker och inte dess manifestation.
Citera
2016-01-29, 05:35
  #2
Medlem
TemplarKnights avatar
Empati är förmågan att känna vad andra känner, och sympati benägenheten att agera därefter. Utöver detta är empati är en medfödd förmåga som består av en kognitiv och affektiv del. Sympati är väl något som kommer av att vilja någon väl. Vad som orsakar empati är väl mer komplicerat. Inte så viktigt vad som orsakar det kanske.
Citera
2016-01-29, 06:23
  #3
Medlem
Empati är vår förmåga att leva oss in i en annan människas situation, en del av vår fantasi. Vi kan föreställa oss något vi själva inte upplevt.
Sympati är mer att vi känner en positiv känsla för en annan människa, att vi tycker synd om en människa som har det svårt.
Det finns säkert olika och bättre beskrivningar av dessa, men det här är mina.
Citera
2016-01-29, 09:40
  #4
Medlem
Stoicisms avatar
Empati är känslorna som uppstår när man känner för en annan persons situation, antingen lycka eller sorg. Det är alltså själva känslorna. Vissa är mer eller mindre empatiska, och jag tror att lagom alltid är bäst. En person som känner för mycket empati för andra kommer tyngas av det, medan en person som känner för lite empati med andra kommer ha svårt att bilda relationer, då jag tror att samförstånd är nyckel i alla typer av relationer, att kunna förstå andras tankar och känslor utan att det alltid måste vara uttryckt i språklig kommunikation.

Jag anser att empati tagit över alldeles för mycket i våra WEIRD:a samhällen (WEstern, Industrial, Rich, Democratic). Känns som om det har uppstått någon slags empatisk masspsykos, där bilder på döda barn i Turkiet trumfar all typ av ekonomisk och social reson i politiken. Det verkar som om de västerländska värderingarna och etiska riktlinjerna ersatts av känslomässiga reaktioner bland unga. Men att handla efter ett gott hjärta är inte alltid samma sak som att handla moraliskt...
Citera
2016-01-29, 09:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicism
Empati är känslorna som uppstår när man känner för en annan persons situation, antingen lycka eller sorg. Det är alltså själva känslorna. Vissa är mer eller mindre empatiska, och jag tror att lagom alltid är bäst. En person som känner för mycket empati för andra kommer tyngas av det, medan en person som känner för lite empati med andra kommer ha svårt att bilda relationer, då jag tror att samförstånd är nyckel i alla typer av relationer, att kunna förstå andras tankar och känslor utan att det alltid måste vara uttryckt i språklig kommunikation.

Jag anser att empati tagit över alldeles för mycket i våra WEIRD:a samhällen (WEstern, Industrial, Rich, Democratic). Känns som om det har uppstått någon slags empatisk masspsykos, där bilder på döda barn i Turkiet trumfar all typ av ekonomisk och social reson i politiken. Det verkar som om de västerländska värderingarna och etiska riktlinjerna ersatts av känslomässiga reaktioner bland unga. Men att handla efter ett gott hjärta är inte alltid samma sak som att handla moraliskt...

Wow! första svar på flashback jag gillat, WEird...
Politiken är nyckeln till empati?

Vissa föds utan synlig empati, för att WEird falerat... framtid, dåtid i formande i barns liv.
Citera
2016-01-29, 10:15
  #6
Medlem
I ett barns liv var inte ett felskrivet "AV"
I, är inte AV. Med detta I/av, så ifrågasätts determinismens vara.
Citera
2016-01-30, 11:24
  #7
Medlem
Ilimitados avatar
Empati är känslan för när man ska sluta slå någon. Och sympati är att agera därefter.
Citera
2016-02-03, 05:53
  #8
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Empati är när man känner medlidande och medsorg väl? Och man ser hur man ska behärska sig väl?
Att vara empatilös är väl att inte känna av att en annan får jätteont?
Citera
2016-02-03, 21:39
  #9
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Empati är när man känner medlidande och medsorg väl? Och man ser hur man ska behärska sig väl?
Att vara empatilös är väl att inte känna av att en annan får jätteont?

Nej, man kan fortfarande ha kognitiv empati och förstå att någon annan har jätteont, utan att värk aktiveras i den egna hjärnan.

I övrigt tycker jag att både affektiv och kognitiv empati är rätt konstiga begrepp. De har funnits länge, men vad jag minns började det talas om empati i någon utsträckning först på 1990-talet, och jag vet fortfarande inte riktigt vad folk menar.

Klart är iallafall att de inte talar om sympati, eller hänsyn.

Mänsklig empati är grovt irrationell. Jämför t ex när tusentals människor drunknar, och när det sedan visas bild på en av dem drunknad, 3-årige Alan. Det går alltså inte att bygga en moral eller samhällelig etik utifrån människors empati. Den blir mer någonting som kvällspressen hetsar med.
Citera
2016-02-03, 22:14
  #10
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicism
Empati är känslorna som uppstår när man känner för en annan persons situation

& så finns det medkänsla som skall vara, enligt vissa, en tredje typ, om empati är att känna för så skall medkänsla vara att känna med, man känner alltså samma känslor som personen i fråga.
Citera
2016-02-03, 23:19
  #11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
& så finns det medkänsla som skall vara, enligt vissa, en tredje typ, om empati är att känna för så skall medkänsla vara att känna med, man känner alltså samma känslor som personen i fråga.

Det trodde jag var den affektiva delen av empati, som man länge trodde skedde med hjälp av s.k spegelneuroner. Numera har man väl insett att den inte finns några speciella sådana, utan att det är samma neuroner som är aktiva vid t ex egen smärta.

Men skulle man ge en filosofisk - t ex kunskapsteoretisk - behandling av detta ämne, så kommer man väl oundvikligen fram till att denna form av empati är en illusion. Jag skadar inte min fot om jag ser någon annan stuka sin fot.
Citera
2016-02-04, 04:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Vad är sympati?


Givetvis letar jag efter dess orsaker och inte dess manifestation.

Det här är egentligen ett paradexempel på en usel trådstart. Du kastar en fråga över axeln och springer ut. Men eftersom du undrar och aldrig kommer att svara:

Empati kommer före sympati.

Empati är att föreställa sig att vara någon annan människa. Sympati är att förstå känslan av att vara i någon annan människas skor. Subtil skillnad men o så viktig.

Case closed.
__________________
Senast redigerad av Proprioception 2016-02-04 kl. 04:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback