Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-28, 22:40
Medlem
Skulle behöva lite inspel från några utomstående vad gäller sömnmedicin.
I normala fall har sömnhygien, en tablett atarax och circadin fungerat rätt hyfsat på sömnen, men senaste veckorna har sömnproblemen vart väldigt förvärrade.
Fick i förra veckan 5 mg Imovane utskrivet, som jag skulle ta i kombination med Circadin (provat imovane ett par gånger förut), hjälper inte nämnvärt, somnar lite lättare, men hjälper inte mycket det när man vaknar typ varannan timme och är klarvaken efter 4-5 timmar.

Nytt läkarbesök igår, läkaren hade i förkant rådgjort med en psykiater som rekommenderat Tolvon (bor i Norge, tror det motsvarar Mianserin? i Sverige, en typ av antidepp)
Vi kom dock fram till att jag inte kan gå på en sådan typ av medicin pga av jag har beredskap vissa nätter i jobbet, och den tabletten bör man ta varje dag iom att det var en antidepressiv.
Efter ett par telefonsamtal till någon mer kunnig i saken än henne så skrevs det ut Stilnoct 10mg som jag ska ta i kombination med Circadin och vart sjukskriven fram till nästa läkarbesök på tisdag.
Så natt till idag var alltså första natten på Stilnoct upplevde att jag sov ännu dåligare än på Imovane. Om det inte blir bättre nu inatt funderar jag på att försöka få tid hos läkaren igen redan i morgon.

Men vad finns det för alternativ man kan prova nu då?
Pga jobbet kan jag inte heller ta något som ger en för mycket hangover dagen efter, anledningen till att jag inte ökar Ataraxen. Kan som sagt inte heller ta något som jag måste ta varje dag. Kan köpa några nätter med dålig sömn när jag har beredskap bara jag får sova ordentligt övriga nätter...
Övrig medicin Zoloft 50+25 mg
Citera
2016-01-28, 22:43
Medlem
Sömnmedicin baserat på benso är kass. Du blir snabbt beroende och får ännu svårare att sova. Plåga dig igenom några vakna nätter, så kommer tröttheten automatiskt. Annars är Mirtazapin en schysst rogivande variant.
Citera
2016-01-28, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Sömnmedicin baserat på benso är kass. Du blir snabbt beroende och får ännu svårare att sova. Plåga dig igenom några vakna nätter, så kommer tröttheten automatiskt. Annars är Mirtazapin en schysst rogivande variant.

Som ovan med tillägg att mirtazapin i princip är exakt samma preparat som mianserin.
Går alldeles utmärkt att enbart ta som sömnmedel regelbundet eller sporadiskt.
Stark antihistamin och antagligen den mest bidragande faktiskt till sederande effekt.
Använd i låg dosering för att funka mer selektivt som antihistamin och minska toleransrisk.

Sertralin är inte optimalt för sömnen. Hade tagit bort den eller bytt till escitalopram eller paroxetin.
Du kan iofs även cykla mianserin/mirtazapin, circadin och stilnoct för att inte få tolerans.
Citera
2016-01-28, 23:53
Medlem
mrangests avatar
magnesium hjälper många

annars är imovane rätt bra och inte så beroendeframkallande
Citera
2016-01-28, 23:55
Medlem
mrangests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iron10

zoloft kan ge insomningsproblem så du vet

måste du ta den så ta den på morgonen och inte innan sängdags
Citera
2016-01-29, 09:49
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iron10
Skulle behöva lite inspel från några utomstående vad gäller sömnmedicin.
I normala fall har sömnhygien, en tablett atarax och circadin fungerat rätt hyfsat på sömnen, men senaste veckorna har sömnproblemen vart väldigt förvärrade.
Fick i förra veckan 5 mg Imovane utskrivet, som jag skulle ta i kombination med Circadin (provat imovane ett par gånger förut), hjälper inte nämnvärt, somnar lite lättare, men hjälper inte mycket det när man vaknar typ varannan timme och är klarvaken efter 4-5 timmar.

Nytt läkarbesök igår, läkaren hade i förkant rådgjort med en psykiater som rekommenderat Tolvon (bor i Norge, tror det motsvarar Mianserin? i Sverige, en typ av antidepp)
Vi kom dock fram till att jag inte kan gå på en sådan typ av medicin pga av jag har beredskap vissa nätter i jobbet, och den tabletten bör man ta varje dag iom att det var en antidepressiv.
Efter ett par telefonsamtal till någon mer kunnig i saken än henne så skrevs det ut Stilnoct 10mg som jag ska ta i kombination med Circadin och vart sjukskriven fram till nästa läkarbesök på tisdag.
Så natt till idag var alltså första natten på Stilnoct upplevde att jag sov ännu dåligare än på Imovane. Om det inte blir bättre nu inatt funderar jag på att försöka få tid hos läkaren igen redan i morgon.

Men vad finns det för alternativ man kan prova nu då?
Pga jobbet kan jag inte heller ta något som ger en för mycket hangover dagen efter, anledningen till att jag inte ökar Ataraxen. Kan som sagt inte heller ta något som jag måste ta varje dag. Kan köpa några nätter med dålig sömn när jag har beredskap bara jag får sova ordentligt övriga nätter...

Zoloft kan vara aktiverande, så ta den på morgonen.

Köp rent melatonin på Ebay, istället för Circadin. Natrol är ett bra märke.

Du kan även prova att ta 7.5 mg Mirtazapin till natten för att sova. Det tar jag själv, tillsammans med 5 mg Melatonin. Tar min medicin och går och duschar. Somnar på en kvart efter att jag har lagt mig och snittar 7 timmar per natt.

I början kommer Mirtazapin att ge dagtrötthet, men den kommer att gå över efter ett tag.
Citera
2016-01-29, 09:54
Medlem
Snoddlans avatar
Kan du inte lägga till propavan? mest för att du inte ska vakna så mycket då.
Citera
2016-01-29, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snoddlan

Ingen bör ta neuroleptika mot sömnproblem.
Sporadiskt, ok i låg dos vid extrema problem med manisk klang på det hela.
Citera
2016-01-29, 10:28
Medlem
Snoddlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Ingen bör ta neuroleptika mot sömnproblem.
Sporadiskt, ok i låg dos vid extrema problem med manisk klang på det hela.
Det i kombo med imovane fungerade iallafall bra för mig ganska länge Utan större biverkningar, lite muntorrhet och sådär bara.
Citera
2016-01-29, 11:36
Bannlyst
Citat:
Det i kombo med imovane fungerade iallafall bra för mig ganska länge Utan större biverkningar, lite muntorrhet och sådär bara.

Zyprexa funkar också.

Neuroleptika skadar hjärnan och kan leda till neurologiska biverkningar även om risken är mindre med propavan. Skrivs ut alldeles för lättvindigt. Sänker även dopamin som i sin tur höjer prolaktin. Testosteronet vandrar neråt i produktionen.

Hade aldrig stoppat i mig något som bygger på de gamla hemska avregistrerade fentiazinerna mer än vid extremt behov någon gång. I så fall i så låg dos som möjligt typ 12,5 mg.
Senast redigerad av skinnysweatyman 2016-01-29 kl. 11:41.
Citera
2016-01-29, 15:06
Bannlyst
Med tanke på din situation med jobbet så finns det inga andra lämpliga alternativ till benzo och benzoanaloger.
Fungerar inte Stilnoct så är nästa steg Nitrazepam. Skulle inte det heller fungera så är det Flunitrazepam som gäller (tidigare Rohypnol).

Om inga av dessa fungerar så blir du nog tvungen att offra det med jobbet om du ska kunna ta andra mediciner mot sömnbesvären!
Citera
2016-01-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Sertralin är inte optimalt för sömnen. Hade tagit bort den eller bytt till escitalopram eller paroxetin.
Du kan iofs även cykla mianserin/mirtazapin, circadin och stilnoct för att inte få tolerans.

Citat:
Ursprungligen postat av mrangest
zoloft kan ge insomningsproblem så du vet

måste du ta den så ta den på morgonen och inte innan sängdags
Provat escitalopram (cipralex) förut, men fungerade inte bra på mig.
Fått "order" om att dela upp dosen på två för att minimera illamåendet jag får av dem.
Fick telefontid med läkaren idag som återigen rådgjort med psykiatrer. Skulle pröva höja zoloft till 100mg 50+50...

Citat:
Ursprungligen postat av mrangest
annars är imovane rätt bra och inte så beroendeframkallande
Somnar som sagt snabbare av dem men vaknar i ett. Fick 7,5 mg Imovane utskrivet idag, får se om de fungerar bättre.

Citat:
Propavan verkar inte finnas här i Norge, jag kan ivartfall inte hitta någon motsvarighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in